Logistik, Transport

bygga markskonare?

25 inlägg 12771 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bygga markskonare?

Seb macahan  
#314038 Tack vare den fantastiska vintern i söder så har jag några mindre dammar över min basväg. Jag har länge tänkt bygga markskonare mest för det kan vara bra o ha, nu hade det varit bra o ha dom så jag Ska bygga några. Hur grova stolpar är dom som man kan köpa? Ska man "binda" ihop med gängstång eller vajer? Jag skotar med mellanstor traktor och driven vagn men det kan ju vara bra om dom håller för riktiga maskiner också. Har ni några tips? Hur har ni gjort? Jag har sett en variant med lika stort mellanrum mellan stolparna som stolpen är bred och en annan variant där stolparna ligger dikt ann. Vilken är att föredra?



   TS
Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

Jim_the_one  
#314082 Vet inte hur grova dom är, men om jag minns rätt på ögonmåttet så känns 150mm. Eller möjligtvis 120mm ganska rätt ifrån Elmia Wood.

Vajer gör dom flexibla, vilket kan vara bra men även dåligt.
Gängstång känns dyrt, armeringsjärn borde väl funka fint, bara göra en mall å sen borra alla hål. Slå i armeringsjärnen å låta dom sticka ut typ 150mm på varje sida, böja till typ 30-50mm i toppen 90grader å sen kröka hela längden som sticker ut, toppen blir då som en märla som hindrar järnet från att vrida sig å punktera nåt däck. Givetvis göres detta på bägge sidor.

Borde väl räcka med 2-4 stycken per stockmatta.

Så hade jag gjort iaf.

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

loppan  
#314087 De jag gjorde till grävmaskin var av vanlig rundstock gran som på två sidor sågades till 25 cm block för att bättre ligga mot varandra.
Dessa borrades och bultades med 4 st 20 mm armeringsjärn som det svetsades stora brickor av plattjärn i ändarna på.
Gängstång funkar nog med men bygg grovt.

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Skogstomte  
#314105 När jag fortfarande var markägare var Södra och körde. De hade markskonare som var c:a 5 meter långa och gissningsvis 90 cm breda. De var gjorde ungefär som Jim_the _one beskriver av fyrkantiga stolpar c:a 18 x 22 cm och sammanfogade medc:a 25mm grova armeringsjärn.

Förarna lade dem längs med hjulspåren och fick ofta köra vid sidan på väg tillbaka för att räta till dem. Tydligen svårt att lägga dem på tvären när det är mycket stubbar men borde ge överlägsen bärförmåga och att de ligger still bättre, men det går ju åt mer än dubbelt så många.... Av åttio stycken lyckades de bara bryta av två på 2000 fub. De körde med en Valmet 860 med band bak och kedjor fram. Sju var kvar som jag hittade med grävmaskinen och använde för att kunna återställa de mest sönderkörda partierna. Kan meddela att de blir väldigt tunga när de är blöta men tur för mig att de fanns annars hade det inte gått att fixa det värsta stråket.

Det fanns bara begränsat med markskonare så de använde c:a 70 fub massaved som senare blev flisved.

Hittade en länk, der ut som mattorna de använde http://www.rtab.eu/markskonare.html

Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314109 Lillevrå är stora på mattor också.

http://www.lillevra.se/4.html

Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

Jim_the_one  
#314214 Oj, så grovt. Måste nog kalibrera ögonmåttet å minnet :D

Tänkte använda 10-12mm järn till mina om jag nu bygger några egna.
Men så kommer det inte köras nåra 2000fub med skotare på dom

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Seb macahan  
#314215 Jag funderar på o göra dom i telefonstolpar som jag hade över. Till min gallring skulle dom endast ligga som broar över stora vattenpölar på ca 0,8x2m. Mest för o inte göra hålorna större.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Vardon  
#314219 Järnvägsslipers kan ju vara ett alternativ som kan gå att hitta hyfsat billigt då det är dyrt att göra sig av med det på ett korrekt sätt. Miljömässigt är det väl inte det bästa men är väl inte sämre än telefonstolp.

Kedjor? Kräver väl större borrade hål men lätt att anpassa längderna.

Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

Blivande snickare  
#314233 Använd absolut inte gamla slipers om ni har nära till grundvatten eller liknande. Katastrof ur miljösynvinkel. Olagligt dessutom.

Finns väl telefonstolpar som inte är giftiga eller är jag ute å cyklar? :???:

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Vardon  
#314302 Det finns säkert giftfria stolpar precis som det giftfria slipers.

Däremot behöver en gammal telefonstolp inte vara nämnvärt bättre än en gammal slipers heller. Så det är väl egentligen kreosotimpregneringen man vill undvika och inte vilken myndighet som köpt den. Men ja miljömässigt och lagmässigt är det ingen bra idé. Men lika bra resonemanget kommer upp så slipper nån annan som läser tråden få sig en överraskning.

Nackdelen är väl att obehandlad slipers är väl lätt att bli av med och därför dyr att köpa. Hittade gammal annons via nätet med 6 500 obehandlade ekslipers som gick för 185 000 kr. 30 kr / st är ju inte dyrt men det var kanske lite väl många....

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Seb macahan  
#314344 Är det olagligt att använda behandlade stolpar även om det är tillfälligt? Sen kan man ju diskutera om det är bra oavsett. Men ni vet ju själva, ta färdiga stolpar som ändå inte används kontra använda sågade timmerstockar som kan säljas som leveransvirke. O sen samvetet....jag har ju svårt o se hur typ 8-10stolpar under några veckor kan göra nån större påverkan, men visst resonerar alla som jag gör nu så påverkar vi. Kanske ska skippa stolparna, men principen blir densamma med stock.

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314377 Tror inte det blir bra med rundvirke då virket kan tillåtas böja ex. armeringsjärnet som skall hålla ihop mattan. Anliggningsytan mellan rundvirke är liten vilket kan göra att järnet går av lättare.
Bättre med en bredare anliggningsyta som inte tillåter böjkraften på järnet. Det blir en skjuvkraft på järnet vid belastning om det är bredare anliggningsytor och är mattan "ihopspänd" bra minskar risken för att knäcka mattan.
Fast som någon sa, kanske funkar med kätting och rundvirke med "slack" mellan virket? Blir förstås en "sladdrig" matta att hantera. Förmodligen också lättare att knäcka en enskild stock?

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

hlb  
#314381 Slackmetoden är bra. Har kört mycket med 10 mm wire. Samma wire träs genom stockarna på 4 ställen, ger bara två ändar att fixera. Hade 5 stockar varav mittstocken kapades en meter i mitten så att hålet kunde användas vid flyttning av mattan med runtomsvängande grävare. Med 5-6 mattor kan man "transportera" över kärr med över 100 m/tim. Jag hade 4,5 meters längd till en 13 tons grävare. Om man vill flytta mattorna med griplastare krävs ganska kraftig modell.

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Seb macahan  
#314547 Nu vill jag ha kortare mattor, och vajer har varit min tanke från början. Kranen orkar utan problem med 4-5stockar i 3-4m längd. Funderar på o göra dom 3m kanske 3,5. Jag gör ju inte så breda vägar som man ska och vill ha möjligheten att kunna lägga mattorna i båda riktningar (åt båda hållen). Ideealet hade givetvis vart med sågade stolpar men då ska jag bege mig i väg o såga och det tar en massa tid. Vilket jag inte har nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

svampbob  
#314554
Seb macahan skrev:Är det olagligt att använda behandlade stolpar även om det är tillfälligt? Sen kan man ju diskutera om det är bra oavsett. Men ni vet ju själva, ta färdiga stolpar som ändå inte används kontra använda sågade timmerstockar som kan säljas som leveransvirke. O sen samvetet....jag har ju svårt o se hur typ 8-10stolpar under några veckor kan göra nån större påverkan, men visst resonerar alla som jag gör nu så påverkar vi. Kanske ska skippa stolparna, men principen blir densamma med stock.


Det mesta är relativt när det kommer till miljö. Det är ju nu faktiskt så att vi har 100 tusentals med impregnerade el och telestolpar redan ute i naturen och inte att för glömma de miljoner med järnvägsslipers som ligger utefter spår och bangårdar.

Gör det någon skillnad miljömässigt om Sebbes redan befintliga stolpar ligger på ett upplag någonstans eller om dom används som markskonare?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).