Logistik, Transport

Kavelbro kostnad

12 inlägg 9010 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kavelbro kostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286042 Satt och grunnade på någon slags kavelbro över mosspartier. Lagom för traktor och 5t boggie.

Så jag gjorde ett kalkylblad, och tänkte dela med mig. Inget särskilt vetenskapligt, men i alla fall. Tänkt att man använder gallringsvirke. Har tagit med att man kan lägg en eller flera bitar längs med, ungefär där hjulen går. Gör inte så stor skillnad på priset. Dyrare blir om man måste bygga med mer än ett lager.

Har inte prövat, så har ingen aning om hur väl det håller. Misstänker att bitarna blir ganska mosade, om det inte är mjukt under.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kavelbro kostnad

JensSkoog  
#286043 Intressant! Har du reknat med att kavlorna ska fogas saman på något sätt, och tagit med i priset?

Avatar Fallback

Re: Kavelbro kostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286051 Nej, inte heller arbetet. Så det är bara volymen virke och vad man får för det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kavelbro kostnad

JensSkoog  
#286067 Arbete är en fröjd och jag gillar folk som gör sakor som det där i system :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kavelbro kostnad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286086 men för f-n "mangan", en kavelbro bygger man för nöje, nytta, behov men aldrig utifrån en excelkalkyl. Inte jag i varje fall.

Avatar Fallback

Re: Kavelbro kostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286094 Det är inte Excel, det är LibreOffice!!! Så det så.

Jag vill allt räkna på åtgärderna så man vet vad det kostar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kavelbro kostnad

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286148 Håller med Uvskogen, kostnaden för en kavelbro är inte intressant, den bygger man för att ha kul :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kavelbro kostnad

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286152 Kostnad för en kavelbro är försumbar....
Finns inget billigare och säkrare sätt att at sig över sankmark.
Den håller många år oxå om man bygger rätt..

Avatar Fallback

Re: Kavelbro kostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286153 Har du några bilder på hur du har byggt? Vad blev den ungefärliga kostnaden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kavelbro kostnad

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286213 Om man använder i första hand grova grenar helst gran eller tall och toppbitar som botten.
Sen kan man ta torra eller defekta träd som ändock inte går som timmer eller massa ved.
Då blir det i princip ingen materiel kostnad bara någon stunds trevligt avkopplande fysiskt arbete istället för tv-tittande.
Kostar typ några mackor och vatten att släcka törsten med.

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Kavelbro kostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286229 Har du prövat själv någon gång? Hur mycket bar det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kavelbro kostnad

NIFO  
#289783 Bygga bro eller inte? Hej, jag har gjort en räknesnurra som visar när det lönar sig att bygga en bro över ett vattendrag i stället för att skota längre. Det vore roligt och intressant att höra om någon på Skogsforum ville testa snurran och se om den stämmer? Min poäng var att visa att det är billigare att bygga en bro än vad många verkar tro. Snurran återfinns här: http://jobbaiskogen.se/general/planering/nar-tjanar-jag-pa-att-bygga-en-bro.html#.VA2XWDKKDq4

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).