Logistik, Transport

Använt privatväg för avverkning utan lov

41 inlägg 27418 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

ÅsaNisse  
#290731 OK Igelkotten, då är det glasklart. En privat väg utan servitut och inga bidrag styr du helt själv över vilka motorfordon som får färdas där. Dock inte cykel och fotgängare, men det är ju inte heller det som det handlar om. Åter till vad jag tidigare skrivet så är det då din granne du ska gå på, som har gett entreprenören i uppdrag att köra och även hänvisat vägen. Grannen är också den som gör ekonomisk vinning av skogsförsäljningen och är då även ersättningsskyldig för alla kostnader denna för med sig.
En fundering!!
Hade grannen någon alternativ väg att få ut sin skog? Ev. skota längre sträcka för att komma till annan lastningsplats? I sådana fall finns det ju möjligheter att räkna fram en vinst som grannen gjort på kortare skotning till din väg. Eller är skiftet instängt så att det inte finns möjligheter att få ut virket på annat sätt än helikopter?

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

igelkotten  
#290744
ÅsaNisse skrev:OK Igelkotten, då är det glasklart. En privat väg utan servitut och inga bidrag styr du helt själv över vilka motorfordon som får färdas där. Dock inte cykel och fotgängare, men det är ju inte heller det som det handlar om. Åter till vad jag tidigare skrivet så är det då din granne du ska gå på, som har gett entreprenören i uppdrag att köra och även hänvisat vägen. Grannen är också den som gör ekonomisk vinning av skogsförsäljningen och är då även ersättningsskyldig för alla kostnader denna för med sig.
En fundering!!
Hade grannen någon alternativ väg att få ut sin skog? Ev. skota längre sträcka för att komma till annan lastningsplats? I sådana fall finns det ju möjligheter att räkna fram en vinst som grannen gjort på kortare skotning till din väg. Eller är skiftet instängt så att det inte finns möjligheter att få ut virket på annat sätt än helikopter?


Tack så mycket, jag ska kontakta grannen igen.
Han har en väg genom sin skog har jag fått höra, den är dock i mycket dåligt skick, så såvitt jag vet så är han inte instängd på något vis och är inte beroende av min väg (dock är ju min väg så mycket bättre och mer praktiskt att använda än hans..)

   TS
Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

ÅsaNisse  
#290834 http://www.lantbruk.com/skog/markagare- ... r-sin-skog
Det kanske blir tvärstopp för din granne i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290852 Eftersom han inte hade något servitut så spelar den där domen ingen roll. Och som det står, man kan alltid skaffa ett nytt.

Så några tvärstopp handlar det inte om.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

Tosca  
#290854
ÅsaNisse skrev:http://www.lantbruk.com/skog/markagare-stoppas-fran-att-kora-ut-virke-ur-sin-skog
Det kanske blir tvärstopp för din granne i framtiden.

Som jag förstod artikeln så rörde det sig om någon typ av hävdad väg som utfarten stoppats på.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

Jerpa  
#291770 Liknande hände mig för några år sedan. Jag tog över gården efter morfar. Inte mycket skog men ändå några vägar, där jag/morfar och grannen åkt med våra teddy/grollar dvs små traktorer.

Vi hade kanske bott i huset i ca 4-6månader och jag såg en lapp på grannens skogsparti att de skulle avverka. Av någon anledning fotade jag med mobilen, och det var tur. Nån vecka senare var vi ute o vi hörde en massa muller och traktorljud. Jag sprang över åsen och ner i skogen och möter en sån som förflyttar det nedsågade (skotare?). Jag ställer mig mitt i vägen och hindrar honom att fortsätta. Han får således stängs av och jag ringde Svea skog som jag då hade fotat tidigare.
Kan säga att det inte var snälla ord, men han kom fort iaf.

Att tilläggas så hade det då regnat nästintill konstant i 3v. Det var dyblött. Avverkaren och skotaren hade åkt ner EN gång och vägen såg för jävlig ut. De hade även tänkt att lassa av det på min mark innan tradare skulle komma.

Dum som jag var sa jag till slut att det var ok att anv vägen mot att Svea fixade den. Jag skulle gladeligen tagit en stol för att sitta o titta på hur de skulle få upp skiten upp till vägen mellan skiftet och vägen, utan att anv min väg. Det är en nivåskillnad på ca 5-6m.

Vi kom även överrens om var de skulle få lägga timret, vilket de tills slut ändå inte gjorde så ytterligare ett argt samtal till Svea skedde och denna gång kom han ännu fortare.
Jag var så arg att jag nästan skulle kunnat ta det som låg utanför där de lagt det. Men då åker ju markägaren dit, och han har jag inget emot.

Så det som Svea erbjöd var att fixa vägen, vilket de gjorde med det tog nästan 2 månader efter att de var klara på skiftet. Jag blev även erbjuden granplantor för att de lagt timret där de lagt det. Men iom att jag varken har markberett eller planterat sa jag nej. Jag sa att det var principen.

Så Svea skog står inte högt i kurs hos mig trots det de gjorde.
Att de ersatte spelar ingen roll. De skiter i att fråga helt enkelt. De kunde frågat på plats eller isf kolla upp vem markägaren är.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

kungsis  
#295641 Ni diskuterar endast hur man ska få vägen återställd. Det är ju ett grundkrav, men glöm inte att man även ska ha ersättning för att de fått bruka vägen.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

jannee  
#295645 Jag har grannar som använder sig av mina skogsbilvägar. Ersättning som jag krävt/kräver är ALLTID några billass 030 - lite beroende på hur mycket de kört. På detta vis har jag fått mina skogsbilvägar så pass uppgrusade att de håller i vilket väder som helst - är t.o.m. i hållbarare skick än omkringliggande bygator. Att det ibland ligger några hundra kubik timmer eller ris intill mina skogsbilvägar är inget att ordna om.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

igelkotten  
#297770 Efter många om och men har vi nu fått igenom att vägen ska grusas.. men skogsbolaget var inte direkt tillmötesgående då en representant än en gång påstod att inga skador skett när vi gjorde en inspektion tillsammans. Till sist så ser det ut som att ärendet ska lösas *peppar peppar*... vi får väll se helt enkelt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

Skogshuggarn  
#297844 Rysare i repris!.

Är det något som entreprenörer och skogsbolagen borde "certifiera" sig i, så är det att skaffa "klara papper" på var dom kör, och med vilken rätt!.
Så jävla svårt kan det ju inte vara i dagens upplysta tidevarv med datorer/mobiltelefoner mm, men ändå har det bara blivit sämre och sämre,,, åtminstonde som jag upplever det!.

"Kör först - fråga sen"! (eller helst aldrig),,, verkar vara nutidens paroll.

😡

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

igelkotten  
#307509 Hej! Tänkte uppdatera tråden och meddela att vägen nu är grusad sen ett par veckor tillbaka. Hoppas nu på att inte få mer bekymmer med den här grannen i framtiden.

Tack för all hjälp och god fortsättning!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).