Vägersättning för virkestransporter.
Postat: ons 14 maj 2014, 14:03
På vårt skifte har vi anlagt en skogsbilväg, ursprungligen farbar även med personbil. Med tiden så hade vägen försämrats, vägbanken pressats ut, hjulspår bildats i vägbanan som tjänstgjort som diken, vattensamlingar som gjort vägbanan mjuk, sönderkörda vägtrummor, etc. Allt pga olika kända resp okända nyttjande av vår skogsbilväg. Med tiden blev det bara möjligt att köra ut virke vintertid, då bärigheten sommartid blev allt sämre.
Hur som helst, vi har börjat rusta upp vägen sen några år tillbaka, har börjat med dikesröjning, nya vägtrummor, dikesgrävning samt grusning med fiberduk under på vissa utsatta ställen. Vi har redan grus för årets reparationer och vägsladdning på plats.
Har läst på lite bland de intressanta diskussionerna om ersättning för nyttjande av skogsbilvägar. Det har blivit aktuellt med anledning av stormen Ivars framfart i vintras, vilken drabbade åtskilliga skogsägare. Fler än vi anande, kom därför att dra nytta av vår skogsbilväg, en ca 2.5 km lång sträcka. I anslutning till denna vår skogsbilväg, så finns en förlängning på ytterligare samma längd 2.5km, dvs tot 5.0 km väg. Längs denna förlängning har lejonparten av vinterns virke skeppats ut från, genom vår väg.
En del virke har skotats ner till landsvägen längs vår skogsbilväg, medan tidigare under vintern så kördes virket ut direkt med lastbil. Är det någon skillnad ur vår synvinkel, huruvida med vilket redskap som virket transporterats längs vår väg?
Till vem skall vi kräva vägavgifter, till skogsägaren eller till de uppköpande bolagen?
Vad är skäliga ersättningsnivåer, baseras dessa på virkesvolym, eller kan andra krav på ersättningsgrunder ställas? Praxis?
Ref:
♦ viewtopic.php?f=20&t=11758
♦ viewtopic.php?t=1691
♦ viewtopic.php?f=17&t=3487
♦ viewtopic.php?f=20&t=8462
Hur som helst, vi har börjat rusta upp vägen sen några år tillbaka, har börjat med dikesröjning, nya vägtrummor, dikesgrävning samt grusning med fiberduk under på vissa utsatta ställen. Vi har redan grus för årets reparationer och vägsladdning på plats.
Har läst på lite bland de intressanta diskussionerna om ersättning för nyttjande av skogsbilvägar. Det har blivit aktuellt med anledning av stormen Ivars framfart i vintras, vilken drabbade åtskilliga skogsägare. Fler än vi anande, kom därför att dra nytta av vår skogsbilväg, en ca 2.5 km lång sträcka. I anslutning till denna vår skogsbilväg, så finns en förlängning på ytterligare samma längd 2.5km, dvs tot 5.0 km väg. Längs denna förlängning har lejonparten av vinterns virke skeppats ut från, genom vår väg.
En del virke har skotats ner till landsvägen längs vår skogsbilväg, medan tidigare under vintern så kördes virket ut direkt med lastbil. Är det någon skillnad ur vår synvinkel, huruvida med vilket redskap som virket transporterats längs vår väg?
Till vem skall vi kräva vägavgifter, till skogsägaren eller till de uppköpande bolagen?
Vad är skäliga ersättningsnivåer, baseras dessa på virkesvolym, eller kan andra krav på ersättningsgrunder ställas? Praxis?
Ref:
♦ viewtopic.php?f=20&t=11758
♦ viewtopic.php?t=1691
♦ viewtopic.php?f=17&t=3487
♦ viewtopic.php?f=20&t=8462