Logistik, Transport

Delar väg med grannen

16 inlägg 17849 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Delar väg med grannen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264882 Jag delar väg med min (trevlige) granne. Vi har inte gjort så mycket gemensamt med den, men det är kanske dags nu. En gång har jag betalat 500:- för snöröjning när det kom en halvmeter. Det är inte så stor post här omkring, annars sköter han det (eftersom jag inte är på plats helt enkelt).

Lite bakgrund
* Han är åretruntboende, jag mer sporadiskt. Mest på sommaren, ibland på vintern.
* Vi kör bägge skog längs vägen, han över hela, jag över större delen av min sida. Han 15 ha, jag 20 ha kanske?
* Totalt 630m till honom, 230m till mitt hus. Gränsen ligger mitt emellan, på 430m.
* 85 meter närmast allmän väg har jag och en annan granne en gemensam skogsväg som kommer ut. Där kör vi nägonstans mellan 150-200 ha skog. Eller mer kanske tom.

Det kan vara lite känsligt det här, så lite tips på hur vi blir överens lättast? Hur hade ni gjort? Vad vore ett schysst bud för att dela kostnaden för att grusa hela vägen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

opekka  
#264904 Så länge ni är sams: Inga problem.

Men om du som utbo, med tiden – och av någon odefinierbar anledning – övergår till att anses som snyltare lär det bli problem.

Att bilda en samfällighet med lantmätare är dyrt. Väck frågan redan nu och göra ett avtal er emellan om vad som gäller och vem som tar ansvar för vad, enligt en fördelning som ni är överens om.

Avtalet bör ha uppsägningstid och kanske då ange att "parterna är överens om att lantmäteriet ska anlitas för att bilda samfällighet i det fall som parterna inte kan enas".

Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264915 Jo, det är ju självklart. Jag undrar över nästa steg, hur man delar kostnaden på ett bra och enkelt sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Delar väg med grannen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264932 Tja, skulle inte krångla till det alltför mycket eftersom ni bara är två parter. En rejäl grusning av vägen, säg 10 cm bärlagergrus 0-40 på 600 m av vägen innebär ca 20 vanliga lastbilslass. Kostnaden beror på transportlängd från närmsta grusgrop/bergtäkt, men anta att det finns inom 10 km då har ni kanske en kostnad på 30 000 kr + moms för att få gruset utspritt på vägen. Ni bör ha en rejäl traktor som tar emot gruset och strycker ut varje lass, bonden kanske kan göra detta om han har en planeringsskopa!

Kostnaden får väl fördelas efter hur stor del av vägen ni äger var och en. Förstod inte riktigt hur ägarförhållandet är men ett alternativ är ju att ta 50% var av gruskosstnaden. Kanske bonden ställer upp gratis med sin traktor om du erbjuder dig att ta halva kostnaden för gruset.

Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

opekka  
#264933 Jag kan inte formler för delning men lantmätare räknar på båtnad, alltså nytta av vägen. Här vägs areal o transportavstånd in, vilket du redan är inne på. Resonera om det med grannen, är ni överens: skriv avtal. Annars koppla in sakkunniga.

Användarvisningsbild

Re: Delar väg med grannen

stegmaster  
#264949 Om det er ok folk, så ska man inte trassla til det för mycket tycker jag.
Min kompis och (delvis)jag delar en väg (ca 400m) med 2 eldre tanter, var en bor fast och den andra bara har en liten sommarstuga.
Då det bara er jag och min kompis som har utrustning (och kan arbeta med detta), så derav betaler tanten för alt matriell til vägen(typ grus, snöstickor, vägsalt), sen håller min komis och jag vägen i ordning.
Kör hem grus med traktor/släp, spridar denna, rensker gröfter och sly langs vägen.
Om sommaren kör vi på vägsalt. Brukar bli 2 rundar varje sommar.
Vi er alla nojda med detta, så inget att krangla om. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Delar väg med grannen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264955 Formel lantmäteriförrättning blir dyrt, men det finns ju givetvis möjlighet till en informell vägsamfällighet med samma principer för omräkningstal.

På den stora enskilda vägen ska vi göra en ny förrättning och då är förhållandena ungefär så här:
1 året runtboende = 2 fritidsboende = 40 ha skog =7 ha åker, med viss osäkerhet beträffande åkerns värde. Finns djurhållning (särskilt mjölkkor) ska detta också räknas in som en egen post.

Sedan är det ju bara att summera värdena multiplicerat med körsträcka för respektive ägare, lägga ihop värdena för varje delägare till en totalsumma, för att slutligen räkna ut respektive delägares andel.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264982
OAS-forests skrev:Ni bör ha en rejäl traktor som tar emot gruset och strycker ut varje lass, bonden kanske kan göra detta om han har en planeringsskopa!


Bonden? Vi är lika mycket (eller lite) bönder bägge två. Fast han är dubbelt så gammal som jag. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

tallen100  
#265012
Mangan skrev:[
Bonden? Vi är lika mycket (eller lite) bönder bägge två. Fast han är dubbelt så gammal som jag. ;)

Så när du blir femtio blir han hundra :D :D

Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265015 Inte långt kvar för någon av oss. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265033 Niking, vet du var man kan hitta mer info om de där förhållanden du räknade upp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

jannee  
#265039 Är väl inget att bråka om. Snacka med den äldre om att beställa några lass 030. Gör som jag gör på mina skogsbilvägar, endast spårgrusar. Dock kan det kanske vara bäst att första sladda till vägen.
Dela sedan på kostnaden 50/50, det är ändå avdragsgillt så det är inte mycket att oroa sig för.
På detta vis lär ni får vägen uppgrusad för under 15 tkr - totalt. Men ring först runt och kolla, priset kan skilja betydligt - och är alltid på ton - färdiggrusad väg.

Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

Homo abies  
#265055 Kolla med skogsstyrelsen de har på vissa håll riktigt bra kunskap om vägar och kanske kan ge lite allmäna råd. Se till att ni är helt överens innan ni startar upprätta ett avtal skriv på och jobba ifrån det. Före någon startar en avverkning eller annat som KAN påverka vägen -se till att dokumentera tag kort längs vägen var 50-100.e m INNAN start och direkt efter. För att se vilka skador som uppstått var och ev varför.

Användarvisningsbild

Re: Delar väg med grannen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265060
Mangan skrev:Niking, vet du var man kan hitta mer info om de där förhållanden du räknade upp?


Kolla med Lantmäteriets förrättningslantmätare. Även skogsstyrelsen kan ju ha info.

Hittade denna intressanta PDF http://www.lantmateriet.se/Global/Fasti ... /tonkm.pdf
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Delar väg med grannen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285515 Grannen hade på eget bevåg börjat grusa med 0-16 "sin" del, dvs från gamla landsvägen (innan 30-talet) till hans hus, runt 500m. Vi kom att pratas vid, och bestämde att vi skulle ta var sitt lass på den gemensamma delen, där ett halvlass kunde få bli en hög för lagning. Jag brukar fylla i potthålen med skottkärran. Vi tog 0-35 på detta gruset på mitt förslag. Tror det håller bättre.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).