Logistik, Transport

Stadgar för vägförening?

30 inlägg 33087 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stadgar för vägförening?

machonisti  
#220782 Verkar inte vara annorlunda i sverige angående vägstyrelser eller ska vi kalla dem rullatorstyrelser. Hos oss hade vi tur att de "lite" äldre inte längre orkade (runt 90). Nu har vår styrelses medelålder sjunkit rekordlågt eftersom två av oss är strax på 40 och resten endast 60+

Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

ÅsaNisse  
#220929 Detta är ett av de stora problemen vad gäller att sköta enskilda väger nu för tiden. Dessa äldre gentlemän gör som dom tror är rätt, men utvecklingen har ju gått framåt även när det gäller att sköta vägar. Jag ha exempel på där man lagar en gamma oljegrusväg som blivit nedkörd och gropig med asfalt. Oljegrus är ett gammalt material som tillverkades kallt och har en vägolja som bindemedel. Den beläggnningen kan röra sig och följa tjälrörelser, medan asfalt är stel och spricker. Bara ett exempel på hur fel det kan bli med en duktig försäljare på asfalt och en okunning beställare i vsf. Det finns andra metoder som ger ett bra resultat till lägre pris idag om man bara vet hur hitta det.

Användarvisningsbild

Re: Stadgar för vägförening?

halvproffs  
#220933 Känner igen det sen förr. Då vågade man knappt gå på mötena oavsett om det var by- väg eller något annat för det var otrevlig stämning. Som tur är har det försvunnit sen många år och vi har tom slagit ihop oss med grannbyn om vägföreningen.
Ja Ja, lite knorr var det på några gammgubbar då men nu har dom tystnat. Skaffade då även en bra hyraulisk vägskrapa som vi även kör in lite pengar på.

Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

Berg Skogen  
#221012 Får väl se vem som vinner. Döden kommer väl till slut för dessa odödliga gubbar med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stadgar för vägförening?

vetinte  
#221018
Berg Skogen skrev:Det här blir en följetång, Pust

Att 80 åriga gubbar inte kan ge sig, Kopplat in jurister för att få till att jag valdes in på felaktiga grunder, Jävighet med andra markägare mm,

Så trött man blir när man vill engagera sig, Gubben ska väl sköta gården från Graven!!!!!


Även om det blir en följetong så får du gärna fortsätta skriva.
Dedär med vägar e ju ett ständig återkommande problem. Och ger ofta upphov till osämja.

Men om din fastighet var obebodd innan du köpte. Så tycker jag att du skall kontakta Lantmäteriet o begära ut hela akten som berör din fastighet.
Du kan även begära ut akterna på dom andra fastigheterna som gränsar till dig och som ingår i vägföreningen. Det är offentliga handlingar.
Och med hjälp av dom, ett par pilsner :grin: och några kvällar så kan du lägga ett pussel. Servitut, När förändringar gjordes, Avstyckningar etc etc. Finns mycket information i dom som kan komma till nytta. Särskilt om man håller det lite för sig själv till en början :grin:

Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

Berg Skogen  
#221019 Jag har fått ut alla papper.

Det jag inte får ihop är att enligt lantmäteriet är det EN väg.
Enligt ordförande är det EN väg uppdelad i två delar med olika ekonomi, Men det finns bara en kassa.

Så det som måste lösas är hur kassan fördelas? Han hävdar att hela kassan tillfaller den del som är asfalterad och vi som bor på grusvägen ska börja betala in pengar för underhåll då bidragen inte räcker till.

Det han med hävdar är att markägare som inte är med i styrelsen måste ge sitt godkännade i ekominska frågor så man får över 50 % av andelarna med i besluten om vägen. Detta borde bara gälla på årsmöte?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stadgar för vägförening?

vetinte  
#221022 Ja det är inte lätt. Och att sedan sitta "utanför" gör det ju än svårare.
Men som grund princip så tycker jag att om vägen är EN vägförening enl. Lantmäteriet så är det de som gäller tills motsatsen är bevisad. O det är då styrelsen som skall "bevisa" det.
Om det sedan är två föreningar och att i så fall där bara finns EN kassa värkar skumt. :???: . Bör ju finnas TVÅ bokföringar internt i så fall. :???:
Ang. Vägbidraget och vad och hur långt det täcker bör du kunna få uppgifter från vägverket (det är väll dom som isf betalar ut bidraget) Även väg sträckning och karta borde dom ha.
Och där borde du kunna se om vägen är delad så det bara är ena delen som får bidrag. Eller om det är % uppdelat.
Men att alla vägföreningens delägare bör vara underrättade så där inte bara "dimper" ner en inbetalning i brevlådan tycker jag är en självklarhet.
Det ligger liksom i namnets natur "förening" :grin:

Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

ÅsaNisse  
#221049 En väg som är två. Enligt Trafikverkets beräkningsunderlag för drift och underhåll så är det olika kostnader om vägen är belagd på något sätt eller har grusslitlager. Det kan vara så det menas hos dig. Däremot kommer nog en total peng i bidraget från TV och även från kommunen. Märk väl att det heter bidrag. Det kan mycket väl hända att inte pengarna räcker utan utdebitering måste ske. Den ska då ske efter det andelstal som respektive har i föreningen. Därför är det viktigt att man håller delägarförteckningen med andeltal aktuell.

Användarvisningsbild

Re: Stadgar för vägförening?

vetinte  
#221063
ÅsaNisse skrev:En väg som är två. Enligt Trafikverkets beräkningsunderlag för drift och underhåll så är det olika kostnader om vägen är belagd på något sätt eller har grusslitlager. Det kan vara så det menas hos dig. Däremot kommer nog en total peng i bidraget från TV och även från kommunen. Märk väl att det heter bidrag. Det kan mycket väl hända att inte pengarna räcker utan utdebitering måste ske. Den ska då ske efter det andelstal som respektive har i föreningen. Därför är det viktigt att man håller delägarförteckningen med andeltal aktuell.


Tycker oxå att det värkar konstigt "EN väg som är TVÅ". :???:
Men om jag förstår dig rätt då så är bidraget tänkt till hela vägens sträckning. Sedan att en del kräver mer % av bidraget är väll upp till vägföreningen att fördela ? eller ?
Eller har TV även bestämt vilken % som den belagda biten kontra den icke belagda biten skall ha ?
Dedär med "andelstalet" kan skilja mellan vägföreningarna vad jag förstår. Värkar inte finnas nån "lag" som säger hur det skall fördelas. Som jag har uppfattat det iaf.

Användarvisningsbild

Re: Stadgar för vägförening?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221102 Man får väl först ta reda på hur bidragen räknas ut, om bidragen endast är uträknade på asfaltsdelen så är det ju den delen som skall ha pengarna, om det är uträknat på bägge delarna så skall det ju delas lika, borde ju vara ett bidrag per meter väg, om det är samma summa för asfalt som för grusväg är det ju enkelt att fördela pengarna.
Om det utgår bidrag för bägge delarna så är det ju helt fel att grusdelen skall betala, då asfaltsdelen borde vara den dyrare delen.

(Sen skall man kanske ge rådet att gå försiktigt fram om man vill hålla grannsämjan bra.
Har hört ett exempel där den nye grannen kallade till vägmöte och satt och läste lagen för de övriga och talade om för dom hur det skall vara, och vad jag förstått så skulle det vara som så att alla andra skulle betala utom han själv.
Sedan dess är denna vägstump lämnad helt utan underhåll.)

Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

ÅsaNisse  
#221157 Det går väldigt bra att läsa lagen ,bara man läser rätt lag med tillämpningar för det aktuella fallet.
Oftast läser sådana personer bara det godbitarna som passar dom själva.
Det finns detaljerade och fina beräkningsunderlag för hur andelstalen ska bestämmas hos lantmäteriet.
De baseras på väglängden som nyttjas av var och en med tanke på fastbostad/ fritidsbostad. Likaså kopplas ett nyttjande för skogsbruk/jordbruk samt eventuella industriella verksamheter.
Beträffande bidragens beräkningar så menade jag bara att belagd väg kostar en peng att underhålla per år och grusväg en annan peng. Det är två olika beräkningar för respektive delar men sen slås dessa delsummor ihop i ett totalt bidrag för hela vägen. Likaså får man beräkna på ett tredje sätt om vägen har olika bredder så att en del kanske är 3,5m och en annan del är 6,0 m. det är ju dyrare att underhålla en bredare väg.
Vill ni skicka ett PM med lite konkreta detaljer så kan jag svara mera exakt.

Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222101
Berg Skogen skrev:Jag har fått ut alla papper.

Det jag inte får ihop är att enligt lantmäteriet är det EN väg.
Enligt ordförande är det EN väg uppdelad i två delar med olika ekonomi, Men det finns bara en kassa.

Så det som måste lösas är hur kassan fördelas? Han hävdar att hela kassan tillfaller den del som är asfalterad och vi som bor på grusvägen ska börja betala in pengar för underhåll då bidragen inte räcker till.

Det han med hävdar är att markägare som inte är med i styrelsen måste ge sitt godkännade i ekominska frågor så man får över 50 % av andelarna med i besluten om vägen. Detta borde bara gälla på årsmöte?


En vägförening kan bara ha en styrelse, en kassa, en budget och ett bokslut. Att dela upp det hela i olika ekonomier skulle nog inte myndigheterna gå med på.

På årsmötet SKALL styrelsen presentera en budget med förslag till hur årets inkomster skall fördelas och föreslå ev. utdebitering. Sedan årsmötet kommit överens om hur budgeten skall se ut, skall den fastställas av mötet.

Utdebitering sker efter andelstal - något annat är inte tänkbart. I allmänhet tillämpas principen en man en röst, men skulle någon protestera mot det förfarandet så gäller röstvikt efter andelstal.

En styrelse kan inte gå omkring och fråga vissa delägare, som tillsammans har mer än 50% av andelarna, för att få stöd för ett visst ekonomiskt beslut. Då skall alla delägare kallas till ett årsmöte (ordinarie eller extra). Hur kallelsen till ett årsmöte skall gå till bör finna nedskrivet i stadgarna. För övrigt är det den på årsmötet antagna budgeten som skall följas utan allt för stora avvikelser.

Vi får inte glömma att vi står i tacksamhetsskuld till alla dessa förtroendevalda som arbetar mer eller mindre ideellt för det gemensammas bästa.

Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

Berg Skogen  
#222120 Tyvärr finns det inget budget.

Om man bara kan göra utdebitering enligt andelstalen är inte det möjligt då det finns pengar i kassan, De pengar som finns bort varit avsatta som investeringspengar.

Tycker dom som skött vägen genom alla år gjort ett jätte jobb, Men ska jag börja betala för att få vägen underhållen så måste det ske på rätt sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stadgar för vägförening?

Bergsmannen  
#222128 Jag är med i en vägförening som har olika ska. ekonomiska zoner. 3st tillomed. De bestämdes vid förättning och innebär att olika delar av vägen sköts på olika sätt angånde vinterväghållning och barmarksunderhåll. Samma kassa är det dock.

Det som kan ställa till det isådana här fall är om tex. ett sommartorp blir åretruntboende efter en vägsträcka som saknar vinterväghållning. Då måste man ju lösa det problemet eller helt enkelt göra en ny förättning, vilket inte är billigt.

Användarvisningsbild

Re: Stadgar för vägförening?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222129
Bergsmannen skrev:Jag är med i en vägförening som har olika ska. ekonomiska zoner. 3st tillomed. De bestämdes vid förättning och innebär att olika delar av vägen sköts på olika sätt angånde vinterväghållning och barmarksunderhåll. Samma kassa är det dock.

Det som kan ställa till det isådana här fall är om tex. ett sommartorp blir åretruntboende efter en vägsträcka som saknar vinterväghållning. Då måste man ju lösa det problemet eller helt enkelt göra en ny förättning, vilket inte är billigt.


Vi har samma system här, med olika sektioner. har även tillfört en sektion för "administration" som består av porto, datakostnader, arvoden, försäkringar med mera och debiteras med 50:- per fastighet (littera nummer) och utdebitering.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).