Logistik, Transport

Olovlig lagring o parkering på min mark

28 inlägg 27185 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266872 Om man blivit utsatt för intrång så är det klart att man skall avväga den skada man blir utsatt för.

Jag tycker också att det är fegt och fel att backa och be om ursäkt för att man finns till vid de tillfällen man har blivit överkörd.

Det är klart att det krävs lite mod att ta upp saken men som åtgärd nummer ett är att ta ett samtal f2f eller via telefon och höra hens version och förklara dina synpunkter, att samråd alltid skall ske med berörd markägare.

Vill dom inte lyssna eller bry sig eller fortsätter så är det bara polisanmälan och rättsväsendet som kan få ordning på buset. Det är det vi har vårt skattefinanserade rättsväsende till. Jag vet att polisen har låg priotet på många av dessa frågor.
Men om du inte protesterar så kommer dom en dag att hävda att dom av hävd har rättigheter och då kan dom ev få lantmäteriet till att skriva servitut på detta.

Men gör inget själv du måste gå via rättsväsendet det finns inga andra alternativ om inkräktarna inte vill lyssna.

Det är inte du som är orsak till dålig grannsämja det är den som inte samråder vid intrång som orsakar detta.

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

ducatisti  
#267113 Att bjuda på öl för att prata ut funkar nog bara goda vänner mellan.
Det man inte vågar säga på nyktert huvud borde, i de flesta fall, förbli osagt.

Hoppsan. Grannen har grävt och dämt upp diken även u t a n f ö r sina egen marker. Utan lov. Ska dokumentera, bilder, kartor, tider osv. Sedan ska VI fundera hur ärendet går vidare. Verkar som om vi hamnar på att blanda in tredjepart och sakkunnig ändå. Stressigt när man istället vill hinna skota ut vår rotvält innan tjälen försvinner. Oavsett, innan samtalen skulle det vara bra och veta vad som gäller rent allmänt.

Sidokommentar. Överlåter gärna tråden åt någon annan med liknande problem att dryfta, var inte blyga, denna kabinett är öppen för fler med liknande frågor. Den riskerar annars att bli mer och mer av min personliga "lipsång" (och det vill jag verkligen inte) istället för syftet. Syftet var att jag och andra skulle få rent allmän information (av värde) över rättigheter och möjligheter att sätta stopp för olovligt utnyttjande från andra på ens egen mark. Körning på andras mark såg jag hade en egen tråd, vilket är bra. (Jag upplåter själv gärna sträckor för Enduro och ATV körning bara de sker på mina villkor.)

Så kanske vi hinner utveckla ett ärende till, en sista gång?

Alltså. Vad gäller om en granne GRÄVER och dämmar upp diken på andras mark ? (Utan lov givetvis). Är det samma visa som "parkering", nedkörda plantor och timmerhögar att polis och åklagaren vanligtvis lägger ned ärendet då det är lågprioritet?

Notera, jag vill inte att ett ev. våtmarksprojekt ska haverera. Jag kräver däremot att det ska göras rätt och vara inblandad om det berör mig vilket är oklart i dagsläget då jag inget vet. Tänker de fel så får vi alla problem i onödan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

ducatisti  
#267118 PS Följdfrågan. Var den bortre grannen irriterad?
K a n m a n s ä g a …… ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering

rokon  
#267127
ducatisti skrev:
Hoppsan. Grannen har grävt och dämt upp diken även u t a n f ö r sina egen marker. Utan lov. Ska dokumentera, bilder, kartor, tider osv. Sedan ska VI fundera hur ärendet går vidare. Verkar som om vi hamnar på att blanda in tredjepart och sakkunnig ändå. Stressigt när man istället vill hinna skota ut vår rotvält innan tjälen försvinner. Oavsett, innan samtalen skulle det vara bra och veta vad som gäller rent allmänt.



En sådan här gång kan det väl ändå vara lämpligt att överväga att koppla in skogsstyrelsen då han knappast kan ha vänt sig till dem innan han grävde och dämde diken på edra marker. Det är ju viktigt att ni kontaktar SS så att ni inte åker på olaglig dikesverksamhet. Det är ju kostsamt och tidsödande att driva sådana här mål själv, låt Skogsstyrelsen göra det vad gäller dikena, och vänd er gemensamt du och den andra drabbade grannen. Sen ställer ni honom mot väggen och begär vägförrättning så grannen får väg till sitt skifte, då du har kalhygge så har du liten båtnad, och då får han betala hela kalaset. Inklusive kostnad för intrång. Annars så blir det ju trassel varje gång han skall till sin mark.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering

elis  
#267173
rokon skrev: Sen ställer ni honom mot väggen och begär vägförrättning så grannen får väg till sitt skifte, då du har kalhygge så har du liten båtnad, och då får han betala hela kalaset. Inklusive kostnad för intrång. Annars så blir det ju trassel varje gång han skall till sin mark.


Blir väldigt förvånad över hur ni räknar båtnad! Måste vara ett elände att justera detta vartefter skogen växer.
Här räknas ett s k båtnadsområde utifrån hur mycket av din mark du kan nå från den aktuella vägen. Skog lr kalhygge spelar ingen roll förr lr senare behövs ju vägen.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

jannee  
#267190 Sydkraft lade ned en kraftledning, som gick över min mark, under detta arbete skadades en del plantor. De drog bort stolparna genom en relativt ny granplantering, i stället för att utnyttja ledningsgatan vilket de hade servitut på.
Tog kontakt med SS frågade om råd. Svaret blev: Gör en bedömning och skicka räkning till sydkraft (EON), meddela även att du varit i kontakt med SS. Får du INTE skälig ersättning ta då åter kontakt med SS, får vi komma ut och göra en bedömning, detta kommer också att kosta pengar, meddela också EON detta.
Jag fick mina pengar.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

surjämten  
#267191 Hoppas intrång på andras fastigheter bedöms lika över hela landet.

Erinrar mig en händelse i 08-land för ett antal år sedan.Där hade någon utan lov lagt ner några av kommunens träd för att skaffa sig bättre utsikt.
Vill minnas att det blev riktigt dyrt för detta tilltag.

Någon på forumet kanske minns detaljerna där bättre och kan bidra med mera info ?

Bra att ni påmint om att detta är viktig info till skogsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering

rokon  
#267192
elis skrev:
rokon skrev: Sen ställer ni honom mot väggen och begär vägförrättning så grannen får väg till sitt skifte, då du har kalhygge så har du liten båtnad, och då får han betala hela kalaset. Inklusive kostnad för intrång. Annars så blir det ju trassel varje gång han skall till sin mark.


Blir väldigt förvånad över hur ni räknar båtnad! Måste vara ett elände att justera detta vartefter skogen växer.
Här räknas ett s k båtnadsområde utifrån hur mycket av din mark du kan nå från den aktuella vägen. Skog lr kalhygge spelar ingen roll förr lr senare behövs ju vägen.


Börjar med några citat som svar;
Det finns inga fakta, endast tolkningar
- också detta är en tolkning.
Friedrich Nietzsche

"Båtnadsmetoden
Om man vid beräkning av andelstal för drift för en skogsbilväg, vill utföra
en mer detaljerad beräkning än den som schablontalen ger, kan man tillämpa båtnadsmetoden. I denna metod tar man fasta på olika skogsbestånd,
bland annat hur mycket skog de producerar och deras avstånd till
vägen. Båtnadsmetoden kan ses som en special variant av tonkilometermetoden."

Lite längre ned i texten

"Dessa framräknade värden justeras beträffande kalmark och
plantskog i och med att persontransporterna är mer frekvent förekommande
för dessa beståndstyper jämfört med andra"
Källa Båtnadsområdesbestämning för skogsbilvägar med hjälp av GIS, KTH 2000

Det finns flera olika sätt som kan användas vid beräkningar enligt anläggningslagen, jag tror i huvudsak 3 sätt.
Vidare man räknar kanske inte om det efter tid, men att underhållet sätts efter andra parametrar. Jag är ingen expert inom detta område, men det finns dataprogram för beräkning, så jag tror inte det är svårt för de som kan.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

elis  
#267195 Jahaja... där ser man, tackar för klargörande. Då genar vi kanske lite men i de vägar jag har del så blir det hursom inga större summor.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

lodjuret  
#267380
Sweden-viking skrev:Men om du inte protesterar så kommer dom en dag att hävda att dom av hävd har rättigheter och då kan dom ev få lantmäteriet till att skriva servitut på detta.




Det är riktigt svårt att driva igenom en vägrätt bara genom att hänvisa till hävd, snudd på omöjligt.

Varför är det så många som har en övertro till hävd?

Har haft den diskutionen med några vid länstyrelsen vid olika tillfällen då en "granne" (dödsbo) saknade vägrätt till fastigheten (sommartorp) trots 3 gamla vägar. De hade förmodligen kunnat tvinga fram ett servitut men det att varit en dyr och tidsödande lösning för dem samt att de inte hade fått bestämma var vägen hade gått. Extra tidsödande då det hade handlat om 5-6 eventuellt drabbade markägare/fastigheter, beroende på vilket håll.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

lodjuret  
#267381
ducatisti skrev: Så kanske vi hinner utveckla ett ärende till, en sista gång?

Alltså. Vad gäller om en granne GRÄVER och dämmar upp diken på andras mark ? (Utan lov givetvis). Är det samma visa som "parkering", nedkörda plantor och timmerhögar att polis och åklagaren vanligtvis lägger ned ärendet då det är lågprioritet?

Notera, jag vill inte att ett ev. våtmarksprojekt ska haverera. Jag kräver däremot att det ska göras rätt och vara inblandad om det berör mig vilket är oklart i dagsläget då jag inget vet. Tänker de fel så får vi alla problem i onödan.



Skulle gissa att anmäla det som miljöbrott är lättast, brukar sätta fart på myndigheterna.
Dock har han tillstånd så är ju frågan vad som gäller. Tillståndet styr ju vad han har rätt att göra samt vilka skyldigheter, dock kan han drabbas av orsaker utanför hans makt.
Ingen aning hur det fungerar men borde inte grannar som kan tänkas drabbas få komma med synpunkter innan tillstånd ges?

Utan dom så är det nog svårt att driva ett skadeståndsmål civilt

Dock så är det bra att dokumenterade bevis över tid (gärna olika tillfällen även före).
Senast redigerad av lodjuret mån 24 feb 2014, 03:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

lodjuret  
#267385
ducatisti skrev:Hittar ingen klockren tråd i ämnet så jag ställer frågan och hoppas på seriösa tips men inget nonsenssvammel om idioti osv. PK svar tack.

Grannen har fullt medvetet och på felaktiga premisser gett sken till skotare/grävare (på direkt fråga) att tillstånd fanns för arrangera en ny parkering för div. arb.fordon och att mellanlagra ca 60m3 massa/timmerhögar på vår mark under tiden de utför markarbeten på deras eget område.


Oavsett om grannen har gett dem tillåtelse eller ej så är det den som gör åverkan som är skyldig om det bedöms som ett brott. det enda de kan avtala bort (mellan dem) är vem som tar eventuell kostnad för skadestånd eller återställande (deras problem). Förtydligande, gäller dock ej fängelse (mycket svårt att tro att detta ens är nära). Man kan ju tycka att om han var beredd på att ta din granne på hans ord så borde han ju även vara villig att lösa problemet om det visade sig vara lögn.

Sen kan man ju fråga sig varför han inte ringde och kollade om det stämde, kostar ju varken mycket tid eller pengar.

Har inte du (eller annan om fler ägare av fastigheten har gjort det) gett tillåtelse så faller det mest troligen under egenmäktigt förfarande https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1 samt åverkan/skadegörelse/grov skadegörelse https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1 (beroende på värde). Sen om det även skulle kunna vara miljöbrott med, det går inte att gissa på med denna information. oljespill/stängda diken....

Sen om det är en privat väg så borde någon av dem stå för det extra underhåll som detta orsakat såvida ni inte är fler som äger vägen och avtalat annat då detta kan ha (mest troligt) orsaka dig en merkostnad för att få tillbaka vägen i samma skick.

Till saken hör att släkten har tidigare tagit sig "friheter" på vår mark som ligger dem i fatet och jag anar att de trodde att de skulle komma undan även den här gången.


Har du ingen dom/bevis för tidigare synder så har det liten eller ingen betydelse på detta rent juridiskt.
Lär dock påverka din inställning till denna företeelse.


Finns det en chef för han som orsakat skadan som ej varit inblandad i skadan så brukar det ofta ta bra att tala med han/hon, händer det även då inget så gå högre upp om möjligt. Vet du vem som köpt timret så kan du ju även prata med han/hon, finns ju de som är rädd om sitt eget rykte och kanske kan påverka skotarföraren.


Självklart bör man som tidigare nämnts, att försöka komma tillrätta med problemet sinsemellan vara det primära men förr eller senare så bör man överväga om man tycker det är värt att driva saken vidare. Så om du funderat på att eventuellt driva det vidare så ta mycket bilder och skriv gärna en dagbok/anteckningar som visar när, hur och hur ofta du bett dem lösa problemet.
Bättre att ha bevis även om man inte driver det vidare än att driva det och sakna bevis annat än sitt ord.



Jag hade för några år sedan ett problem med en bil som blivit lämnad på en privat väg. ringde polisen och de ansåg den inte var en trafikfara (korrekt) och kunde därför inte lagligt flytta på den även om den blockerade min framkomlighet. Efter x veckor med diverse diskussioner med ägaren som hävdade att han sålt den men visste inte till vem (haha) så kontaktade jag kommunen. Jag nämnde att den blivit sönderslagen (rätt) och att det såg ut som olja under den, då fick de bråttom då det bedömdes som miljöfara.

Jag har ingen aning om det var samma sorts olja på marken (under) som i bilen då jag inte har nån aning om vilken olja det var i bilen..... :roll:


Lite sjukt att man inte kan tvinga att fordon blir bortforslad och räkningen hamnar enbart på den registrerade ägaren. Gör du det nu hamnar räkningen på beställaren om inte ägaren betalar.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

vetinte  
#267389 A

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).