Logistik, Transport

Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

11 inlägg 7467 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

telia  
#317742 Jag äger en jordbruksfastighet i norra Hälsingland och till den hör ett skogskifte (fastighetsdel)om ca 9 ha, som jag saknar en laglig rätt att komma till. Fastigheten bildades vid en hemmansklyvning 1872.
Skiftet gränsar i öster till den fastighet varifrån skiftet avsöndrades från. Ägarna till denna fastighet förbjuder mig att köra över deras fastighet. Att skapa en väg motsätter de sig också tillsammans med två andra fastighetsägare.
Jag vände mig då till lantmäteriet, för att få en laglig rätt, att komma till min skog, en gemensamhetsanläggning eller ett servitut (vägrätt) Efter ett år av utredande beslutade de, att varken vägrätt eller gemensamhetsanläggning gavs.
Överklagan till Mark- och miljödomstolen (8 mån) gav ingen ändring på detta.
Prövningstillstånd hos hovrätten gavs inte. Så där står jag med mitt skogskifte mer eller mindre obrukbart. En varning för lantmäteriet kan vara befogat för det var inte gratis precis.
Före ansökan ingavs förespeglades jag, att jag skulle få en laglig rätt, att komma till min skog av lantmäteriet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

elis  
#317749 Detta låter rent ut sagt för j....t men det må ju finnas en anledning. Kanske lite mer uppgifter om skiftets belägenhet, hur ser det ut i de andra väderstrecken, finns det motivering i någon domarna? Som du redan konstaterat, Lantmäteriet är inte värt en spottstyver.

Avatar Fallback

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

Hema  
#317753 Starta barkborreodling? Om man har barkborrangrepp är man ju skyldig att avlägsna dessa trän, så att det inte sprids.. Vad skulle hypotetiskt hända då?

Som tagits upp i andra trådar så är ett muntligt ord inte värt ett skit.

Avatar Fallback

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317754 Eftersom i all fall en domstol gick på Lantmäteriets linje så är de nog inte helt ute och seglar.

Vad var domstolens motivering?

Avatar Fallback

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

Hema  
#317757 Alt. gå igenom marken noggrant, så att det inte växer någonbiologiskt viktig växt eller dyligt, då kanske du skulle kunna sälja till någon miljövän.

Avatar Fallback

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317765 Som Hema skriver samt kolla grannfastigheterna mycket nogrannt i samma avseende,trodde inte man kunde bli nekad om det inte finns nån annan väg.

Användarvisningsbild

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

Bax  
#317804 Det känns som om TS inte lagt fram all information här.
Lagen ger en ju rätt att ta sig fram till sin mark, det behöver ju dock inte vara i den sträckning man själv tycker är lämpligast.

Användarvisningsbild

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

machonisti  
#317811 Köpte ett skifte på 6 ha vilket saknade servitut. Var väl för oerfaren vid den tiden för jag kollade inte handlingarna. Tio år senare kom grannskiftet till salu, nu har jag förbindelsen i skick.

Avatar Fallback

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

Zetor 25  
#317822 Trodde man alltid hade rätt att komma åt sitt skifte...Nordanstig eller H-vall?

Användarvisningsbild

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

Fredrik Reuter  
#317841 Tråkigt för dig, inget roligt alls.

Kan vi få svart på vitt att man har rätten att driva virke på annans mark?
Sökte lite på nätet och fann en artikel som citerade en jurist på Skogsstyrelsen:

Juristen Niklas Åberg vid Skogsstyrelsen i Sundsvall är lika frågande.
– Man har rätt att köra över annans mark för att ta ut skog, men man ska kontakta markägaren för att ta reda på om det är någonting som är känsligt att köra över. Markägaren kan inte neka någon att köra ut timmer, men kan peka ut var det är lämpligast att köra, säger han och tillägger:
– Du får köra men du har inte rätt att köra sönder mark eller bäckar.


http://www.st.nu/medelpad/ange/avverkni ... l-i-viskan

Men det kanske inte var drivning du sökte rätt för utan mer "allmänt" nyttjanderätt för att nå ditt skifte? Enligt Skogsstyrelsen har du därmed inte någon "obrukbar" mark. Skogsbruk i övrigt (röjning och plantning) borde du kunna nyttja allemansrätten för att komma till ditt skifte?

Du får gärna berätta mer om detta.

Användarvisningsbild

Re: Saknar laglig rätt att kunna komma till mitt skogskifte

machonisti  
#317846 Att köra på annans väg kan man oftast komma överens om. Skulle några trän behöva tas bort för att få till en transportled är det oftast helt förkylt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).