Logistik, Transport

SCA prispressning till en ny nivå !!!!

101 inlägg 47728 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#220194
T24X4 skrev:Är det möjligt att lagstifta att utländska åkare ska ha en ersättning motsvarande svenskt kollektivavtal utan att det bryter mot någon paragraf i EU?
troligen inte, jag läste nyss att ett EU direktiv gör att du inte behöver ha AB för att hugga skog, numera duger A utbildning :surp:

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#220203 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220212 Jag tänkte att om ett utländskt företag bara kör inom Sveriges gränser så skulle svenskt kollektivavtal gälla. Kör ett företag till ett annat land bara in för att leverera saker för att sen åka tillbaka så skulle hemlandets löner gälla. Kommer det in företag som kör inom Sverige för 6000/mån så slås svensk ekonomi ut på sikt.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#220214
T24X4 skrev:Jag tänkte att om ett utländskt företag bara kör inom Sveriges gränser så skulle svenskt kollektivavtal gälla. Kör ett företag till ett annat land bara in för att leverera saker för att sen åka tillbaka så skulle hemlandets löner gälla. Kommer det in företag som kör inom Sverige för 6000/mån så slås svensk ekonomi ut på sikt.
intressant fråga, men ett utländskt företag som etablerar sig i Sverige lyder under svenska arbetsmarknadslagar. Men kryphålen är säkert många.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#220227 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#220228
vetinte skrev:
anersimyra skrev:
T24X4 skrev:Jag tänkte att om ett utländskt företag bara kör inom Sveriges gränser så skulle svenskt kollektivavtal gälla. Kör ett företag till ett annat land bara in för att leverera saker för att sen åka tillbaka så skulle hemlandets löner gälla. Kommer det in företag som kör inom Sverige för 6000/mån så slås svensk ekonomi ut på sikt.
intressant fråga, men ett utländskt företag som etablerar sig i Sverige lyder under svenska arbetsmarknadslagar. Men kryphålen är säkert många.


Jo de e helt korrekt i viss mån. Men när "etablerar" man sig egentligen ?
Ett företag som finns i tex Polen o som kommer på att dom kan skicka bilar till Sverige för körningar. Dom är ju fortfarande ett Polskt företag så då gäller ju Polska reglementet.
Skall vi axeptera det ? ingen skatt betalas i Sverige. O Svenska åkare blir dumpade prismässigt o där med inte betalar skatt dom häller för dom får lägga ner ?
Svår fråga......... Var o hur ska vi sätta gränsen ?
O se på hur många Svenska företag som bara "skriver" huvudkontoret i ett annat land med fördelaktigare villkor för att betala så lite skatt som möjligt i Sverige. Trots att dom bedriver en större del av verksamheten här.
Huvudet på spiken, skojare är vi allihopa :lol:

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

stegmaster  
#220248 Vet faktisk inte vilka reglar som gäller her i Norge om just detta, men jag får mycket varor som jag hentar direkt på lastbil/långtradare, och har fortfarande inte lyckas springa på nån icke Norsk sjåför.
Har aldrig hört om utomlanske företag som kör innomlands här.(säger dock inte at det inte finns, men aldrig hört/sett nåt om detta).

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#220259 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220270
norsken skrev:
Lite historia : i slutet på 1800 talet o början på 1900 talet stack 600,000 svenskar till Indianernas land, bland annat min morfars mor, vi Svenskar bygger Svenska kyrkor i de flesta länder o egna samhällen i div länder, hör aldrig några protester från dessa länder där vi slår oss ner o bygger kyrkor mm o utövar våra SEDER men då är det pittoreskt o roligt !!!
Fy Faan när jag läser vissa kommentarer här skämms jag över att vara Svensk, ja jag är Svensk men driver min firma i Norge där entreprenör förstår sitt värde o inte står medmössan i handen !

Även jag har familj som åkte över i början på 1900. Ingen av dom satte sig då ner på kajen och sa ge mig bidrag. Hårt jobb i skogen var det som gällde.

Ang kyrkor vet jag inte om dom var med och byggde men är tämligen övertygad att dom som sattes upp var inte finansierade med skatter.

Men jag ska betala din flygbiljett och uppehälle om du åker ner till arabländerna och sätter dig på en trottoarkant där och skriker dig hes att du vill ha en kyrka byggd :roll:

Jag röstar på SD pga bla det som diskuteras här men även av andra orsaker. Men enl vissa är det ju osvenskt att tycka att systemet inte fungerar. I så fall är jag väl inte svensk då även om jag kan spåra min släkt till 1400-talet.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#220350 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#220425 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

norsken  
#220473 Hej alla troll o ni andra osså, ska skriva en sista kommentar här, Sverige har problem Ja men inte pga invandringen, TVÄRTOM Sveriges befolkning är alldeles för liten, helst norr Stockholm o pga detta har vi snart inte råd med någon service eller infrastruktur, samtidigt dräneras Denna del av Sverige på driftigt o välutbildat folk som flyttar till andra länder eller södra Sverige !
Men samtidigt som vi släpper invandringen fri så måste regeringen lagstifta om minimiumlöner, vad det gäller diskussionen om åkerier finns det en gammal lagstiftning om Cabonagetrafik.
Vad det gäller att leva på bidrag så är det konstaterat att SD anhängare är dom som mest utnyttjar bidragssystemet, se bara på Skalin i Sundsvall som ett ex o det finns många.
Så jag föreslår att ni kryper in på era tonårsrum o gör det ni är bäst på, TYCKER SYND OM ER SJÄLV !

DÅ JAG VILL BESPARA ER BESVÄRET : ställ inga mer frågor till mig för att ni vet redan svaret !!
Senast redigerad av norsken sön 07 apr 2013, 15:43, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#220480 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#220495 Ja nu är ju vi medlemmar i EU och då är det FRI rörlighet för tjänster och kapital över landsgränserna. :grin: Utöver det så har regeringen bestämt att övriga utanför EU också kan komma hit o jobba. Den som inte gillar det får väl gå ur Eu och Sverige (flytta till Norge e väl närmast) Så vad e det för problem att det kommer hit företagsamma människor och jobbar o konsumerar , betalar skatt mm :?:

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

tallen100  
#220500 Problemet är när de kommer å arbetar för så låga löner att inte svenska företagare/arbetare inte har en chans att konkurrera, Tycker vi ska se till att svenskarna har jobb först å främst.... Men många tycker tydligen inte att det är så viktigt med det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).