Logistik, Transport

Bro rörbro

13 inlägg 9289 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bro rörbro

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329763 Vart hittar jag rörbroar? Har sökt på nätet utan vettiga resultat.... nån som använt nån sån vid brobygge över mindre bäck?
Har som krav att bro måste byggas vid en bäcköverfart där jag ska bygga väg, trumma är uteslutet... så tips? Vill gärna veta ev pris åxå om nån har en susning gissar på att det räcker med ca 600-800 räcker...



   TS
Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

jannee  
#329766 Nordic culvert

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

torpöbo  
#329768 Varför är trumma uteslutet? Rörbro kan ju även vara en trumma med stor diameter. Annan finns sådana där valv att lägga dig.

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329769 Trumma får jag ej lägga pga skogsstyrelsen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329770 Viacon

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

torpöbo  
#329771 Skogstyrelsen är i detta fallet okunniga, men det är ju inte helt ovanligt i myndighetssverige. En trumma av lite större diameter som förläggs så lågt att det alltid rinner vatten igenom den och som har en botten som utgörs av stenmaterial samt mindre lutning än ca 1%, samt saknar ett "vattenfall" vid utgången, utgör inte något vandringshinder.

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

torpöbo  
Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

ÅsaNisse  
#329804 Rörbro är en trumma > 2000mm.
Många blandar och ger i begreppen så det kan finnas anledning att be om ett förtydligande då du skriver att 600-800 räcker.

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329875 Bäcken som skall korsas är vid det tilltänkta stället ca 60 cm brett hård mark på båda sidor å vatten flödar året om, tanken var en halv trumma... för att slippa störa botten, rörbro är det begrepp jag fann när jag sökte på nätet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

Skogen i boden  
#329905 Tror säljaren på viacon kallade det för valvbåge .

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

ÅsaNisse  
#329910 Du kan inte sätta ned en valvbåge utan att ha ordentlig grundläggning. Du kommer att rota runt i botten under alla omständigheter när det är så litet vattendrag.
Skulle du försöka sätta den på befintlig botten så sjunker den och ev. delar på sig så efter något/några år är det bara att ta om från början.

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

Tosca  
#329940 Kan det vara bättre med balkar ovan jord när det är så kort avstånd?

Avatar Fallback

Re: Bro rörbro

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330082 Kan bli så att man får bygga en bro ist...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).