Logistik, Transport

Virkestransporter i tjällossningstider

6 inlägg 4610 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkestransporter i tjällossningstider

ÅsaNisse  
#316078 Fundering!
Får virkesbilschaufförer tänka själva eller är de så styrda att den inte är tillåtet? [-X Jag råkade ut för en virkesbil med fullt lass en solig eftermiddag på en ytuppmjukad Y1G beläggning. Hela beläggningen sprack sönder och kommer att kosta mycket för vägsamfälligheten att reparera. Chaufförens reaktion var "ja ja, shit happens", då får jag byta upplägg. Hade detta lasset körts ut på morgonen så hade det inte skett några skador alls då det var fruset, eller är det bara roligt att sabotera? Nu blir vägen stängd för tung trafik till tjälen är ur och resten av virket blir liggande kvar. Om det funnits lite tankar på samarbete och sunt förnuft, så kunde kanske allt virke gått ut om man kört sen natt eller tidig morgon, och valt ett annat ställe att lasta med mindre känslig väg på eftermiddagarna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestransporter i tjällossningstider

jannee  
#316085 Det ÅsaNisse råkade ut var en riktig fadäs. Chauffören anade nog inte att vägen var så känslig eller svag p.g.a. tjällossning.
Oftast har virkesinköparen och eller chaufförerna helkoll på i vilket skick vägarna är, vissa vägar tål ett lass tidig morgon/förmiddag. Av den orsaken händer det att man får lasta både lör och söndagar.
Jag har själv hoppat in som extrachaufför och fått köra sådana turer. Tjällossning ställer ibland till stora logistikproblem, kan bli tvingad till ovälkommen tomkörning.

Användarvisningsbild

Re: Virkestransporter i tjällossningstider

Fredrik Reuter  
#316086 Hej,
Ja, det virkesköpande bolaget brukar ofta ha denna kontroll inom organisationen. Det är min erfarenhet och då en eller flera ansvariga för virkestransporter inom resp område. Dessa har övergripande ansvar och också kontakterna med vägägarna.

Sedan kan ju ändå i princip vad som helst hända, människor är ju människor, men det virkesköpande bolaget tror jag är den du ska kontakta. Så får det rinna neråt i strukturen efter det så att säga.

Avatar Fallback

Re: Virkestransporter i tjällossningstider

jannee  
#316088 Har man som chaufför ALDRIG tidigare varit och hämtat på platsen ifråga och det inte finns NÅGRA skyltar om begränsningar tror man att vägen är ok. Kan t.o.m vara så att vägen känns helt ok (man känner väl i bilen om vägbanan är mjuk även olastad) när man sedan är väg tillbaka och vägen sviktar (känns väl hur det suger) - är inte mycket att göra mer än att fortsätta, skadan är ju redan skedd, förhoppningsvis gäller det bara en liten lokal bit. Exakt så resonerar i alla fall jag.
Många gånger klara vägarna ETT fullt lass (i tjällossningstider) betydligt bättre än två halva lass, låter kanske konstigt, med det är min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Virkestransporter i tjällossningstider

ÅsaNisse  
#316145 Den aktuelle chauffören har lastat på detta stället lite då och då under senaste veckorna och även tidigare under ett 10-tal år tillbaka, så han är väl medveten om förhållandena på platsen. Att ett virkesbolag kontaktar vägägaren har jag aldrig( på 40 år) varit med om, i detta avseende. Bara tjat om att öppna en nedsatt väg så dom kan komma igång och köra. Att försöka vara tillmötesgående och hålla vägarna öppna så man kan köra vid tjänlig väderlek och själv avgöra när det blivit för geggigt fram på förmiddagen och då frivilligt avstå, straffar sig tydligen.
Beträffande hela eller halva lass så kvittar det. När en Y1G väg får ytuppmjukning så kan det gå tungt med personbilar, så om det är 40 eller 60 ton har ingen betydelse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkestransporter i tjällossningstider

Erre  
#316160 Finns både chaufförer som kan ta sådan här beslut rätt och det finns dom som inte kan.
Dom sist nämnda verkar bli fler i dagens stressade tider tyvärr.
Men en smart åkare sköter sånt här bra, han är lika mycket ansiktet utåt för virkesköparen som avverkningslaget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).