Logistik, Transport

Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

25 inlägg 20067 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

anersimyra  
#237079 Teknisk beskrivning: konstruerad för båttransport är väl bara en rent teknisk beskrivning av konstruktionen. Jag kan ju kalla en trekantig låda för båt om jag vill. Fordonsslaget är släp, då ska ju begränsningar som gäller släp vara gällande vad gäller last. Jag kan ju t.e.x använda en båttrailer för transport av långgods om jag vill.

Avatar Fallback

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

Hema  
#237082
Nolltax AB skrev:En pickup är det väl?
skogsbilder/image.php?album_id=598&image_id=8013

Lätt flaklastbil? Hur som helst så ser den högst trevlig ut.

Avatar Fallback

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

Brickan  
#237098
Hema skrev:
Nolltax AB skrev:En pickup är det väl?
skogsbilder/image.php?album_id=598&image_id=8013

Lätt flaklastbil? Hur som helst så ser den högst trevlig ut.
Det är väl vad en pickup är, eller iallafall var. Nu verkar de mest vara en stor SUV med bagageutrymmet ute.

Användarvisningsbild

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

anersimyra  
#237116
Brickan skrev:
Hema skrev:
Nolltax AB skrev:En pickup är det väl?
skogsbilder/image.php?album_id=598&image_id=8013

Lätt flaklastbil? Hur som helst så ser den högst trevlig ut.
Det är väl vad en pickup är, eller iallafall var. Nu verkar de mest vara en stor SUV med bagageutrymmet ute.

Så är det. Fiat stradas nya Adventuremodell har 30 cm kortare flak, dubbelhyttens flak är: HELA 108 cm långt.. :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

Hema  
#237122 Ja jo, men ni vet vad jag menar. När jag hör ordet pickup tänker jag på kingcab lätt terrängflaklastbil. Men nu kanske jag håller på o målar in mig i ett hörn.. :)

Avatar Fallback

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

Rolfnilsson400  
#237993 Fråga till Transportstyrelsen:
Om registreringsbeviset ser ut som nedan, får man transportera vad man vill på släpet?

Fordonsslag: Släp. Teknisk specifikation: för transport av båtar.

Svar från Transportstyrelsen:
För båtvagnar av typen efterfordon som inte är registrerade och inte får framföras med högre hastighet än 30 km/h får man inte lasta annat gods än just båtar.
Däremot på släpvagnar, alltså registrerade släpfordon får man transportera gods, såväl båtar som annat. Givetvis under förutsättning att föraren av ekipaget kan utföra transporten och lastsurrningen av godset på ett lämpligt och trafiksäkert sätt.

Avatar Fallback

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

Hema  
#238827 Såg denna o tänkte på dig.
http://www.blocket.se/helsingborg/Biltransport_med_mycket_plats_47135193.htm?ca=23&w=1
Kanske kan passa om du inte redan fixat transport.

Användarvisningsbild

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238835 Får man förlänga sitt släp på egen hand? Menar, man får ju lasta på långa plankor och köra hem från brädgårn, bara man sätter på en flagga. Då borde man väl kunna göra likadant och lasta atv:n plus vagnen ovanpå?

Avatar Fallback

Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)

Rolfnilsson400  
#238846 Det fungerar med plankor på släpen och fyrhjuling ovanpå.
Det behövs dock en ganska lång släp, du ska ha tyngdpunkten på fyrhjuling+vagn strax framför hjulaxeln på släpet.
Bakvikt på släpet är FARLIGT.

Avatar Fallback

Re: Tips,transport av ATV+skogsvagn (6m)

OlarsM  
#238868 Montera dubbelmontage på atv'n så kan man fint köra i vattnet, eller Annars kan man ju montera en aktersnurra på atv'n och hoppas på det bästa. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).