Logistik, Transport

Lämna gallringsvälta i skogen

4 inlägg 5677 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämna gallringsvälta i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229514 Kan man med gott samvete låta en gallringsvälta ligga kvar i skogen något år?

Förutsättningarna är att:
- det är en förstagallring (om än lite sen) så inga timmerstockar.
- Vältan ligger alldeles nära "stora vägen" så den ligger inte mitt i skogen
- allt är avverkat under vintern
- det ska bli ved av det till nästa vår



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämna gallringsvälta i skogen

Mäki  
#229518 Är det barr eller löv?
Barr är inte bra att lämna otäckt i skogen med tanke på barkborren men drar man något över vältan så dom inte kan svärma så går det nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Lämna gallringsvälta i skogen

finskpinne  
#229519 Jag vet inte hur det är i Sverige men här i Finland så är det inte lagligt att lämna en välta kvar i skogen. Lagen om bekämpning av insekt- och svampskador säger att tallvirke ska transporteras bort före utgången av juni månad, för att undvika skador av märgborren. Och granvirke ska transporteras bort före utgången av juli månad, för att undvika skador av barkborren. Och man är då alltså inte rädd för att virket i vältan ska skadas av insekter utan det är det kvarvarande beståndet som drabbas.

Men som "Mäki" tidigare skrev så kan man täcka över vältan med något och på det viset undvika att krypena landar på vältan. Men du är ju lite väl sent ute nu...

Avatar Fallback

Re: Lämna gallringsvälta i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229557 Det syns nu om det har gått i insekter. Har det inte det så är det lugnt. Liknande lagar finns i Sverige men risken att åka i fängelse är liten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).