Logistik, Transport

Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

14 inlägg 10446 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Fredrik Reuter  
#290647 Scania, Energimyndigheten, SkogForsk och Linköpings universitet har testat en 74 tons timmerbil (i skala 1:6) i vindtunnel. Genom att identifiera och montera skärmar på timmerbilen har de hittills kommit fram till att liknande försök i verkligheten skulle kunna ge en bränslebesparing på i storleksordningen 6-8%. Detta skriver tidningen NyTeknik om idag.

Effektiviseringen inom skogstransporter har gått trögt (jämför gärna det vi diskuterat om bränsleförbrukningen för skördare och skotare) och bränsleförbrukningen för timmerbilar har sjunkit med 3% på 15 år. Detta är långt under snittet i transportbranschen.

Det finns ca 1800 timmerbilar idag i Sverige. I snitt kör de 20.000 mil per år. 2013 var snittförbrukningen för timmerbilar (60 ton) 5,8 liter per mil. Dess uppgifter kommer från SkogForsk.

SkogForsk estimerar att nyutvecklade skärmar kanske kommer kosta mellan 100.000 och 200.000 i inköp. Om det stämmer med bränslebesparingen så kommer åkaren att tjäna in 80.000 per år i minskad dieselförbrukning.
Utmaningar för sådana skärmar ser Scania i att de måste vara robusta och inte hindra vid lastning och lossning. Eftersom en stor vinst troligtvis görs genom att placera en skärm bakom hytten och ut över del av främre lasset så måste de gå att vrida bort vid lastning och lossning.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

rockfax  
#290648 Det finns inga bilder på hur det ev skulle se ut?

Användarvisningsbild

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Fredrik Reuter  
#290650 Hej,
Det fanns en liten bild i papperstidningen, jag har inte hittat artikeln på webben än.
Vågar inte fota den men gjorde en väldigt snabb skiss på vart förbättringen var störst, se den snygga bilden nedan där rött är den nya skärmen... :wink:

Sedan stod det också i artikeln att skärmar baktill, sk boat tail också kan spara mycket. Detta var det ingen bild på men efter att jag bildsökte så hittade jag bl a:

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Kse  
#290657 Ja då ligger man ju rätt i tiden, här är mitt nya åk.

Avatar Fallback

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Robertberg  
#290669 Lastbilstillverkaren lägger stora pengar på att optimalt utforma bilarnas design med tanke på vindmotstånd, det första åkaren sen gör är att smälla dit tio extraljus och skyddsbåge fram.

Avatar Fallback

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Tosca  
#290676
obantteg skrev:Lastbilstillverkaren lägger stora pengar på att optimalt utforma bilarnas design med tanke på vindmotstånd, det första åkaren sen gör är att smälla dit tio extraljus och skyddsbåge fram.

Å ändå är det ingen lastbilstillverkare som förstått vinken om att det saknas något på den lastbil de säljer...

Avatar Fallback

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Robertberg  
#290680 Det finns ju alternativ.. :)

Användarvisningsbild

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Kse  
#290688 Vi gör ju samma sak med bilarna, hänger på tre rejäla extraljus i fronten.
Tillverkarna lägger mer pengar på att utveckla ett effektivt halvljus, märks ju knappt nån skillnad när man drar på helljuset i en del nya bilar.
Idag finns ju tekniken att bygga in extremt kraftiga helljus men intresset saknas helt enkel, där största andelen bilar i Europa rullar kan man aldrig slå på helljuset för det är ständigt mötande trafik.
Dock lite märkligt att inte lastbilstillverkarna erbjuder inbyggd extrabelysning.
Jag lovar att montera mer strömlinjeformad belysning, viltgallret får dock sitta kvar.
Tar hellre nån % xtra i bränsle än att få en ren eller en bjärv in i motorn varannan vecka.

Användarvisningsbild

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Fredrik Reuter  
#290690 Det verkar som att fronten inte är så känslig. Kolla bilden nedan.
Mest potential verkar finnas i att täcka gapet mellan hytt och last, lägga på sidopaneler och till sist adda på aerodynamiska stänkskydd(!)...

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Fredrik Reuter  
#290692 Ang Boat tail.
Det verkar sitta mycket i rumpan.
Här är en kille som med plyfa, kartong och silvertejp som fick 15% bättre bränsleeffektivitet vid 90km/h på en personbil.

http://www.wired.com/2009/12/boat-tail-geo-metro/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

jannee  
#290757 Lite off kanske, men fick just i dagarna besked om att jag senaste året haft 4% lägre dieselförbrukning. Åkeriet bytte förra sommaren från Preem till Statoil om nu detta eller däcken på bil och släp som haft betydelse eller den optimala vintern (varit bra väglag). Har inte haft tanken ens att köra exceptionellt bränslesnålt - tvärtom kör jag precis som vanligt.
Detta är ett utslag på 15 000 mil, och normalt skulle en väl sliten motor ta mer bränsle, men icke sa Nicke.
Ovan är ren besparing + att åkaren bytte bolag av den orsaken att Statoil gav mer rabatt än Preem.
Kan också tillägga att jag vid 30 000 mils körning gjorde en motoroptimering, Promotec programmerade om insprutningen "något", bara detta sänkte bränsleåtgången med 3 dl/mil.
Där finns pengar att tjäna. Vad gör vindskyddet för nytta vid tomkörning (gäller skogsbil)?

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295672
Admin@skogsforum skrev:Ang Boat tail.
Det verkar sitta mycket i rumpan.
Här är en kille som med plyfa, kartong och silvertejp som fick 15% bättre bränsleeffektivitet vid 90km/h på en personbil.

http://www.wired.com/2009/12/boat-tail-geo-metro/


Ja det gäller att få luften att släppa karossen mjukt.
Ett ägg har en jäkligt bra aerodynamisk form, inga skarpa kanter nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Fredrik Reuter  
#295676 Ja, det verkar tydligt att det är så.
Himla konstigt att detta inte införts tidigare? Tekniken och fördelarna verkar varit känt sen typ 40-talet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärm på timmerbil = 8% bränslebesparing

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295680 Ja, oljan har väl varit för billig antar jag.
Aerodynamiken har man ju haft bra koll på i över 100 år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).