Logistik, Transport

Vägbyggefråga från novis

17 inlägg 15565 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273186
Sweden-viking skrev:
Mangan skrev:Ja, det KAN man. Eller lantmäteriet i det här fallet. Vägar, el, vatten, avlopp, tele är exempel på fall där samhällets önskemål kan övertrumfa den enskilde markägarens. Och i det här fallet är det samhällets önskemål att alla fastigheter skall ha utfart till allmän väg.

Och lantmäteriet bestämmer ev. ersättning, och allt kan förstås överklagas i domstol.


En ENSKILD person kan inte få expropriation på annans mark.

En ensam skogsägare kan få servitut till utfart från bostadshus/huvudbyggnad.

Men knappast för virkestransport, det får man nog lösa frivilligt och brukar inte vara något problem om man är [url]flera[/url] så kan man få bygga skogsbilväg......

:D :D :D


Det är inte riktigt expropriation, och jo man får det även för transport av virke från ett rent skogsskifte.

Varje fastighet har rätt till utfart på ett eller annat sätt, du kan INTE stänga inne en skogsfastighet genom att köpa upp marken runtomkring och blåvägra genomfart.

Normalt ordnar det sig på frivillig väg, men går det inte frivilligt så går det med lantmäteriets hjälp.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274229 Tips gå in på Lantmäteriet historiska kartor sök upp aktuell socken och din by leta efter senaste skiftet kan vara laga skiftet eller något senare skifte eller försäljning eller delning.
Där kan du se om det finns väg till skiftet eller om du läser i skiftes protokollet ser du om du har rätt att ta väg. De var inte dumma förr utan jag kan nästan garantera de har skrivit in någon sorts väg till skiftet. Problemet kan vara att lantmätare idag glömmer bort att ge skiften mantal eller rätt till väg. I de byar vi äger skog står det dessutom att man har rätt att ta vinter väg över grannens mark om man inte förstör växande grödor eller träd samt bygger upp gärsgården igen. Min farmors far sålde en tomt i början på 1900talet där vi stamfastigheten har rätt att lägg ved vid edeboviken, detta står i köpebrevet som också finns att titta på i historiska kartor. Så det kan finnas rätt till väg även i gamla köpebrev. Prova att titta där först innan du kontaktar Lantmäteriet som kostar pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).