Logistik, Transport

Minimihöjd på teleledning

11 inlägg 9386 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minimihöjd på teleledning

kolmannen  
#209533 Är det någon som vet om det finns någon minimihöjd för teleledningar? Jag har en ledning som går över skogsvägen som är jäkligt låg. Den snuddar taket på traktorn, ett helsike att åka under när man har lass på skogsvagnen. Man kan ju tycka att minimihöjden vid väg borde vara minst 4,5 meter.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Minimihöjd på teleledning

vetinte  
#209539 Inte 4,5m. 45cm UNDR BACKEN :lol:
Villka nötter som inte gräver nr den ? 😈
Kör av de ett par gånger så blir de säkert ändring :lol:

Avatar Fallback

Re: Minimihöjd på teleledning

gilen  
#209542 Skall vara 4,5 meter annars skall dom skylta, så är det på allmäna vägnätet i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Minimihöjd på teleledning

T Landström  
#209543 Du får ringa nätägaren så dom kommer och spänner upp den...

Sidan 6 längst ner... 6 meter

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3048/2000_84_Ledningsarbeten_inom_vag_och_gatuomradet.pdf

Avatar Fallback

Re: Minimihöjd på teleledning

kolmannen  
#209551 Dom kommer ut imorgon och tittar på den, jag får höra vad dom säger. Tyvärr så var det vägverket som hade 6 meter. Det här är ju Skanova, dom har säkert inte dom kraven är jag rädd.

Gör dom inte något åt det så åker den nog ner förr eller senare, har vart nära några gånger när man sitter i andra tankar :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Minimihöjd på teleledning

Lågbonitet  
#209559 Vadå!! Här låg teleledingen vilande på pannrumms taket i 3 år innan ja själv grävde ner den! Dom skiter i sitt nät!! Lägg ner ledningen å kör över den!!

Användarvisningsbild

Re: Minimihöjd på teleledning

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209584
T Landström skrev:Du får ringa nätägaren så dom kommer och spänner upp den...

Sidan 6 längst ner... 6 meter

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3048/2000_84_Ledningsarbeten_inom_vag_och_gatuomradet.pdf


Ser ut som det gäller allmänna vägar("vägverksväg"). Någon som har koll på vad som gäller enskilda vägar?? :?:

Användarvisningsbild

Re: Minimihöjd på teleledning

T Landström  
#209607 Dom får ju trots allt bidrag från staten/vägverket för att sköta vägen...så det borde finnas något direktiv från trafikverket...


http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar ... och-svar1/

4,6 meter frihöjd gäller för överhängande kvistar...

Avatar Fallback

Re: Minimihöjd på teleledning

kolmannen  
#209616 Dom var här idag och spände ledningarna. Nu kommer man i alla fall under med fullt lass på vagnen utan att kranarmen tar i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minimihöjd på teleledning

vetinte  
#209623 Ett steg frammåt för mänskiheten :)

Avatar Fallback

Re: Minimihöjd på teleledning

strombom2  
#209643 4,5 meter tror ja de är, timmeråkrana här omkring kör av telefonledningar som är under 4,5meter för att det är där gränsen går. man får inte vara vek när det gäller o köra av låga ledningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).