Sida 1 av 1

Vägersättning för virkestransporter.

Postat: ons 14 maj 2014, 14:03
av traktorz
På vårt skifte har vi anlagt en skogsbilväg, ursprungligen farbar även med personbil. Med tiden så hade vägen försämrats, vägbanken pressats ut, hjulspår bildats i vägbanan som tjänstgjort som diken, vattensamlingar som gjort vägbanan mjuk, sönderkörda vägtrummor, etc. Allt pga olika kända resp okända nyttjande av vår skogsbilväg. Med tiden blev det bara möjligt att köra ut virke vintertid, då bärigheten sommartid blev allt sämre.

Hur som helst, vi har börjat rusta upp vägen sen några år tillbaka, har börjat med dikesröjning, nya vägtrummor, dikesgrävning samt grusning med fiberduk under på vissa utsatta ställen. Vi har redan grus för årets reparationer och vägsladdning på plats.

Har läst på lite bland de intressanta diskussionerna om ersättning för nyttjande av skogsbilvägar. Det har blivit aktuellt med anledning av stormen Ivars framfart i vintras, vilken drabbade åtskilliga skogsägare. Fler än vi anande, kom därför att dra nytta av vår skogsbilväg, en ca 2.5 km lång sträcka. I anslutning till denna vår skogsbilväg, så finns en förlängning på ytterligare samma längd 2.5km, dvs tot 5.0 km väg. Längs denna förlängning har lejonparten av vinterns virke skeppats ut från, genom vår väg.

En del virke har skotats ner till landsvägen längs vår skogsbilväg, medan tidigare under vintern så kördes virket ut direkt med lastbil. Är det någon skillnad ur vår synvinkel, huruvida med vilket redskap som virket transporterats längs vår väg?

Till vem skall vi kräva vägavgifter, till skogsägaren eller till de uppköpande bolagen?

Vad är skäliga ersättningsnivåer, baseras dessa på virkesvolym, eller kan andra krav på ersättningsgrunder ställas? Praxis?

Ref:
viewtopic.php?f=20&t=11758
viewtopic.php?t=1691
viewtopic.php?f=17&t=3487
viewtopic.php?f=20&t=8462

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: ons 14 maj 2014, 14:18
av Mangan
Vilka är "vi", är det en förening eller är det bara ägarna till en fastighet? Får/Fick ni något statsbidrag?

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: ons 14 maj 2014, 14:55
av traktorz
Vägen var ursprungligen en basväg före farfars tid, blev sen en traktorväg på fars tid. Far såg sedan till att vägen blev körbar med bil under torra perioder, m hj a skogsägarföreningen som ville komma åt virket. Brorsan och jag äger idag skiftet och vägen till 50% del vardera. Inga statsbidrag har utgått på denna väg, som enbart används för utkörning av virke vintertid, markberedare som larvar fram sommartid, samt vid älgjakten. Vi, brorsan och jag, har inte satt upp vägbom ännu, men vi har en inköpt sådan redan.

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: ons 14 maj 2014, 16:37
av ÅsaNisse
Se till att det inte körs med kedjor och band på vägen för de inte bara gör vägen korrugerad utan tuggar sönder gruset också. Det blir bara stenmjöl när man hyvlar efter dom. Dessutom skräpar dom ofta ned med jord och bark på vägen. Det är material som drastiskt försämrar bärigheten sedan när det blir inblandat.

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: mån 19 maj 2014, 18:05
av Famag
Lastbilstransport på privat skogsbilväg kostar 5:- till 20 :- ton per km

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: mån 19 maj 2014, 19:31
av zeetorg
Här uppe är det väl vanligare med 1-5 kr per kubik och påbörjad km.
Körs vägen sönder skall den givetvis återställas till ursprungligt skick.

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: mån 19 maj 2014, 19:53
av traktorz
Grus kan jag tänka mig räknas i ton. Men skogsägaren får väl oftast betalt i uttransporterad volym. Kan därför tänka mig att vägersättningen baseras på någonting i stil med x kr/m3 och påbörjad km.

Turligt nog eller pga stor skicklighet hos transportledaren vid de sista möjliga utkörningsdagarna med nattkyla i början av april, så blev det knappast några skador på själva vägbanan, fast vägkroppen har nog pressats ut och gjort dikena smalare och sämre på flera ställen.

Samtidigt passade vi på att ta ner några utsatta träd nära vägen, som tidigare skadats av snöröjniningen. Alltså inga trädskador pga plogning/hyvling att ersättas denna vinter.

Den slutliga frågan blir då att hitta en lämplig ersättningsnivå i kr/m3 och påbörjad km.

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: mån 19 maj 2014, 20:01
av Mangan
Det verkar inte som de frågade först, så kör på minst 5:-/m3fub-km utan att skämmas. Det kostar i storleksordningen 30:-/m3fub-km att skota, som jämförelse.

Re: Vägersättning för virkestransporter.

Postat: mån 20 mar 2023, 18:32
av barr
Inlägg med 9 år på nacken. Vilket gör det ännu mer intressant för min del.
Hur gick det med vägrenoveringen oh vilken ersättning har du och brorsan valt att ta ut?