Logistik, Transport

Köra hem, eller välta av ute?

28 inlägg 13540 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

jannee  
#299659

Denna film visar när Derome kör med förkortat släp, går verkligt illa åt både däck men inte minst vägen.

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299663 OK, är det skjutbar boggie alltså?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

jannee  
#299664 Är en företeelse som med åren blivit mindre vanlig i.o.m. att vägarna blivit bättre. Gäller dessutom att spara vikt. Förekommer dock fortfarande i södra Sverige.
Vid fullt lass och boggien fullt indragen var det inte många tons tryck på framaxlarna, släpet gick åt det håll det själv ville.
Vid 3 stuvar massaved hängde alltid sista stuven helt och hålet BAKOM boggieaxlarna.

Användarvisningsbild

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Erre  
#299666 När jag körde timmerbil var det inte ovanligt att man fick sortera ut dom kortare längderna av stockarna ( 4.30 och neråt) och lägga dessa fram på släpet. Då kunde man dra ihop stavarna rätt mycket och då blev överhänget på sista stuven i förhållande till 3 och 4 axel inte så stor.

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299667 Så det förkortade släpet är lagligt på allmän väg som det såg ut i videon ovan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

jannee  
#299670 Normalt sett kör man sällan med släpet ihopskjutet, endast när behov finns. Exempelvis när man ska vända eller när vägen är smal och inte minst krokig, dock är det lagligt.
Vid fullt lass gör självbevarelsedriften att man ALDRIG kör med släpet ihopdraget förutom när det verkligen behövs, axeltrycken på boggien blir nämligen skyhöga = olagligt på allmän väg.
Exempelvis kan jag lasta 4 stuvar 3 meters massaved (2 på bil och 2 på släp) och då köra med släpet ihopdraget.
En fördel med skjutbar boggi är att man kan trycka sig loss i fall man kört fast, t.ex när du lastat och bilen inte vill röra sig ur fläcken - då kan man hjälpa till med att skjuta boggien bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299778
Mangan skrev:Nåja, det finns ju regler. Mer än 50m backning => tillägg.


Det beror väl lite på hur intresserad köparen är. När vi gjorde en slutavverkning för några sedan. Så låg över hälften av virket längs en backväg för att korta skotningsavståndet. Vi var lite fundersamma om det gick utan tilägg. Men inköparen sa att det var inga problem. Bilarna backade uppåt en 200 m. :shock:

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

axwell  
#299780
Vedmaskin skrev: Vi var lite fundersamma om det gick utan tilägg. Men inköparen sa att det var inga problem. Bilarna backade uppåt en 200 m. :shock:


Vem är det då som står för merkostnaden?

Användarvisningsbild

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300004
axwell skrev:
Vedmaskin skrev: Vi var lite fundersamma om det gick utan tilägg. Men inköparen sa att det var inga problem. Bilarna backade uppåt en 200 m. :shock:


Vem är det då som står för merkostnaden?


Det vet jag inte. Det var rak väg och backning med släp. Så det behövdes ingen omlastning.

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

jannee  
#300014 Är vägen farbar framåt går det även att backa samma sträcka, visserligen något saktare men ändå - värre är det inte.

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300047 Idag var det frost, så jag började köra ut. Inte var det.tjäle, men det gick med välrisade surhål.

Valde att köra hem det, avtippningen gick över förväntan, tror jag gjorde rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300514 Finns lite bilder i bloggen, skall se om jag kan länka hit några.

Bild


Och förresten, lekte med lantmäteriets flygbilder. De har nu 0,25m/pixel :shock: så man ser de enskilda stockarna i vårens vältor. Stjärnan är där jag tippar nu.
84848.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300539 Hujedamig, det var en aha-upplevelse med upplösningen.
Det var relativt färska bilder också upptäckte jag när jag "lekte"!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).