mån 24 feb 2014, 03:17#267385
ducatisti skrev:Hittar ingen klockren tråd i ämnet så jag ställer frågan och hoppas på seriösa tips men inget nonsenssvammel om idioti osv. PK svar tack.
Grannen har fullt medvetet och på felaktiga premisser gett sken till skotare/grävare (på direkt fråga) att tillstånd fanns för arrangera en ny parkering för div. arb.fordon och att mellanlagra ca 60m3 massa/timmerhögar på vår mark under tiden de utför markarbeten på deras eget område.
Oavsett om grannen har gett dem tillåtelse eller ej så är det den som gör åverkan som är skyldig om det bedöms som ett brott. det enda de kan avtala bort (mellan dem) är vem som tar eventuell kostnad för skadestånd eller återställande (deras problem). Förtydligande, gäller dock ej fängelse (mycket svårt att tro att detta ens är nära). Man kan ju tycka att om han var beredd på att ta din granne på hans ord så borde han ju även vara villig att lösa problemet om det visade sig vara lögn.
Sen kan man ju fråga sig varför han inte ringde och kollade om det stämde, kostar ju varken mycket tid eller pengar.
Har inte du (eller annan om fler ägare av fastigheten har gjort det) gett tillåtelse så faller det mest troligen under egenmäktigt förfarande
https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1 samt åverkan/skadegörelse/grov skadegörelse
https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1 (beroende på värde). Sen om det även skulle kunna vara miljöbrott med, det går inte att gissa på med denna information. oljespill/stängda diken....
Sen om det är en privat väg så borde någon av dem stå för det extra underhåll som detta orsakat såvida ni inte är fler som äger vägen och avtalat annat då detta kan ha (mest troligt) orsaka dig en merkostnad för att få tillbaka vägen i samma skick.
Till saken hör att släkten har tidigare tagit sig "friheter" på vår mark som ligger dem i fatet och jag anar att de trodde att de skulle komma undan även den här gången.
Har du ingen dom/bevis för tidigare synder så har det liten eller ingen betydelse på detta rent juridiskt.
Lär dock påverka din inställning till denna företeelse.
Finns det en chef för han som orsakat skadan som ej varit inblandad i skadan så brukar det ofta ta bra att tala med han/hon, händer det även då inget så gå högre upp om möjligt. Vet du vem som köpt timret så kan du ju även prata med han/hon, finns ju de som är rädd om sitt eget rykte och kanske kan påverka skotarföraren.
Självklart bör man som tidigare nämnts, att försöka komma tillrätta med problemet sinsemellan vara det primära men förr eller senare så bör man överväga om man tycker det är värt att driva saken vidare. Så om du funderat på att eventuellt driva det vidare så ta mycket bilder och skriv gärna en dagbok/anteckningar som visar när, hur och hur ofta du bett dem lösa problemet.
Bättre att ha bevis även om man inte driver det vidare än att driva det och sakna bevis annat än sitt ord.
Jag hade för några år sedan ett problem med en bil som blivit lämnad på en privat väg. ringde polisen och de ansåg den inte var en trafikfara (korrekt) och kunde därför inte lagligt flytta på den även om den blockerade min framkomlighet. Efter x veckor med diverse diskussioner med ägaren som hävdade att han sålt den men visste inte till vem (haha) så kontaktade jag kommunen. Jag nämnde att den blivit sönderslagen (rätt) och att det såg ut som olja under den, då fick de bråttom då det bedömdes som miljöfara.
Jag har ingen aning om det var samma sorts olja på marken (under) som i bilen då jag inte har nån aning om vilken olja det var i bilen.....
Lite sjukt att man inte kan tvinga att fordon blir bortforslad och räkningen hamnar enbart på den registrerade ägaren. Gör du det nu hamnar räkningen på beställaren om inte ägaren betalar.
An optimist is a guy that has never had much experience. /Don Marquis
Do you know the difference between education and experience?
Education is when you read the fine print; experience is what you get when you don't. /Pete Seeger