Logistik, Transport

Att flytta sig själv

137 inlägg 65281 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72868
Knegarn skrev:idag har jag flyttat 3 olika maskiner, sammalagt 350 kilometer :) gick bra och fort mot jag är van med, hann tom. hugga ett tag ikväll. 1-0 till lastbilen! (återkommer när problemen uppenbarar sig)


"dundersisun rules" :-bd

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73018 Har köpt en jpm trailer idag, så nu skulle det vara bra med tips på en bra dragare ska lasta ca 18 ton :smile:

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73034
1070 skrev:Har köpt en jpm trailer idag, så nu skulle det vara bra med tips på en bra dragare ska lasta ca 18 ton :smile:




Ja... MINST 200 hk ialla fall... om du ska ha en nyare traktor... jag tycker vår nya traktor med 190hk (lastar ca 15 ton på trailern) är gränsfall, ja trodde det skulle vara större skillnad mellan den gamla 2105 med 163 hästar mot T190... men skillnaden är i princip komforten....

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73037 john deere 4955:a på blocket !!!!

228hk Råa Jänke hästar...

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73056 Det va det j ligaste vilket monster,4955 altså nog måste det väl räcka med en case magnum på 190 hk eller? :smile:

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74536 Nu har trailern kommit och jag har provlastat lill rottnen och det ser bara bra ut, ska bara köpa en stor traktor att dra med .

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Knegarn  
#74548
Henrik K skrev:john deere 4955:a på blocket !!!!

228hk Råa Jänke hästar...

vi har lite olika uppfattning hör jag, häromkring kallas john deere hästar för ponnyhästar :grin:

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74679
Knegarn skrev:
Henrik K skrev:john deere 4955:a på blocket !!!!

228hk Råa Jänke hästar...

vi har lite olika uppfattning hör jag, häromkring kallas john deere hästar för ponnyhästar :grin:[/quot

ojoj ! tur att man inte äger en "deere" .. =))

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77213 Idag blev det klart med dragaren och det blev en case mxm 190 -03 med 4000 tim på mätaren så nu är det bara att vänta på leveransen den är på 190 hk med booster240 och fjädrande fram axel ovh det är en 50 traktor läggre ut bilder sen

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77565 då är det ju bara att gratulera ! .. låt oss övriga ta del av investeringens kostnad + tiden du sitter och "harvar" i din nya "trailer" ... för ty det är nu , du börjar köra dubbla skift :-)

som sagt gäller nuvarande regler och lagar för ALLA! o.a.s om du är "entrepenör via jordbruket" ..

men detta fenomen har inte nått alla LRF medlemmar ännu ? .. det räcker inte att se ett vridet inslag på TV4 när det snöar ..för att ge sig ut i yrkestrafik ..

så mitt råd är : se för FAN till att försäkringar och ekipaget är lagligt ..och betänk även förarbevis , utbildningar på anställda ..

men hur ni än arbetar och vänder och vrider ...så kommer ni aldrig att kunna konkurera med de etablerade åkerierna vad det gäller maskinflyttningar när det gäller kostnader , med egen trailer ;)

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77573
"spindeln" skrev:då är det ju bara att gratulera ! .. låt oss övriga ta del av investeringens kostnad + tiden du sitter och "harvar" i din nya "trailer" ... för ty det är nu , du börjar köra dubbla skift :-)

som sagt gäller nuvarande regler och lagar för ALLA! o.a.s om du är "entrepenör via jordbruket" ..

men detta fenomen har inte nått alla LRF medlemmar ännu ? .. det räcker inte att se ett vridet inslag på TV4 när det snöar ..för att ge sig ut i yrkestrafik ..

så mitt råd är : se för FAN till att försäkringar och ekipaget är lagligt ..och betänk även förarbevis , utbildningar på anställda ..

men hur ni än arbetar och vänder och vrider ...så kommer ni aldrig att kunna konkurera med de etablerade åkerierna vad det gäller maskinflyttningar när det gäller kostnader , med egen trailer ;)




GUUUUUUDDDD va Negativ man kan vara!!!!

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77575
1070 skrev:Idag blev det klart med dragaren och det blev en case mxm 190 -03 med 4000 tim på mätaren så nu är det bara att vänta på leveransen den är på 190 hk med booster240 och fjädrande fram axel ovh det är en 50 traktor läggre ut bilder sen



Lycka till... Det blir i det stora hela lika ekipage som jag har, å det funkar utmärkt!!!

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

Wester  
#77589 Vore inte en JCB Fasttrack en mycket bra landsvägsdragare?
Snabb i alla fall :P :P

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77666 Ja va ska man säga om spindelns komentarer? för det första så kommer jag inte att konkurera på den öppna marknaden så det behöver han inte vara orolig för jag ska enbart flytta mig själv de sträckor som är lämpliga för ekipaget d.v.s. upp till ca 3 mil sedan får man väl se var brytpunkten är .
Jag ska ersätta larvning av skogsmaskin efter vägen efter som jag har mycket korta flyttar så bara tidsvinsten att slippa band ,kedjor på både skördare och skotare flyttar jag långt på efter som jag flyttar 3 ggr i veckan ibland och va det gäller laglig heten så har jag kollat upp med försäkringsbolaget så det är ok också betalar jag skatt på traktorn enligt gällande bestämmelser och trafiktillstånd behöver jag inte efter som jag enbart flyttar mig själv och investeringskostnaden får man väl ta på nöjeskontot " spindeln" :smile:

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77675 4.5 mil i dag.
i morgon så ska jag ut på en flytt på 5.2 mil å sen retur efter skotaren så en 13 mil totalt kan det röra sig om i morrn.
Men sen är det 2500m3 på stället dit jag ska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).