Sida 1 av 2

Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: fre 23 jan 2015, 19:16
av Baggböla
Skogforsk har besökt Australien för att studera det s.k. Easyloader-konceptet från trailerbyggaren Elphinstone. Som på bilden ovan består fordonet av en dragbil, en link och en trailer. Det kan inför tomkörning dra upp trailern på linken och då minska sin egen längd med ca 10 meter. Längden förkortas då från 24–30 meter till ca 16,5 meter, och endast dragbilens hjul och två av lin­kens trippelhjul rullar på vägen vid tomtransporterna.

Med ett kortare fordon ökar framkomligheten. I skogen blir det lättare att backa och vända och i stadstrafiken blir fler vägar tillgängliga, vilket kan spara mycket tid. Övriga trafikanter kommer troligen att uppskatta att de kortare fordonen går lättare att köra om.


Länk: http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... -trailers/

Vad tror ni?

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: fre 23 jan 2015, 21:20
av jannee
Tror inte alls på konceptet. Åkerierna försöker undvika för mycket tomkörning och den tomkörning som utförs blir i regel endast kortare sträckor.
Däremot händer det då och då att utrikiska trailerekipage gör motsvarande rangeringar. En trailer har två extra dragbilar på sitt ekipage och nästa trailer kommer med 2 extratrailar upplastade.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 24 jan 2015, 13:51
av Baggböla
jannee skrev:Tror inte alls på konceptet. Åkerierna försöker undvika för mycket tomkörning och den tomkörning som utförs blir i regel endast kortare sträckor.
Däremot händer det då och då att utrikiska trailerekipage gör motsvarande rangeringar. En trailer har två extra dragbilar på sitt ekipage och nästa trailer kommer med 2 extratrailar upplastade.


Hur menar du nu? Tomkörning för virkestransporter ligger nästan ofrånkomligen på runt 50 procent, det ligger liksom i skogsåkeriets natur. Sedan så finns det ju inte som hindrar en åkare om den har returkörning att helt enkelt inte välja att dra upp trailen på linken.


länken funkade inte såg jag nu
http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... -trailers/

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 24 jan 2015, 14:05
av jannee
De skogsåkare som håller på med att köra ena hållet tomma blir inte gamla. En ekonomisk åkare ser till att det finns returlass.
Timmer till en såg A, i sågens As närhet massa till ett bruk och i brukets närhet timmer till såg B o.s.v.
Dessutom är inte skogsvägarna anpassade till några link ekipage, framkomlighetsproblem, inte minst vintertid.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 24 jan 2015, 14:35
av Baggböla
jannee skrev:De skogsåkare som håller på med att köra ena hållet tomma blir inte gamla. En ekonomisk åkare ser till att det finns returlass.
Timmer till en såg A, i sågens As närhet massa till ett bruk och i brukets närhet timmer till såg B o.s.v.
Dessutom är inte skogsvägarna anpassade till några link ekipage, framkomlighetsproblem, inte minst vintertid.


Med tanke på att ST-bilarna som testas är dragbilar med link och har visat sig fungera utmärkt. Sedan så kör väl Göranssons Åkeri bara med dragbilar och link och har väl gjort så under avsevärd tid och att det inte skulle ha fungerat, ja då har det väl inte fungerat då om du säger det.

Men du får gärna förklara hur det finns ett motsatsförhållande mot tomkörning och Easyloader jag förstår faktiskt inte.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 24 jan 2015, 15:21
av Hema
Hur gör man med placeringen av kranen? Antingen är den ivägen eller kommer aldrig nå det bakre lastläget. Men jag ser mig gärna överbevisad.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 24 jan 2015, 15:51
av Baggböla
Hema skrev:Hur gör man med placeringen av kranen? Antingen är den ivägen eller kommer aldrig nå det bakre lastläget. Men jag ser mig gärna överbevisad.


Tanken är väl att testa som gruppbil och inte som kranbil.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 24 jan 2015, 16:21
av Erre
Ja detta system funkar säkert på stora avverkningar med bra vägar och en separat lastare som lastar dom.
Eller vid körning mellan terminaler och såg/massabruk.
Och vid sådan körning gäller annan prislista då det aldrig kan bli tal om lass mer än i en riktning.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: fre 06 feb 2015, 16:04
av bjed0001
Helt klart intressant, måste instämma med Baggböla, tomkörningen är ju rätt betydande. Tror inte det är många åkerier som är över 60% i andel laststräcka. Så att spara tid i tomkörningen är nog intressant. Dock får det inte gå ut över lastvikten mycket.
Eftersom det endast är transportarbetet som betalas så bör väl en minskning av tomsträckan med 10 % generera ett ökat netto med ca 5% medans en ökad lastmängd med 10 % ger ett ökat netto med 10%. Vilket borde betyda att tomsträckan måste procentuellt minskas med mer än dubbelt så mycket som lastmängden minskas för att ge en besparing
När det gäller kran så kör ju en hel del kranbilar utan kran till och från industrin så det borde väl inte vara omöjligt att ställa av kranen på ett sånt här ekipage heller.

Intressant även om jag är lite skeptisk, tror att det krävs Australiensiska tillåtna lastvikter och längder för att det ska vara någon vits.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: fre 06 feb 2015, 16:42
av bjed0001
Erre skrev:Ja detta system funkar säkert på stora avverkningar med bra vägar och en separat lastare som lastar dom.
Eller vid körning mellan terminaler och såg/massabruk.
Och vid sådan körning gäller annan prislista då det aldrig kan bli tal om lass mer än i en riktning.


Fast systemet ger ju ökat framkomlighet och en större tillgängligt vägnät. Det är ju det som är vitsen. Så varför skulle det bara funka på stora vägar, eller mellan terminal och industri?

När det gäller returtransporter så får du inga såna på gruppbilar heller. Och stora delar av Norrland så är man begränsad till transporter utan retur. Man ställer av kranen för att få upp lastvikten och kör enkel väg så varför skulle det nödvändigtvis vara en begränsning?

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: fre 06 feb 2015, 18:21
av Erre
bjed0001 skrev:
Erre skrev:Ja detta system funkar säkert på stora avverkningar med bra vägar och en separat lastare som lastar dom.
Eller vid körning mellan terminaler och såg/massabruk.
Och vid sådan körning gäller annan prislista då det aldrig kan bli tal om lass mer än i en riktning.


Fast systemet ger ju ökat framkomlighet och en större tillgängligt vägnät. Det är ju det som är vitsen. Så varför skulle det bara funka på stora vägar, eller mellan terminal och industri?


Därför att full lastad är den inte smidigare än en traditionell timmerbil med släp som går att dra ihop.
Däremot tom så är den smidigare, klen tröst dock då man har fått lass och inte kommer ut om vägen är för krokig och smal.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 07 feb 2015, 14:01
av Baggböla
I och med att åkerier kör med dragbil, link och trailer redan idag och har gjort så under många år och de har inte haft några som helst framkomlighetsproblem på vägarna. Där för så har jag svårt att framkomligheten helt plötsligt skulle bli sämre på vägarna pga av att en australisk dragbil, link och trailer skulle befinna sig på svensk mark. Såvida inte de olika axelavstånden skulle skilja sig fundamentalt mycket.

Problemet med att skogsbilvägarna skulle vara för smala skulle jag säga inte finns, speciellt inte där gruppbilar kör idag i sverige.
Vi har en skogsbilvägstandard sedan länge i Sverige och den kräver 3,5 m bred körbana (numera 4 m), och eftersom man förr staten krävde att man byggde enligt skogsbilvägstandarden för att få bidrag för bygget så byggde även snåla bönder bra skogsbilvägar. Ett 24-meter ekipage har inga problem att ta sig fram på en skogsbilväg med den geometriska standarden 3 (dvs hur snäva kurvor den har och tvära dalar och krön).

Vägarna är klassade i en databas förövrigt även och klassningen inte är 100 och dåligt uppdaterad men den finns och virkesköparen som inte kollar vägarna, ja den virkesköparen.

Har man en avverkning där det avverkats så mycket volym att gruppbilar skulle vara tillämpbara och man sitter på en väg som är snarare än 3,5 m och är så kurvig att en virkesbil med släp kommer fram så har man gjort det grundläggande felet att man inte rustat upp vägen till en godtagbar standard eller gjort eller frågat om en vägkalkyl.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 07 feb 2015, 14:27
av Erre
Ja du.
Efter nio år bakom ratten på en traditionell timmerbil så kan jag lungt konstatera att på många av dom vägarna jag varit på ( och d å pratar jag enbart skogsbilvägar som är privat ägda) kommer du aldrig ut lastad med detta ekipage. Inte en chans.
Inte i min region. Östra småland.
Var tajt så det räckte många gånger trots att jag kunde dra ihop mitt släp.
Finns för många markägare som snålar med vägstandarden.
Att en väg klassades för 20 år sen säger inget om skicket idag.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 07 feb 2015, 15:34
av Baggböla
Erre skrev:Ja du.
Efter nio år bakom ratten på en traditionell timmerbil så kan jag lungt konstatera att på många av dom vägarna jag varit på ( och d å pratar jag enbart skogsbilvägar som är privat ägda) kommer du aldrig ut lastad med detta ekipage. Inte en chans.
Inte i min region. Östra småland.
Var tajt så det räckte många gånger trots att jag kunde dra ihop mitt släp.
Finns för många markägare som snålar med vägstandarden.
Att en väg klassades för 20 år sen säger inget om skicket idag.


Nej, men vem har sagt att hela Sverige har som i Småland? Jag har aldrig sett en gruppbil överhuvudtaget i södra Sverige. Trodde att det var underförstått att detta är något som gäller främst den norra delen av moder Svea.

Bara för att är jämtlänning tycker att isvägar eller skoter och timmerdoningar är kanon betyder ju inte att de är kanon för en skåning.

Det finns ett Sverige utanför stockholm likaså finns det ett skogsbruk utanför Södra-land.

Re: Skogforsk vill testa Easyloader

Postat: lör 07 feb 2015, 15:44
av Erre
I artikeln står det nordiska förhållanden. Det Innebär mer än norra Sverige.

Därför svarade jag som jag gjorde i mitt allra första inlägg.
Alltså stora avverkningar med bra vägnät eller vid körning mellan industri och terminaler.