Logistik, Transport

Bredd på skogsväg för minitraktor?

24 inlägg 12778 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Vardon  
#310104 Nu har det ingenting med vägen att göra men blir alltid orolig över minidatorer men störtbåge ska det vara om du ska vara i skogen.

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Kroken3  
#310166 Hej,

Jag ska köpa maskiner. Har läst den långa tråden och åker nog till Oskars minitraktorer för att kolla i nästa vecka. Tittat en del på Blocket men blir lite förvirrad av alla beteckningar på exempelvis Isekitraktorer. Är helt novis på detta så jag kan bara hoppas att jag lyckas med något bra. Några tips?


Håller just nu på att bestämma hur jag ska upp genom en slänt. Tänkte gå lite på diagonalen för att inte behöva göra skarpa svängar. Är det helt förkastligt? Jag kommer upp i den vänstra delen av en slänt/bred backe och måste upp i en smal passage till höger. Tänkte att i värsta fall får jag lägga stenblock från stenbrottet på nersidan och fylla upp med grus så att det blir plant. Synpunkter mottages tacksamt.

Och jag vill nog gärna störtbåge ( inte till minidatorn , men gärna till minitraktorn, :lol: , (skrivet med ett varmt leende))

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

jannee  
#310176 Alltid rakt upp eller ned har varit mitt motto, kör bara med en liten traktor (Boxer) men vagnen lastar lätt 6m3 och oftast är den full och gärna lite till med timmer.

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310182 Samma som Janne. Tänk när det blir is och halt, då föredrar jag att glida rakt ner iställer flör snett och fastna i träden... :shock:

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Hema  
#310292 Beror ju på hur bra väg man gör samt om det är öht. möjligt att köra rakt. Men jag håller med om att man bör sträva efter att ha raka backar, tyvärr kan terrängen tvinga en till andra lösningar.

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Kroken3  
#310356 Tack för input!
Mangan : Jag fattar, kan se mig själv glida iväg... :surp: !

Jag får röja en vända till i gran&björk djungeln så jag ser om det finns nån möjlighet. 7meters slanor med 30 - 50 cm mellanrum gör det lite svårt att se hur man kan göra. Eller så får jag göra som Hema skriver, bygga en bättre väg.

Ha en skön kväll ( utan vindfällen)
/Christina

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

ulfgustav  
#310370 Hej
Bredden på skogsvägen beror på Traktor/Fyrhjuling + vagn, hur långt ekipaget är samt var midjan finns. Raka drivningsvägar så klarar man sig med maskinbredd + minst 20 cm men det är i svängarna som du måste ta hänsyn till ekipaget. Är drivningsvägen i granskog då bör du ha rejält mycket bredare, så att du inte med ekipaget skadar rotsystemen och därigenom riskerar att få röta.
S0m tidigare påpekat kör alltid rakt upp och nerför, uppför så kan det vara acceptabelt att köra på skrå om så absolut behövs men utför är det rent av farligt att köra på skrå

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

axwell  
#310444 Oj vad farligt det blev nu då, att undvika skråkörning så långt det är möjligt , självklart.

Du skall väl ha en 4wd med lastare, det gör att du vågar gå i riktigt branta backar både upp- som nedför.

Kompakttraktorerna har lägre tyngdpunkt än tex ATV, har utväxling som gör det möjligt att med full kontroll söka den bästa vägen i komplicerade situationer.

Så här brant vågar jag inte försöka åka med min ATV.

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Hema  
#310445 Jag ser problemet, du behöver en högtippande skopa! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).