Logistik, Transport

Timmerbilar som ska vända på tomten

43 inlägg 34281 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267961 4 öre per meter och fub har jag som riktmärke,. och det stämmer ju med alias beräkning.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

loppan  
#267966
Mangan skrev:Imponerande kört, jannee!

Loppan, det kan vara så att markägaren har betalt extra för att vändplanen är för liten, och köraren tar pengarna och chansar på att det går ändå. Sliter väl lite extra på ekipaget kanske? Har alla timmerbilar boggielyft bak på släpet förresten?


Om så är fallet så är det en annan sak men min erfarenhet säger att i dessa trakter så brukar det vara att åkaren skall trolla med knäna och få ut virket ändå.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267968 Åkaren får då vägra att köra om han/hon tycker det blir för krångligt/riskfyllt/farligt. Ingen annan kan ta det ansvaret. Om det skadar vägen är det väghållaren som tar det beslutet.

Att göra det "under protest" leder ingen vart, antingen väljer man att göra jobbet eller så ger man f-n i det.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267983 Chauffören vet vilken klass det är på vägen, oftast en C2, är den sämre får han ta på sitt eget ansvar om eller när han kör in med släp.
Är man riktigt osäker kör man först in med bara bilen, så gör alla vana yrkeschaufförer, oberoende vart man än ska.
Är vägen en C2 ska det lätt gå att vända och ta sig därifrån med fullt lass.
Är vägen sämre klassad får ALLTID leverantören ett fast prisavdrag/m3

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267985 Man behöver väl inte kunna vända med lass, eller missuppfattade jag dig nu?

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

vetinte  
#267992 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#268016 Mangan, det kan hända att man har fullt lass på bilen när man vänder, dock alltid tom släp.
Är det mycket cm snö och du måste trycka ut släpen genom någon snövall eller ut för någon slänt kan det vara skönt med lite vikt på bilen. De flesta bilar är tandem vilket gör att utrymmesmässigt spelar det ingen större roll, om nu plats finns.
Visst, man kan med tom bil lätta lite på tandemen vilket gör att man behöver mindre utrymme, men allt är från fall till fall.
Oftast försöker man snurra, kanske med något/några omtag, allt beror på förutsättningarna och självklart då med tomt ekipage.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#268158 Ang vägar osv

Vägen de kör på är oklassad, en ganska smal grusväg. Dåligt underhållen, men ändå helt ok större delen av året.

Sen kommer de enligt detta beslut att köra på en liten skogsväg (används bara sommartid ut till ett par sommarstugor) och in i hagen. Marken i hagen har en svag lutning här uppe vid huset och mer rejäl lutning 30-40 m längre bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#268193 Här i södra Sverige har nog WMF koll på mer eller mindre alla vägar, är vägen INTE klassad = C3 eller sämre, då är det endast bil som gäller, hur chauffören senare löser problemet är en helt annan sak.
I vilket fall som helst har då åkaren rätt till omlastningsbidraget.
Tror inte någon chaufför med berott mod skadar annans egendom, vad det än månde vara. Lite yrkesstolthet har vi ännu kvar trots all stress.
Kan bara Skogsplätt informera berörd transportör vad som gäller lär det heller inte uppstå några problem.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#268229 Jag tror absolut inte att åkaren skadar något med mening, eller vill nåt illa. Han/de gör bara sitt jobb. Jag får försöka ta reda på vem som ska köra timret helt enkelt.

Skogsägaren får jag inte tag på. Även om han förmodligen inte vet något om detta så vet han ju vem jag ska kontakta tänkte jag.
Han som var hör presenterade sig inte och när han gick var jag så ställd att jag inte tänkte på att fråga...
Senast redigerad av Skogsplätt tor 27 feb 2014, 20:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#268231 Tittat du på vältorna bör det finns vältbrickor, av dessa kan du läsa ut vem som ska ha virket. Ringer du godsmottagaren bör de kunna tala om vem eller vilka som kommer att hämta timret.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Cowboy  
#274729 Kan man inte vända med släp får man väl ställa släpet på den större vägen och köra in med bara bilen tre gånger för att lasta över till släpet de två första vändorna.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#274736 Ursäkta den sena uppdateringen.

Jag fick aldrig tag på snubben som var här så till slut sket jag bara i det.

Jag blev rätt förvånad när det kom en timmerbil med släp backandes upp, men glad att det kunde lösas så. Jag hade inte möjlighet att gå ut och prata med föraren just då, utan tänkte att jag tar det sen vid nästa lass. Inget fler lass hämtades på veckor.

Men så en morgon när jag steg upp var allt virke bara borta. Jättebra att de kunde backa upp så klart, men tråkigt att det sköttes så illa från början. (Vägen ser ut som själva fan men det fixar de väl så småningom).

Hur som helst löste det sug ju bra och jag tackar för svaren här. Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång och framförallt att jag ska stå på mig.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).