Logistik, Transport

Vägbyggefråga från novis

17 inlägg 15563 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vägbyggefråga från novis

Huggmask  
#272367 Hittade det här forumet som jag nog kommer lägga mycket tid att läsa och ställa frågor i.

Bakgrundsfakta om mig: jag kan ingenting och har nu ärvt en skog..
Så min a idiotiska frågor och funderingar är alltså inget skämt även om ni säkert kommer ligga dubbelvikta av garv mellan varven.. :oops:

Skogen är helt orörd de senaste 50 åren och innan dess har man väll plockat ut lite här och där med häst och kärra
Det finns en massa skitstora granar där, jag har aldrig sett så stora granar, jag tror inte dom kan bli större, så det är väll dags att plocka ner dem nu

Första funderingen då..
Det finns ingen bra väg. Vi snackar ca 2 km varav hälften är delvis över mosse och kärr. Dessutom äger en annan snubbe den första kilometern mark
Idealet hade väll varit att vi kommit överens så han kan ta kostnaden för sin bit. Han kommer ju att kunna köra fint på den med, men om han inte vill det..?
Kan han t.om. vägra låta mig bygga väg över hans mark?

Är det smartare att låta skogkillarna som fixar avverkningen ta han om den biten med?
Är det någon som har en känsla för vad det landa på i pengar?

Alla tankar, tips och funderingar mottages tacksamt..



   TS
Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

Midgård  
#272387 Du borde ta ett snack med den som äger marken den första km. Kanske han också är intresserad av att få en riktig väg att att ta ut virke på och som innebär bättre åtkomst till marken för alla andra åtgärder. Är han intresserad bör ni bilda en vägsamfällighet och anlita någon utomstående skogskonsult eller liknande som räknar fram en båtnadsfördelning, dvs en redovisning av hur stor del av vägbyggnadskostnaden och fortlöpande vägunderhåll som ska belasta resp fastighet. Denna kostnadsfördelning ska stå i direkt relation till den nytta resp fastighet har av den totala vägen.
Man delar alltså inte upp vägen i var sin bit utan bägge fastigheterna tillsammans har del i hela vägen.
Skulle den andra markägaren vara helt avvisande finns det regler som kan tvinga fram att du har rätt att mot ersättning ta väg över annans mark.
Du nämnde dock inte om det är aktuellt med en riktig skogsbilväg eller om det bara ska handla om en skotarväg. Det är rätt stor skillnad mellan dessa.

Användarvisningsbild

Re: Vägbyggefråga från novis

Peteflamingstar  
#272389 Rent spontant tycker jag du borde få till stånd en riktig bilväg in på ditt skifte. Är skotningsavstånden uppåt ett par kilometer och över dålig mark blir drivningen vid eventuella avverkningsåtgärder onödigt dyr och kanske inte möjlig att utföra annat än under vintertid. Dessutom är en väg bra att ha när det blir dags för plantering, röjning osv i framtiden.

En grovbruten väg som är tänkt för att användas bara en gång är det i och för sig skattemässigt direktavdrag på (om jag inte missminner mig), men den fördelen tycker inte jag överväger till dess fördel.

Användarvisningsbild

Re: Vägbyggefråga från novis

Peteflamingstar  
#272391 Välkommen till forumet förresten!

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

ÅsaNisse  
#272394 Första frågan som bör besvaras är om det finns något servitut hos lantmäteriet som belastar grannfastigheten till din förmån för väg över deras mark. Kan finnas något gammalt och då finns troligen en karta också som visar om det är en igenvuxen väg någonstans.
Bör även vara inskrivet i din fastighet som ett servitut till din förmån.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

Amatörhuggare 62  
#272797
m_Diken 005.jpg
m_Diken 017.jpg
m_Diken 004.jpg

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

mooos73  
#272799 Räkna med 70-80 kr/ meter väg.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

Huggmask  
#272999 Tack för svar!

Servitur skall kollas upp. Jag tror det finns. Det finns en gammal befintlig väg som vintertid går att ta sig fram på med en liten traktor. Dessutom har jag hittat bildäck i de djupaste hålen som jag gissar att gubben på andra sida lagt dit för att komma fram och hämta lite ved på andra sidan mitt när han fortfarade var ung och rask. Kan inte tänka mig att det är tillåtet så dom får jag väll hämta upp känner jag.


En skotar-väg tror jag att jag får nöja mig med för er som undrade

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

jannee  
#273002 Hur många skogsägare är det inte som har huvudet UNDER armen eller bara som en kork på halsen.
Skogsbilväg är det absolut första man anlägger, t.o.m. INNAN bara tanken kommit på att avverka skog.
Blir aldrig billigare än i dag. Kommer du att överhuvudtaget någon gång vara i behov av skogsbilväg ?
Är svaret ja - BYGG.
Nu kanske Huggmask bara behöver ta väck ett ett 10 tal skotarlass, ja då är det ingen mening att över huvud taget tänka i skogsbilvägsplaner.
Rör det sig om tusentals meter, det är då man ska bygga innan.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273003 Om det inet finns något servitut kan han vägra dig att köra över hans mark. Då får du gå den långa vägen via Lantmäteriet, som bestämmer hur du skall ta dig till/från skogen, och då får du ett servitut om Lantmäteriet kommer fram till att det behvös.

Det kan finnas andra vägar ut ur skogen som kan bli aktuella, och Lantmäteriet bestämmer vad som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

jannee  
#273005 Mangan, jag har inte en aning men kan det verkligen finnas skiften som inte har något servitut på väg till och från.
Ett sådant skifte är i mitt tycke värdelöst.
Annars vet jag att bönder förr i tiden var väldigt noga med att fasta in vad de gjorde. Exempelvis ett byte av bara några m3 mark skulle direkt infastas.
Vattenkälla, grus/lertag allt skulle finnas dokument på och registreras.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273021
jannee skrev:Mangan, jag har inte en aning men kan det verkligen finnas skiften som inte har något servitut på väg till och från.

Ja, det är inte ovanligt. Framför allt är det inte ovanligt att det inte finns registrerat.
Ett sådant skifte är i mitt tycke värdelöst.

Nej, eftersom du kan få det om det behövs. Se ovan.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

jannee  
#273026 Menar du att man kan tvinga sig till rättigheter på MIN mark, det måste väl i så fall kosta skjortan.
Kan m.a.o. en ENSKILD person kräva expropriation av min mark.

Avatar Fallback

Re: Vägbyggefråga från novis

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273032 Ja, det KAN man. Eller lantmäteriet i det här fallet. Vägar, el, vatten, avlopp, tele är exempel på fall där samhällets önskemål kan övertrumfa den enskilde markägarens. Och i det här fallet är det samhällets önskemål att alla fastigheter skall ha utfart till allmän väg.

Och lantmäteriet bestämmer ev. ersättning, och allt kan förstås överklagas i domstol.

Användarvisningsbild

Re: Vägbyggefråga från novis

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273058
Mangan skrev:Ja, det KAN man. Eller lantmäteriet i det här fallet. Vägar, el, vatten, avlopp, tele är exempel på fall där samhällets önskemål kan övertrumfa den enskilde markägarens. Och i det här fallet är det samhällets önskemål att alla fastigheter skall ha utfart till allmän väg.

Och lantmäteriet bestämmer ev. ersättning, och allt kan förstås överklagas i domstol.


En ENSKILD person kan inte få expropriation på annans mark.

En ensam skogsägare kan få servitut till utfart från bostadshus/huvudbyggnad.

Men knappast för virkestransport, det får man nog lösa frivilligt och brukar inte vara något problem om man är [url]flera[/url] så kan man få bygga skogsbilväg......

:D :D :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).