Logistik, Transport

Bygga bro för traktor och fyrhjuling

80 inlägg 73946 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211003 Ska bygga ett antal broar i skogen. Över dessa ska jag kunna åka med traktorn plus kärra med full last. Totalvikt om både traktor plus vagn på ca 10 ton.
Det är alltså inga skogsbilsvägar utan mina egan utkörningsväga i skogen.
Stommen i bron ska göras av gamla telestolpar. Max spann 5 meter (fundament till fundament).

Hur kan man dimensionera, finns det några tumregler? Är bästa modellen två stockar på var sida och sen vägbana mellan eller fins det några smartare kosntruktioner?
Vagbanan, blir den bäst i köpt tryckimpregnerat eller?

Vad skulle det innebära att dimensinera dem så de håller för fullastad skotare (och skördare)? Den tiden kommer ju också.

En massa frågor alltså, söker inspiration.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211010 Jadu, det har man ju frågat sig många gånger. Jag har roat mig med att beräkna nedböjning och spänning i rundvirke, UTAN säkerhetsmarginaler.

Traktorn min väger 2 ton, jag kör ut ca 2 m3fub per gång och vagnen väger väl 2 ton den med, så några 10 ton blir det inte på mina tänkta broar.

Det svåra är nog att få bra fundament.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

machonisti  
#211016 Fullastad skotare kan väga över 20 ton. Tveksam till stolpvirke åt dylika mastodonter. Impregnerat har lägre hållfasthet än vanligt virke åtminstone modern impregnering.

Jag skulle nog lägga trumma till skotare.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211021 Jag la stålbalk 140x120-balk på var sida c/c spårvidden, sen bultade jag timmer från en raserad lada tvärs över.
Håller för min traktor och skogsvagn med last osäkert för skotare men den får köra på sidan rakt över diket, den dagen hos mig.

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

wrytter  
#211032 En fullastad skotare KAN väga över 40 och upp mot 50 ton också, så 20 ton var väldigt lågt räknat, vet ingen som väger så lite.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211034 Det finns nog bra tabeller som byggingenjörerna använder. Vet man böjmotståndet som kan variera beroende på om det bra konstruktionsvirke (T30) eller kvistigt virke så kan man i alla fall göra ett överslag på största möjliga böjspänning i N/mm2 för en enskild stolpe. Sen måste man nog kunna lite mer och den typ av ramverk som Mangan har varit inne på gör ju konstruktionen starkare men också svårare för en lekman att räkna på. Jag är som sagt en ren amatör.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

machonisti  
#211036
wrytter skrev:En fullastad skotare KAN väga över 40 och upp mot 50 ton också, så 20 ton var väldigt lågt räknat, vet ingen som väger så lite.

Små gallringsskotare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

vetinte  
#211050 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Risarvaren  
#211060 Om man skall bygga "ett antal" broar i skogen så gissar jag att de blir olika längd på dem? KOmmer alla axlar på traktor och vagn att belasta bron?

För mindre laster om några ton så gissar jag att några större stenar vid varje fundament borde duga men det beror ju även på vad för underlag man har.

Skotare? samma sak även här, gäller det en mindre bäck så kommer väll bara ena boggin att belasta bron? För storskotare så är nog trumma nödvändigt.

Alltsammans beror till syvende och sist på vad man skall vill att bron skal klara av och hur omständigheterna ser ut (vattendragets bredd, strandkanterna, enkelt dike)...

MIljökonsekvenserna är ju helt olika dessutom, är det bara diken som skall korsas så gissar jag att det bara är att gräva och bygga, strömmande vatten som bäckar och åar kanske kräver tillstånd av olika typer? Säkert någon annan som vet bättre...

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211076 Hur skulle det funka med ett flak från lastbil/släp,har grunnat lite på sådant i ett fall på mors mark med en bäckpassage.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Risarvaren  
#211102 2,5 meter brett och relativt lasttåligt. Tippflak är mycket stabilare än vanliga flak. Anledningen är att de skall klara av punktlasten från tippcylindern.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

Peteflamingstar  
#211108 Kom ihåg att när trummor börjar bli riktigt stora (5 meter mellan fundamenten!?) är det kanske bättre med halvtrummor. Hur som helst är inte trummor av större kaliber någon billig lösning.

Avatar Fallback

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

wrytter  
#211240
machonisti skrev:
wrytter skrev:En fullastad skotare KAN väga över 40 och upp mot 50 ton också, så 20 ton var väldigt lågt räknat, vet ingen som väger så lite.

Små gallringsskotare :wink:


Så små skotare kan nog ej kallas för skotar utan för leksaker. Minsta modellerna som de större tillverkarna erbjuder väger minst 12-13 ton tom, för de ska väl ha nån form av band eller kedjor på sig också. Sedan lastar de ca 8-10 ton virke också.

Ang lastbilsflak kan det nog vara en bra ide, men jag skulle inte låta någon av mina maskiner gå över en "bro" som endast är 2.5m bred.

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

stegmaster  
#211273 Har ochså gjordt et par broar.
Brukar 3 järnvägrails (4m lange) och sen slipers at köra på.
Stärka som tusan, men dom blir ju endast 2,5m breda, vilket håller för mig, då vägen oftast er lika smal.
Som syns, så er det inte helt klart på bilden, men man ser hur det vil bli.
Det er senare grusat och ordnat fast slipers och rails.


DSC_2242.JPG



DSC_2241.JPG



Hadde visst en mobilbild efter det vart grusat, från motsatt håll. (tyvärr finn broen precis bokom stora stenen.)
Som ni ser så finns det godt med sten, så om någon er interesserad........ :wink:


Foto0266.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

T Landström  
#211275 Är det en väg som används ofta brukar vi lägga ner trummor...
Rätt ofta som dom byter ut gamla btg-rör mot plaströr...och lämnar btg-rören och dom brukar vi hämta med släpkärran...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).