Logistik, Transport

Timmertransport prissättning

58 inlägg 57251 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

haggloader  
#272914
jannee skrev:
För övrigt är det oftast så att en enbilsåkare lägger ned kanske 4000 arbetstimmar/år och ändå tar ut LÄGRE lön än vad en heltidschaufför skulle erhålla.
M.a.o. jobbar 2000 tim utan ersättning. Ersättningen kan istället vara en riktigt snygg och välskött lastbil.

Någon ska alltid vara värst.
Det blir 11 timmar arbetstid varje dag, inklusive bl.a. julafton. :surp:

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#272959 Haggloader, utan minsta kunskap så tvivlar du.
Varför inte fråga ägaren till en fint utrustad "skogsbil" eller helst frun, hur många timmar de lägger på bilen varje år.
Finns åkerier, där bilarna inte är alls märkvärdiga, standardutrustningen finns men inte mer. Bilarna körs i skift. 3 man på varje bil, service + reparationer göra av åkaren själv på helgen.
Dessa bilar går så mycket att efter 3 år är de uppslitna, nya måste införskaffas.
Eftersom åkaren i ovan fall måste ha minst 2 anställda lär han heller inte ha varken tid eller råd att extrautrusta, sådan är den bistra verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

Westannpucko  
#274382 Ohlsén på rätt väg. Som sagt stora åkerier är nog lösningen

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#274385 Ett åkeri inte i i min omedelbara närhet men ändå. Var ägarskifte för ett antal år sedan, två bröder vilka tidigare jobbat som chaufförer åt sin far övertog åkeriet. Allt verkade frid och fröjd de första åren. Alla chaufförer var nöjda, fick avtalsenliga löner och justa arbetstider.
Sedan blev det nya upphandlingar - prissänkningar. Åkeriet blev tvingat att rationalisera (spara), ställa av 2 bilar + friställa 3 chaufförer. Kort därefter kom det nya krav från virkesinköparna, dålig lönsamhet du måste sänka si och så för att få fortsätta köra för oss.
Bröderna vägrade börja dribbla med chaufförslöner-arbetstider/överlass.
Körde i stället tills pengarna var slut för att senare begära företaget i kk.
15 bilar var det som över en natt ställdes.
Dessa bilar inhandlades dock av andra åkerier och bemannades med folk från bemanningsföretag - ja just så vi vill ha det här i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

skogshasse  
#274404
jannee skrev:Ett åkeri inte i i min omedelbara närhet men ändå. Var ägarskifte för ett antal år sedan, två bröder vilka tidigare jobbat som chaufförer åt sin far övertog åkeriet. Allt verkade frid och fröjd de första åren. Alla chaufförer var nöjda, fick avtalsenliga löner och justa arbetstider.
Sedan blev det nya upphandlingar - prissänkningar. Åkeriet blev tvingat att rationalisera (spara), ställa av 2 bilar + friställa 3 chaufförer. Kort därefter kom det nya krav från virkesinköparna, dålig lönsamhet du måste sänka si och så för att få fortsätta köra för oss.
Bröderna vägrade börja dribbla med chaufförslöner-arbetstider/överlass.
Körde i stället tills pengarna var slut för att senare begära företaget i kk.
15 bilar var det som över en natt ställdes.
Dessa bilar inhandlades dock av andra åkerier och bemannades med folk från bemanningsföretag - ja just så vi vill ha det här i Sverige.


vad är det som gör att ena företaget går i kk medans det andra snurrar. om du kan svara så var tydlig gärna i kronor mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#274419 Betalar åkeriet avtalsenlig lön fullt ut och inte har via andra förmedlare lyckats byta lass = regelbundet har returlass lär de inte få någon lönsamhet.
Finns STORA, riktigt stora åkerier som räknar med 1/2% i vinst på investerat belopp, nu pratar jag om åkerier med över 200 bilar.
Oftast räcker det med att räntan går upp någon % så ligger åkeriet pyrt till.
Vet du skogshasse vad dessa åkerier gör, jo de anställer personal via bemanningsföretag. I.o.m.d. kan vi inte längre diskutera lönekostnaden. Eller tycker du att skälig chaufförslön bör ligga på 50 till 70 kronor UNDER en byggnadsarbetare.
Sedan finns det åkerier som har vettiga avtal med sågverk, där lönsamheten blir helt ok om ägaren inte tar ut full lön.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

skogshasse  
#274522 vad har en chaufför i lön samt en byggare

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274610
jannee skrev:Vet du skogshasse vad dessa åkerier gör, jo de anställer personal via bemanningsföretag. I.o.m.d. kan vi inte längre diskutera lönekostnaden. Eller tycker du att skälig chaufförslön bör ligga på 50 till 70 kronor UNDER en byggnadsarbetare.


Varför kan man inte diskutera lön när det kommer in ett bemanningsföretag? Dom är inte gratis heller. Räkna på ett snitt på transportföretaget så går det visst att räkna.

Enligt http://www.lonestatistik.se

Lön på en byggare är 24-26 000, Chaufför 22-24 000:-

Inom det spannet ligger dom flesta. Vissa ligger högre men man kan inte räkna max lön utan man bör gå på snittet. 24.684 för byggare och 23.114 för Chaufför.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#274619 Nu bör ni hålla er till fakta och ingen statistik.
Chaufförslön idag är 132kr/tim. är du med i facket + 5kr/tim premie, obs detta är MAXLÖN..
Byggnads har ungefär samma grundlön som chaufför, sedan tillkommer accord.
TBM prestationslön snitt 195kr/tim
Golvläggare prestationslön ca 210kr/tim - Norrbotten 254,79kr/tim.
Dessa fakta står att läsa i transports avtal och byggnadsarbetaren.
Har just tagit fram dessa siffror ur deras material.
Sedan tillkommer 13% i semestersättning.
Vet flera polska "bemanningsföretag" som fakturerar 100kr/arbetad timme inom transportbranschen.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274629 Länka till berörda siffror så att du kan styrka ditt påstående annars kan man komma med vilka siffror som helst. För det var väl fakta vi skulle diskutera utifrån...

Det är snittlön som är intressant att räkna utifrån. Jag förstår att vissa vill räkna på MAX lön och minimalt med intäkter och skyhöga kostnader för att driva runt företaget.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#274635 Kan inte annat än att läsa innantill.
Siffrorna jag hänvisar är transports avtal och vad byggnads själva uppger.
Köp gärna byggnads egna facktidning om du eller ni tvivlar.
Jag VET vad jag snackar om eftersom min grabb är snickare + jag själv chaufför. Vet nog vad vi båda tjänar och inte.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

patu480  
#278067 hej på er alla rutinerade åkare som saggt timmerchaffis klart bästa jobbet jag haft men har ju alltid varit sungen på en egen bil men hjälp vars kan man få hjälp/hitta en ungefärlig ersätting så man kan försöka räkna på en bil vad jag tror så har dom typ km ersättning å ett typ av ton pris nån borde väl kunna lite om de

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

i skogen  
#278095
Westannpucko skrev:Ohlsén på rätt väg. Som sagt stora åkerier är nog lösningen


Jaha nu var det KK för storföretaget enligt uppgift.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).