Logistik, Transport

Hur göra prommenadväg av traktorväg?

10 inlägg 9246 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur göra prommenadväg av traktorväg?

Mr shogun  
#291034 Hej!
Behöver lite tips från er kunniga vägbyggare.
Har en gamal traktorväg som både används av äldre traktor ( BM 350) och på senare tid större skotare.
Den har rätt djupa spår i sig och det ena har sedan 8-10 år blivit en bäck i.
Har bara en bit bort gjort en riktig skogsbilväg för timmerbilar m,m men skulle vilja göra i ordning den gamla traktorvägen till ATV/prommenadväg.
Tänkte köpa en ca 5 tons grävare och göra det själv eller är det bättre att ta in proffs till detta?
Tänkte göra bäcken större i det ena spåret och fylla upp det andra samt mitten av vägen. Behöver inte mer bredd än ca 2 m
Hur skall jag gå tillväga?
Måste jag fylla mycket med grus?
Markduk eller behövs det ej?
Flis eller fint grus överst?
Tacksam för alla svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291056 Jag fyllde mina skotarspår med grov bergkross, 0-90. Blev stadigt och dränerar bra, la sen finare grus ovanpå (olika dimensioner, lite beroende på vad jag kunde få tag på billigt).

Användarvisningsbild

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

svampbob  
#291057 Är det bara får gång och atv trafik så krävs inte så mycket bärighet. Jag tror att du hittar det materialet som du behöver i väglinjen. Tycker du att det är skoj med en egen grävmaskin och du har tid så fixar du det själv och spade och kratta behövs för finliret efter grävmaskinen.

Avatar Fallback

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

stektlök  
#291059 hur lång är sträckan

Avatar Fallback

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

Ferguson system  
#291063 Til lettere trafikk og gangtrafikk er det en fordel å ha min 40 cm med masser og vegduk i bunn. Gradert i 3-4 forskjellige lag, hvor hvert lag er komprimert helst 6 ganger. F.eks duk i bunn, lag nr 1. 20-60 kult (ca 20 cm tykt) , 0-30 subbus lag nr 2 (15 cm) og subbus 0-20 (5 cm) som topplag.

Avatar Fallback

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

ÅsaNisse  
#291080 Allt är beroende av vad för material du har i marken. Är det morän/pinnmo så behöver du inte göra något speciellt utan bara jobba på med grävmaskinen. När du kommer till lite större stenar så gräver du ett hål och stoppar ned dom i och samtidigt får du fyllnadsmassor till att jämna av vägen med. Planerar du till lite snyggt så du får avrinning på vattnet så växer ytan ihop med gräs och packas med din ATV + 43-or promenadskor. Du kan även betänka att bygga väg för att få in en lastbil med krossmaterial kräver både större bredd och bättre bärighet än vad du någonsin behöver för framtida bruk, om du håller dig till de förutsättningar du gav.

Avatar Fallback

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

Mr shogun  
#291227 Hej!
Tack för alla tips!
Lutar åt att jag införskaffar en grävare och sätter igång nästa sommar.
Sträckan är ca 1,5 km så kostnaden att leja bort det lär väl hamna på kanske 35:-/m minimum så då är det ju 50.000:- ++ det handlar om och då är det nog lönsammast att införskaffa en egen och "terapi-gräva" om kvällarna efter jobbet.
Är rätt blött bitvis så åker nog på att lägga ner några trummor också.
Har rätt mycket "baka-ved" efter spill från såghuset så därför min fundering att använda flis då jag kan flisa upp det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

stektlök  
#291237 Fördelen med att ha tillgång till egen maskin är juh att du kan fixa alla andra småjobb på marken. Alla dessa som man är för snål för att lejja bort :)

Avatar Fallback

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

Tosca  
#291239 Höstgräva potatislandet...

Avatar Fallback

Re: Hur göra prommenadväg av traktorväg?

stektlök  
#291245 Gräva ner fler vägtrummor... slänta kanter... gräva upp sten å göra stemur... mm mm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).