mån 16 sep 2013, 12:18#236963Någon som har förslag på hur man enkelt och gärna billigt kan flytta ett 6m ekipage från Malmötrakten till Stockholmstrakten. Något åkeri att rekommendera?
Allt gott!
Erik
Logistik, Transport
Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 16 sep 2013, 12:21#236965Kolla med ett åkeri om dom har möjlighet att ta den på en returfrakt.
tis 17 sep 2013, 00:06#237026I praktiken krävs det inte något större ekipage vid transport.
Jag har en ATV + griplastarvagn.
Griplastarvagnen lyfter jag upp på pickupen. Flaket är 4 meter långt.
Kopplar på obromsat EU-släp å kör upp ATVn på den.
Flaket på släpet mäter 2,5 meter.
tis 17 sep 2013, 06:24#237036
Ja det var allt en: LITEN pickup du har Nolltax, 4 meter flak på pickupen är ju inte mycket att "komma med"
Nolltax AB skrev:I praktiken krävs det inte något större ekipage vid transport.
tis 17 sep 2013, 06:50#237038Skrev iofs aldrig att den var liten...
Å andra sidan är den ju ingen långtradare heller...
Å andra sidan är den ju ingen långtradare heller...
Senast redigerad av Nolltax AB tis 17 sep 2013, 06:58, redigerad totalt 1 gång.
tis 17 sep 2013, 06:53#237039Å en griplastarvagn har ju tyngdpunkten på mitten, boggin.
Funkar säkert med kortare flak.
Funkar säkert med kortare flak.
tis 17 sep 2013, 07:27#237042Hej Erik.
Vad för slags ekipage är det som ska hämtas ? Jag har en ombyggd båttrailer, där får min polaris 800 med vedvagn plats. förutsättningen är att boggien går att flytta. Maxlast 650 kg. Vagnen är obromsad och finns på värmdö.
Mvh Anders.
Vad för slags ekipage är det som ska hämtas ? Jag har en ombyggd båttrailer, där får min polaris 800 med vedvagn plats. förutsättningen är att boggien går att flytta. Maxlast 650 kg. Vagnen är obromsad och finns på värmdö.
Mvh Anders.
tis 17 sep 2013, 09:08#237054Hej Anresimyra
Är båttrailern registrerad som släpvagn? om inte får du inte lasta fyrhjulingen på den och köra i trafiken
Kolla ditt registreringsbevis
Är båttrailern registrerad som släpvagn? om inte får du inte lasta fyrhjulingen på den och köra i trafiken
Avesta 3,4H Logosol M7 med E5000 Kubota B5100 "Billig" Jianshe400 går bara på låga varv
tis 17 sep 2013, 09:38#237058 Ajdå
Det är en registrerad båttrailer med löstagbara ramper.
Rolfnilsson400 skrev:Hej Anresimyra
tis 17 sep 2013, 09:45#237059Det står: Fordonsslag: Släp. Teknisk specifikation: för transport av båtar.
Re: Tips på transport av ATV+skogsvagn (6m)
tis 17 sep 2013, 11:46#237069Säg att atv:n funkar på grunt vatten å borde ju då vara laglig för kärran 😈
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
tis 17 sep 2013, 11:49#237070Ha ha ha, hade det i åtanke.
tis 17 sep 2013, 12:51#237072Kolla om du får ha någon annan last på den än en båt
Från Transportstyrelsen hemsida:
Båttransportvagn
Båttransportvagnar kan vara av två slag: efterfordon eller släpvagn.
Om vagnen saknar fjädringsanordning mellan hjul och chassi, räknas den som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som ska vara registrerad.
För alla båttransportvagnar gäller:
Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.
Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.
Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).
Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.
Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.
För en båttransportvagn som är efterfordon gäller dessutom:
Den högsta hastigheten är 30 km/tim.
Det ska finnas en godkänd LGF-skylt baktill.
Under mörker ska vagnen ha två röda lyktor och två röda reflexer bakåt och orange reflexanordningar åt sidorna.
Det är inte tillåtet att köra på motorväg eller motortrafikled.
För båttransportvagn som är släpvagn gäller bestämmelserna för släpvagnar.
Från Transportstyrelsen hemsida:
Båttransportvagn
Båttransportvagnar kan vara av två slag: efterfordon eller släpvagn.
Om vagnen saknar fjädringsanordning mellan hjul och chassi, räknas den som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som ska vara registrerad.
För alla båttransportvagnar gäller:
Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.
Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.
Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).
Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.
Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.
För en båttransportvagn som är efterfordon gäller dessutom:
Den högsta hastigheten är 30 km/tim.
Det ska finnas en godkänd LGF-skylt baktill.
Under mörker ska vagnen ha två röda lyktor och två röda reflexer bakåt och orange reflexanordningar åt sidorna.
Det är inte tillåtet att köra på motorväg eller motortrafikled.
För båttransportvagn som är släpvagn gäller bestämmelserna för släpvagnar.
Avesta 3,4H Logosol M7 med E5000 Kubota B5100 "Billig" Jianshe400 går bara på låga varv

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).