Logistik, Transport

Upplag BREDVID ledning?

29 inlägg 12838 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303832 Hur är det med att lägga upp virke på ena sidan vägen, när det hänger ledning på andra?

Se bild i skogsbilder, eftersom det är omöjligt att lägga upp bilder från mobilen direkt...

Bild


Vägen 3-3,5 m bred bara. Område A använd jag nu, men B och C funderar jag på. Tanken är att breda vägen åt E, så det går att vända med släp, och slapp backa så mycket.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Upplag BREDVID ledning?

ananders  
#303844 Det står lite om ledningar på sidan 7

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/aga ... agg_08.pdf

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303853 Mmm, men jag tycker inte det ger riktigt svar. Väntan ligger mer än 2m ifrån (lågspänning), men bilen står ju emellan, så det kommer närmare i luften så att säga.

Vad säger åkarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

jannee  
#303861 Allt går men bäst är om man slipper ledningar, i alla fall så länge virket inte ligger direkt under ledningen så löser det sig.
Jag förmodar att ledning sitter på stolpar och dessa stolpar befinner sig minst 4 meter från vägkanten = ok.
Vid fuktig väderlek kan det nämligen bli överslag mellan ledning och kran, kan kännas att det sticker lite i fingrarna, då är man för nära.
Oftast begriper den som skotar ur virket vilka platser som är lämpliga, kan han köra ut kan jag också hämta.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Tosca  
#303865
Mangan skrev:ligger mer än 2m ifrån (lågspänning)

Detta innebär telefonledning antar jag?
Ledningen på ena sidan vägen och vältan på den andra ska väl inte innebära några problem?
C ser ut som ett bra alternativ?

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303871 Näe, det är grannens servis, så det är 400v trefas. Och den står 1-1,5 m från vägkant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303872 Jannee,.det är jag som skotar och jag begriper inte! ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Upplag BREDVID ledning?

ananders  
#303875 Är ledningen isolerad?

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303879 Vänta,.låt mig slicka på den för att se...)

Tror den är isolerad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Upplag BREDVID ledning?

bodaedet  
#303881 Är den så låg att du kan slicka på den.
Lägg inte virket där :-ss

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

ÅsaNisse  
#303966 Ledning på ena sidan vägen och upplag den andra= OK
Kranföraren måste ju veta lite hur han manövererar så han inte viftar hur som helst med stockarna.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

jannee  
#303986 Är ledningen isolerad eller är det en kabel, helt ok dock måste det finnas plats för gripen på utsidan av bilen (man drar upp kättingen) = minst fyra meter mellan bilens yttersida och ledningen är tacksamt.
Riktig högspänning (10 kV volt och högre), minst TJUGO meter mellan ledningen och vältan, finns regler om detta.
Nu kommer det säkert inte ut något skyddsombud men om så vore får troligtvis ledningen INTE befinna sig inom kranens TÄNKTA räckvidd vid lastningen.
Fördel är att chauffören har vetenskap om att det finns en ledning precis intill där han lastar, inte alltid man ser den i mörkret - inte förrän det är för sent.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

häsmyra  
#303994 In efter vår väg går det en telefonledning.
Långsmala skiften som går vinkelrätt ut från vägen.
Kabeln går på skogssidan, stolparna max en meter från diket
På grannskiftet avverkades det i två omgångar med några års mellanrum, om det är 10 och 12 år eller 8 och 10 kan väl kvitta men typ så.
Första gången kom de från telia (om de fortfarande hette så då) och la ner kabeln i diket och virket las upp på normalt sätt i skifteskanten mot vägen.
Vid andra avverkningen togs inte kabeln ner. När jag var förbi och såg det var virkestravarna i princip jämnhöga med kabeln och ordningen var alltså väg-dike-kabel-välta.
Rätt vad det var var travarna borta och kabeln hel.
Är det möjligt att de lyckades lasta ut det med kabeln på plats eller missade jag inte bara lastningen utan även kabelnertagning och återställning?

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

ÅsaNisse  
#304017 Lika vanligt som nötter till skotarförare och bönder som lägger under ledning, så finns det många otroligt skickliga skogsbilsförare. Det tråkiga är att inte förarna vägrar lasta sådana upplägg, så det kan bli ordning på uppläggen. De vågar inte för då kommer det alltid någon annan som inte är så nogräknad som får ta dennes körningar sedan.

Användarvisningsbild

Re: Upplag BREDVID ledning?

Peteflamingstar  
#304023 Instämmer med ÅsaNisse, inte alls ovanligt att man ser vältor ligga prydligt bara 2-3 meter under en lågspänningsledning. Skälet kan väl vara att ledningar ofta följer vägar och man naturligtvis ska hugga på ledningens sida, sen får man inte korsa eller stå på vägen och lasta av skotaren. Virkesbilsförare är riktiga hjältar som fixar de flesta dåliga förutsättningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).