Logistik, Transport

Bukplåtskörning med timmerbil

17 inlägg 10107 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Bukplåtskörning med timmerbil

Fredrik Reuter  
#318200Här kommer en tjällossningsfilm med Bukplåtskörning med timmerbil. Ryssland vad det verkar. Händer detta i Sverige tror ni?

TS

Re: Bukplåtskörning med timmerbil

Blivande snickare  
#318208Ja hoppas inte det :D , men tänk så bra det hade gått om dom hade kört bort den översta halvmetern lösjord med maskinen dom drog med istället för å envisas med å köra igenom den! 🧠 Verkar ju onekligen va hårt under skiten \M/

Användarvisningsbild

T Landström  
#318317Klippet funkar inte för mig...

isteskog  
#318319Inte för mig heller! :sad:

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318391jag får inte heller fram något. Försökte i går kväll också men det var lika illa då.

Blivande snickare  
#318393Provade ni klicka på länken åxå?
Då först fungerade det för mig..

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#318395Hej, ja, damma här såg jag nu. Användaren på youtube har nog ställt in att videon inte kan visas utanför tuben. klicka på länken funkar som Snickarn skriver!

TS
Användarvisningsbild

Seb macahan  
#318397Klistra in: YLrToLVj2NU
I Youtube sökfält. Länken funkade inte för mig heller. Det kan ju vara Scania som inte vill att världen ska se hur man behandlar deras fordon, deras logga finns ju med i bild hela tiden.
Ja vad säger man? Men chaufförerna verkar ta det med ro o en cigg i mungipan.

mikael_s  
#318447Det har hamnat ett mellanslag i länken, efter likamedtecknet. Tar man bort det verkar det fungera:

Användarvisningsbild

loppan  
#318449Jag har faktiskt vart ute för att laga vägar som nästan vart sönderkörda i klass med denna.
Bilarna har gått ner sig så att det blivit ett litet dike i mitten av kardanklumpen.

Ofta så är en skogsbilväg byggd med en terras av morän/pinnemo som sedan grusats enbart med bärlager.
Detta fungerar bra i normala fall men inte i tjällossning så det blir genomruttet.
Det är i princip bara att ösa bort all dynga mitt i vägen och grusa massivt med grovt förstärkningsgrus.

Ofta brukar en sådan reparation av 100-150 m väg gå till 30-50000 kr.
Obegripligt att man inte tar mer hänsyn till vägarna i skogen då en sådan reparation snabbt förintar hela nettot på avverkningen.

Användarvisningsbild

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318452Kanske ingen bukplåtskörning just men utifrån förslagen som dyker upp till höger hittade jag denna.
Lite intressant med en film som visar hela kedjan från planering till "inmätning" av virket i ryssland :smile:

https://www.youtube.com/watch?v=9e7pu_VtqKY#t=15

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
loppan skrev:Ofta brukar en sådan reparation av 100-150 m väg gå till 30-50000 kr.
Obegripligt att man inte tar mer hänsyn till vägarna i skogen då en sådan reparation snabbt förintar hela nettot på avverkningen.

Jo, det är ju så att en del chaufförer gärna kör ett lass extra,vilket kostar markägaren tiotusentals kronor. Här i söder har vi ju flera tjällossningar per år, och en hel del vägar tål inte regnperioder heller. Detta står också angivet i vägklassen. Anmälerman dp virket i januari, kan det dröja sex månader innan det är hämtat, och det är upp till åkaren att avgöra om avverkningen.går back eller ej.

Det finns ingen möjlighet att bygga väg som tål 60 ton oavsett tid på året, om man skall finansiera det med skogsbruk. Det måste gå att få åkaren att inte köra sönder vägen.

Användarvisningsbild

loppan  
#318475Det är inte bara åkarnas fel att det inte håller.
Deras betalning är ju satt som att det var bottenfruset alt högsommar året om.
Vad som retar mig är det totala ointresse en del virkesköpare har i ämnet.

Jag har vart utkallad för att titta på söndekörda vägar där en förtvivlad markägare
undrar vad man skall ta sig till och där virkessköpare från större aktörer inte verkar bry sig
nämnvärt.
"Du kan väl försöka skrapa lite" är en kommentar man fått höra om en väg som
i princip behöver totalrenoveras för att få hållfasthet.

Jag tror helt enkelt kunskapsnivån om vad en väg håller till är för låg både hos många markägare och köpare.
En väg behöver 50 cm grus i sig eller mer för att ge tillfredställande bärighet i alla väder.

Jag har många gånger försökt predika om att grusa innan avverkning inte efter.
Materialet skall finnas i vägen då den belastas.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
loppan skrev:En väg behöver 50 cm grus i sig eller mer för att ge tillfredställande bärighet i alla väder.
.

Är det två ton per meter ungefär? Jag försöker räkna på lite olika standarder.

ÅsaNisse  
#318493ca 4,5-5,5 ton /m. Bredd i botten 4,5-5,5m och i topp 3,5 m. 0,5m packat mått.
Ditt räknesätt har många försökt och sedan konstaterat att det höll inte. Varför??? Jo, för smalt och glömt att grus packar sig när man bygger väg. Det som man betalar för är lösmått.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).