Logistik, Transport

Hur tänker timmerbilschaffören?

13 inlägg 8361 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur tänker timmerbilschaffören?

ananders  
#263998 Under denna veckan har en och samma timmerbil varit och hämtat timmer hos mig.

Första gången hade han fullt på bilen och lite på släpet och lastade då fullt hos mig. Visst inga konstigheter tyckte jag då, han fick slut hos någon annan och tog då det sista hos mig för att få lass. Totalt tog han 23 m3fub hos mig denna vända

Andra gången tyckte jag var ännu märkligare. Även nu var bilen lastad och lite på släpet. Lastade lite ifrån den traven han tog ifrån första vändan flyttade sedan till nästa trave, ca 400m, där han lastade fullt. Han hade fått fullt lass vid den första traven :???: . Totalt tog han 23 m3fub denna vändan.

Tredje gången hade han fortfarande fullt på bilen och denna gången lite mer på släpet. Lastade det sista ifrån den första traven och flyttade sedan till den andra traven 400m längre bort där han lastade fullt. Denna gången lastade han 15 m3fub.

I dessa travar uppskattade jag att det skulle ligga 30m3fub i var trave när jag anmälde det.

Varför alla dessa stopp för att fylla ekipaget alltså minst tre stopp. Att han har med sig fullt på bilen och lite på släpet kan det bero på att han fyllar bilen så mycket han bara kan inne på en väg där han inte kan ha med släpet och lastar av lite på släpet sedan och där efter fortsätter till mig? Om så är fallet varför kör han då inte ett par vändor till för att fylla ekipaget och ta slut på det stället först innan han börjar hämta hos mig?

Eller någon annan som har någon annan teori.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

loppan  
#264003 Jahadu,dessa timmeråkare.....
I fjol hade jag en som kom två gånger med fullt släp och bara lastade bilen som var tom.
Förklara det om någon kan.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264005 Det sitter väl nån logistiknisse någonstans som har svaret på detta.

Avatar Fallback

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264010 Outgrundliga äro virkesbilarnas vägar.

Avatar Fallback

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

Blivande snickare  
#264063 Ananders, jag tycker du svarar på din egen fråga. Varför han inte kör ut några lass till är väl för att han tyckte det var snabbare att komma till dig som är en ansvarsfull skogsägare å har en ordentlig vändplats för både bil å släp :smile: . Dessutom har han kanske en dålig taxa på det vi kallar "telaus" dvs, körning från skogen med endast bilen till släpet.
Om det är nära mellan en bra och en dålig plats är det inte alls en dålig taktik att få båda platserna tömda så enkelt som möjligt.
Jag tycker ni ska känna er stolta om dom gör så här, det betyder bara att ni har ett finare avlägg å väg än någon annan så jag förstår inte varför det irriterar vissa :wink: .

Avatar Fallback

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

case 695  
#264088 Antagligen har han rensat andra avlägg med sämre vägar och vändplaner dit han inte vill åka med lass på. Det är många vägar man inte vill ha någonting på när man åker in och vänder. Så du har tydligen en bra väg o vändplan.

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

ananders  
#264098 Det är kanske så att jag har relativt bra vägar. Dock såg jag idag att släpet gått långt utanför vägen vid utfarten så det bör nog åtgärdas iallafall. Men varför stanna vid två travar när man kan få lass vid första traven? En annan anledning till att han tar lite och lite kan vara att våran skogsväg är en genväg som sparar ca 6 km och många fartreducerande objekt genom ett samhälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

Blivande snickare  
#264100
ananders skrev:Men varför stanna vid två travar när man kan få lass vid första traven?

Bra fråga!
Var det skillnad på längden på stockarna i högen som blev kvar å den som han körde fram till?
Kanske det var passligare stockar i den andra högen. Långa stockar är det nästan bästa att sätta överst på framknippen på vagnen :smile: .

Fråga honom nästa gång vetja! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

ananders  
#264103 Längden på stockarna bedömer jag som likvärdiga i de bägge travarna. Jo jag ska prata med honom om jag är i närheten. Jag har bara observerat hans beteende på avstånd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

Blivande snickare  
#264104 Timmerbilchaufförerna är ett mystiskt folk :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

ananders  
#264108
Blivande snickare skrev:Timmerbilchaufförerna är ett mystiskt folk :wink:


De är nog inte mer besynnerliga än drängar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

Blivande snickare  
#264110 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker timmerbilschaffören?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264136 Har också virke liggande vid väg trots att det anmäldes för tre månader sedan. Undrar varför de inte kört ut det. Förklaringen är kanske att det är en relativt bra väg nära tätort som de bedömer kan hämtas längre fram.

Nu börjar ju dagarna bli längre och lie snö har vi fått så kanske borde man hugga lite till.. men då kommer väl bilen och det sista blir liggande :(

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).