Logistik, Transport

Hopfällbar Timmerbil

19 inlägg 25902 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hopfällbar Timmerbil

Fredrik Reuter  
#336862 Timmerbilar som är hopfällbara verkar vara väl etablerat i Australien.
Elphinstone är en tillverkare av hopfällbara lastreden till dragbilar och det fiffiga är att timmerbilens vagnar kan dras upp på varandra och genom det bli smidigare när de körs utan last.

Finns det liknande lösningar i Sverige, Norge eller Finland?

Verkar vara en smart lösning där vagnarna dras upp på varandra och bankarna fälls automatiskt för att få ner höjden.

Skulle denna lösning fungera med våra Nordiska system där första lastutrymmet är en påbyggnad på dragbilen?





   TS
Avatar Fallback

Re: Hopfällbar Timmerbil

jannee  
#336865 Lär troligtvis inte vara aktuellt i Norden eftersom tomkörningen är förhållandevis kort, framförallt i södra och mellersta Sverige.
En driftig åkare ser i möjligaste mån till att det finns returlass, dessutom har vi en något annorlunda fordonspark.
EX: ett lassa massa till Mörrum, därefter ektimmer till Kärs fortsätter med timmer till JGA o.s.v.

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Göt  
#336868 Hej

Drar man inte ihop släpen i Sverige så att dom blir kortare eller är det något gammalt som man har slutat med :?:

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Vedproducent  
#336869 Ja i Australien och Nya Zealand kör man nästan bara med detta och mycket i Nordamerika också. Det är ju en del fördelar med det helt klart. I Australien/Nya Zealand kör man så av en skatteekonomisk anledning också. Det sitter km räknare på släpen som man betalar km skatt när släpet rullar men inte när man lyft upp det. Minns inte exakt vad den kostnaden var för den hörde jag på vårt besök där ifjol. Den var dock såpass stor så den var ytterst viktig för åkarna. Man körde alltid tom vagn på bilen av den anledningen.

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336876 Hur långt är ett sådant ekipage utfällt/infällt?

Användarvisningsbild

Sv: Hopfällbar Timmerbil

Fredrik Reuter  
#336882 Hej,
Jag överlåter längdspecifikationen till andra som är bättre på detta, här deras sajt med info: http://www.elph.com.au/trailers/logging/easyloader.php

Görs i Tasmanien tydligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Vardon  
#336883 Åkte i Belgien en del i våras och där hade de typ lös bakre boggie som de drog in till ett mycket kort släp, körde sen långa stock 12-15 m tror jag där stockarna själva blev den hophållande konstruktionen. Vad gjorde med alla långstock vet jag inte, men jag skulle väl gissa telefonstolp.

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Erre  
#336884
Göt skrev:Hej

Drar man inte ihop släpen i Sverige så att dom blir kortare eller är det något gammalt som man har slutat med :?:


Du tänker nog på när man kan dra in tredje o fjärde axel närmare första o andra axel. På så sätt minska axelavståndet mellan axlarna fram och bak. Totallängden förblir oförändrad. ( dvs dom bakre axlarna åker i en vagga under ramen) Detta är något som bara används i skogen för att göra ekipaget smidigare. Väl ute på tillräckligt bra väg drar man tillbaka axlarna igen för att få släpet stabilare.

Avatar Fallback

Re: Hopfällbar Timmerbil

jannee  
#336885 Normalt ligger maxvikten på ca 200 ton och totallängd runt 55 meter - obs detta gäller landsbygden (utanför tättbebyggt område).
Problemet med tyngre fordon är fästet för drivhjulen.
Sedan har det gjorts ett rekord där det var över 80 släp och totallängd på över 1 km.
Till Vardon Nybro cementgjuteri körde tidigare ALLA sin långa balkar med en dragbil + ett kort 2 axlat släp.

Avatar Fallback

Re: Hopfällbar Timmerbil

Blivande snickare  
#336948
Erre skrev:
Göt skrev:Hej

Drar man inte ihop släpen i Sverige så att dom blir kortare eller är det något gammalt som man har slutat med :?:


Du tänker nog på när man kan dra in tredje o fjärde axel närmare första o andra axel. På så sätt minska axelavståndet mellan axlarna fram och bak. Totallängden förblir oförändrad. ( dvs dom bakre axlarna åker i en vagga under ramen) Detta är något som bara används i skogen för att göra ekipaget smidigare. Väl ute på tillräckligt bra väg drar man tillbaka axlarna igen för att få släpet stabilare.

Vi kör med vagnar som man kan "skuffa ihop". Två ramar där den inre glider innanför den yttre och kortar vagnens totallängd med någon meter. Låses med två tappar som slår ut i hål i ramen.
Sen finns det såna du nämner åxå, då flyttas bankarna framåt med en cylinder så man räcks till dem med kranen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Erre  
#336951 Häftigt.
Aldrig sett ngt sådant släp.
Här i min region är det antingen sådana släp med skjutbara sista axlar eller är det dom vagnarna som är något kortade jämförelsevis men då med fasta axlar.
Vi hade en tredje typ på åkeriet där jag var.
Full längd, hissbar sista axel men det gick bara när man var tom eller hade max en stuv fram. Tog sjukt mycket plats i skogen och kunde bara används till finkörning på bra skogsbilvägar eller när det kom import timmer i kalmarhamn.
Alla dessa hade kolv för att flytta bankarna.

Avatar Fallback

Re: Hopfällbar Timmerbil

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338644 Kommer ihåg som skolgosse på 70-talet att norska skogsbilar hade kran ihopvikt över hytten och släpet på bilen i tomme pga kilometerskatt

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Fredrik Reuter  
#441567 Hej,
Här verkade det finnas ytterligare en variant på hopfällbar timmerbil.

Vad tror ni?


   TS
Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441612
Bild


Såhär ser varenda timmerbil ut i norra California

Användarvisningsbild

Re: Hopfällbar Timmerbil

Camwood  
#441619 Är det din egen bild? Ska bli roligt att åka till Californien o kolla in skälv i höst. Ser på bilden att dom aldrig har slutat med krom på fordonen där. Snyggt!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).