Logistik, Transport

Bygga bro för traktor och fyrhjuling

80 inlägg 73883 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Tosca  
#211828 Numera är det i stort sett tabu att lägga virket i rinnande vatten, som regel är instruktionerna att bygga en bro av virke vid avverkningen. Denna får i många fall ligga kvar till markberedningen också, kanske även därefter.
Hållbarhetsmässigt är ju en virkesbro färskvara, även om den håller ett antal år för successivt minskande laster.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

hinowa  
#212787 Gummitrummor har för mig att dom ligger på 6 meterslängder kapa på mitten och kan flyttas lätt man kan ha 2 st bredvid varandra vid stora flöden,lite jord och håller i evigheter

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238602 Några synpunkter på vad som är bäst för brobanan. Bygger en bro som ska vara permanent på platsen och hålla i varje fall en 15-20 år. Barkad stock som spann. Har tankarna nu åt vanlig plank, 45 tjockt som jag tjärar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

herjman  
#238605 Funkar inte rejäl H-balk som spann? Fast då måste den vila på rejäl sten för att inte sjunka

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238606
herjman skrev:Funkar inte rejäl H-balk som spann? Fast då måste den vila på rejäl sten för att inte sjunka


Jo, men nu ligger mina stockar där redan. De ska dessutom dubblas tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238613
Uvskogen skrev:Några synpunkter på vad som är bäst för brobanan. Bygger en bro som ska vara permanent på platsen och hålla i varje fall en 15-20 år. Barkad stock som spann. Har tankarna nu åt vanlig plank, 45 tjockt som jag tjärar.


Läste att Totte skrev om tjärpapp att lägga under stockarna så började jag fundera på om det skulle gå och lägga tjärpapp på körbanan också som tak och skydd åt stockarna.
Lägg 45 mm plank sedan takpapp och sedan 25 mm bräder att köra på som skyddar tjärpappen.
Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

halvproffs  
#238618 Fukten från ån/bäcken kommer att stanna mot pappen och blöta ner virket som gör att det ruttnar fortare. Ventilation behövs så det torkar fortare. Vi i jaktlaget provade en gång.....aldrig mer.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238699
halvproffs skrev:Fukten från ån/bäcken kommer att stanna mot pappen och blöta ner virket som gör att det ruttnar fortare. Ventilation behövs så det torkar fortare. Vi i jaktlaget provade en gång.....aldrig mer.


Hur länge höll den?

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

halvproffs  
#238706 ca7-8år

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239719 Nu är bron snart klar. Tänkte ytbehandla den med något före snön. Tjäran blir svår då det är för kallt redan. Vad tror du om vattenbaserad träolja, den är väl inte giftig för vattnet, eller?

Eller kanske man ska låta trät ligga obehandlat över vintern och tjära nästa sommar någon solig dag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

sveakatten  
#239721 Jag tror ju att det är vettigt att låta dom vara till nästa sommar och tjära då.
Hur gjorde du med stockarna behandlade du dom något?
Det borde vara värst utsatt precis i övergången mellan jord och luft?

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239722
sveakatten skrev:Jag tror ju att det är vettigt att låta dom vara till nästa sommar och tjära då.
Hur gjorde du med stockarna behandlade du dom något?
Det borde vara värst utsatt precis i övergången mellan jord och luft?


Stockarna ligger på sten i ändarna och är barkade på ovansidan och sidorna men barken kvar på undersidan. Ingen del av stocken ligger mot jord.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

axwell  
#239726 Synd att du inte gjorde så här med stockarna innan de byggdes över.

Jag skulle ha valt grov bergskross som underlag, i andra hand sten eller betong med riktig tjärpapp (4-5 mm tjockt).

Beväpna dig med brandsläckningsutrustning.
Blanda trätjära med med ca 30-50 % träsprit, stryk ut ett tunt lager på brädorna sektionsvis, låt dra några minuter, tänd eld på en sektion i taget innan du behandlar nästa.

Släck när lågorna börjar falna.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ra-361140/

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239729 Jo, men tjärpapp kan jag ju alltid lägga dit under stockarna ovanpå betongplattan med hjälp av domkraft. Det är ju en bra ide, borde tänkt på det. Stockarna ligger ju luftigt i varje fall så jag hoppas de ska hålla uppåt en 15 år i varje fall.

Det andra låter ju eldfängt, vad tillför bränningen? Varför blir det bättre än med bara tjära?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

åberg  
#239732 Kan tänkas att tjäran tränger in bättre med höjd temperatur.

Har du inte sett nån elda på gamla träskidor nån gång? :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).