Berg Skogen skrev:Det här blir en följetång, Pust
Att 80 åriga gubbar inte kan ge sig, Kopplat in jurister för att få till att jag valdes in på felaktiga grunder, Jävighet med andra markägare mm,
Så trött man blir när man vill engagera sig, Gubben ska väl sköta gården från Graven!!!!!
ÅsaNisse skrev:En väg som är två. Enligt Trafikverkets beräkningsunderlag för drift och underhåll så är det olika kostnader om vägen är belagd på något sätt eller har grusslitlager. Det kan vara så det menas hos dig. Däremot kommer nog en total peng i bidraget från TV och även från kommunen. Märk väl att det heter bidrag. Det kan mycket väl hända att inte pengarna räcker utan utdebitering måste ske. Den ska då ske efter det andelstal som respektive har i föreningen. Därför är det viktigt att man håller delägarförteckningen med andeltal aktuell.
Berg Skogen skrev:Jag har fått ut alla papper.
Det jag inte får ihop är att enligt lantmäteriet är det EN väg.
Enligt ordförande är det EN väg uppdelad i två delar med olika ekonomi, Men det finns bara en kassa.
Så det som måste lösas är hur kassan fördelas? Han hävdar att hela kassan tillfaller den del som är asfalterad och vi som bor på grusvägen ska börja betala in pengar för underhåll då bidragen inte räcker till.
Det han med hävdar är att markägare som inte är med i styrelsen måste ge sitt godkännade i ekominska frågor så man får över 50 % av andelarna med i besluten om vägen. Detta borde bara gälla på årsmöte?
Bergsmannen skrev:Jag är med i en vägförening som har olika ska. ekonomiska zoner. 3st tillomed. De bestämdes vid förättning och innebär att olika delar av vägen sköts på olika sätt angånde vinterväghållning och barmarksunderhåll. Samma kassa är det dock.
Det som kan ställa till det isådana här fall är om tex. ett sommartorp blir åretruntboende efter en vägsträcka som saknar vinterväghållning. Då måste man ju lösa det problemet eller helt enkelt göra en ny förättning, vilket inte är billigt.