Logistik, Transport

Lägga ris i djupa körskador bra idé?

24 inlägg 18737 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lägga ris i djupa körskador bra idé?

pelrik  
#275566 Jag undrar om det är en bra idé att lägga sly och småträd i alla djupa körskador från gamla avverkningar i skogen? Det är riktigt djupa spår ca 60 cm. Och i många fall hindrar de framkomligheten för min framtida virkesutkörning med traktor och skogsvagn som jag funderar på att skaffa.

Tänker att om man lägger tillräckligt mkt borde det med tiden bli bättre. Eller finns det andra mer rationella vis att gå tillväga?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

nisse8  
#275569 Grävmaskin?

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

pelrik  
#275572 Exakt vad ska den göra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

tallen100  
#275574 Rätta till spåren...

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

nisse8  
#275575 Knuffa igen spåren

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275576 Huvudsaken är väl att man får köra maskin i skogen? Kosta vad det kosta vill.

Användarvisningsbild

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

anersimyra  
#275584 Att " rätta " till körskador med grävmaskin har visat sig göra mer skada än nytta, :sad: förutom där det krävs för framkomlighetens skull.

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

axwell  
#275586
pelrik skrev:Exakt vad ska den göra?


Fylla över riset som du redan har lagt i de värsta spåren.
Då bär det bättre tack vare riset kombinerat med tillgänglig jord och stenar på platsen.

Så brukar jag gör med den minitraktor som du kan ha sett i något videoklipp, sommartid hängs ett grävaggregat på traktorns bakstam.

När det inte går att ta sig fram, får man istället ta sig"fram" bakåt.

Ökad åtkomst till skogen ökar dess värde helt krasst, trivseln är värd resten.

I vilken del av landet har du fastigheten?
Kanon om du vill skriva in det i din profil :|

Användarvisningsbild

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

halvproffs  
#275592 Jag och några till har en gemensam basväg ut till skogsbilväg. Har så varit i ca 40 år. Varit rejält sönderkörd några gånger och den skyldige har med hjälp av grävmaskin fått laga efter sig. Växer som bara den där det är lagat.
Finns det materian i närheten kan man alltid bära med en traktor och fylla i dom värsta ställena. På kort sikt går det att fylla i med trärester men det ruttnar ju snart bort.

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

Tosca  
#275594 Det beror på vattennivån om det ruttnar eller ej, hamnar riset i blöt bär det i många år.

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

elis  
#275598 Ris i spår och körvägen tycker jag är ett elände om man har en tvåhjulsdriven traktor. Och då har jag inte ens tagit med risken för skador under traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

Karlsson_98  
#275603 Men om man lägger ris i botten och sedan täcker över med ett lager jord/sten då?

Har nämligen tänkt rätta till några körvägar från i vintras.. Va ju inte direkt den bästa vintern så maskinerna gick rätt igenom.

Användarvisningsbild

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275605 Jag fyllde mina med ris och småved. Men det blev inte så bra som jag tänkt mig, så fort det blev blött blev det slirigt. Nu kör ju jag med fyrhjuling förvisso. Annars så tog jag dit en grävmaskin som grävde ihop mina spår, och gjorde dessutom ett dike av ett av spåren. Det har vät ihop väldigt bra och blivit en fin körväg, om än lite mjuk fortfarande.

Bäst har det blivit i de spår som jag fyllt igen med grov bergkross och gammalt taktegel/betong. På de mjukaste ställen har jag dessutom lagt massaved tvärs och fyllt på med mer bergkross ovanpå. Håller hur bra som helst för både min förra traktor (en liten Nuffield) som för fyrhjulingen.

Där jag fortfarande har problem är i spåren i uppförsbackarna, där fastnar inte bergkrossen, utan när jag kör med tyngd så slirar hjulen så krosset åker iväg. Där behövs nog ett ytlager av mycket finare grus som kan packas ner och låsa det grova. Men om det är så vet jag inte. Än.

Användarvisningsbild

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

T Landström  
#275606 Vi har oxå några gamla körskador...men vi har låtit dom vara om det är på ställen där man inte kan köra med traktor och vagn. Alltid bra att ha stråk dit man kan hänvisa skotaren om man lejer utkörningen...
Många av skadorna har flutit igen med åren...

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

pelrik  
#275739
Uvskogen skrev: Annars så tog jag dit en grävmaskin som grävde ihop mina spår, och gjorde dessutom ett dike av ett av spåren.

Funderade med på detta. Det måste ju vara en bra idé.

Uvskogen skrev: Håller hur bra som helst för både min förra traktor (en liten Nuffield) som för fyrhjulingen.

Har du bytt din traktor mot fyrhjuling och i så fall varför? Sitter själv i tankarna om att skaffa litet skogsfordon.

Då får man börja se sig om efter bra fyllmaterial då.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).