tis 24 dec 2013, 07:13#252170
Skryta om hur bränslesnåla bilarna är är en liten ordlek.
Bilarna går ju tomma halva sträckan. dessutom är vinterväg optimal = mindre friktion, allt rullar betydligt lättare. Dessutom har Scania optimerat dessa motorer, där finns inga marginaler på 10% hit eller 10% dit.
Ok, deras nettovikt ligger redan på över 30 ton men rätt ska vara rätt.
Slår man ihop bruttovikten åt ena hållet med bruttovikten åt andra hållet får man något över 120 ton, dela detta med 2 = snittvikt lite över 60 ton.
Det var f*n vad dessa ekipage tar mycket bränsle/mil, ja det är vad man måste komma fram till om man vänder statistiken rätt och bara inte håller på och vinklar den åt ett felaktigt håll.
Sedan kan man vinkla detta med dieselförbrukning lite hit och dit. Kör jag på en "normal" svensk motorväg i optimal fart (bränslemässigt) ligger jag klart under 4 liter/mil med ett 60 tons ekipage.
Hur ofta och hur långa sträckor förekommer detta - inte alls mycket.
I stället räknar jag så här: Jag kör en helsväng på 150 mil vilket innebär att jag lossar och lastar på 10 olika ställen i var ände på min helsväng. Ekipaget är allt mellan tomt och fullastad under denna tid. Transportsträckan mellan Stockholm - Malmö är ekipaget fullastat = 60 tons tågvikt. Där ligger snittförbrukningen på ca 4,5liter/mil. Jag kan gå in i bilens datorsystem och få fram alla data sedan bilen var ny och på så sätt läsa av, sedan hur exakt den datorn är återstår att se.
Många åkare går senare in i datorn och verkligen optimerar bilens bränsleförbrukning (chippar), tyvärr också med den effekten att motorn kommer att bli mer miljöovänlig (den går varmare), dock kan man lätt spara 3 till 4 dl/mil på detta enkla sätt.