Logistik, Transport

timmerbils funderingar

36 inlägg 26592 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

6-hjulingen  
#204080 ska jag ha en bil blir de en ren timmerbil inget jävla bland bygge med flag å släpar som bara står ..ren timmerbil körning 11 mån/år annars får de vara

   TS
Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

Blivande snickare  
#204108 En fördel med ett rent timmerrede är mindre tomvikt=större bärförmåga=mer nyttolast=mer betalt \m/

Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204133 Snabblås är inget blandbygge, det är det rätta sättet.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

Kosack  
#204193 Hej! Snabblås måste vara modellen, perfekt vid pris förhandling att veta att man inte är bunden till just timmer körning.
Hittade denna på blocket, känns ganska rimlig http://www.blocket.se/varmland/Lastvaxl ... m?ca=8&w=3

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

6-hjulingen  
#204201 ja nog kan väl snabblås vara ok men ska man då t e x köra grus på sommaren så är de ju oftas men släp som gäller å då ska man ju hae vagn till ,timmer vagnen står ju bara å kostar penger å på vintern står grusvagnen /kärran å kostar penger men behöver man inte låna pengar så är de väl inget problem att ha mycke saker

   TS
Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

skogshasse  
#204205
6-hjulingen skrev:ska jag ha en bil blir de en ren timmerbil inget jävla bland bygge med flag å släpar som bara står ..ren timmerbil körning 11 mån/år annars får de vara

hej på dej har du räknat på lönsamheten vad betalar eventuella kunder för transporten av virket kontra kostnaderna på bilen mm mm

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

6-hjulingen  
#204243 nix inte de har inte komme så långt vet ju att dom får tydligen betalt både per km å ton men vad dom har vet jag inte så de är lite svårt att räkna nån som har nån ide vad de kan röra sej om för pengar ????

   TS
Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

vedförsäljan  
#205195 Citat "har man inte råd med en ny lastbil har man inte råd med en begagnad"
Ligger nog nåt i det

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205217 Det måste vara en lastbilsförsäljare som myntade det uttrycket... ;)

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

vedförsäljan  
#205238
Mangan skrev:Det måste vara en lastbilsförsäljare som myntade det uttrycket... ;)

Faktiskt en kursledare :grin: men tror inte en lastbilsförsäljare säger imot :wink:

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

axwell  
#205248
Mangan skrev:Det måste vara en lastbilsförsäljare som myntade det uttrycket... ;)


Å jag som trodde att det var en bankman som ville binda kunden till ett större lån.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

vedförsäljan  
#205249 Kör man tvåskift,6 dar i veckan och i 11 månader så blir det billigare med nåt nyare än en lastbil en lastbil med många mil
Billigast blir om man är ensam på bilen,älskar att skruva och har kunskapen
Då kan man lugnt köpa en med många mil
Här kommer ett par trotjänare :grin:

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205254 Ju dyrare bil, desto mer timmar måste man utnyttja den. Å andra sidan KAN man utnyttja den, istället för att ligga under och meka.

Det gäller nog alla investeringar i maskiner, inklusive huggarekipage och skördetröskor. :-)

Användarvisningsbild

Re: timmerbils funderingar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205258 Jo exakt så är det, har man möjlighet att stå stilla och vänta på delar och gärna skruvar
då ska man såklart köpa en billigare mer sliten maskin, har man dubier kring skruvning och
är tvungen att ha maskinen i full drift jämt så kan man bara köpa fräscha grejer.
En variant vore ju att köpa två billiga maskiner och skifta aggregat/flak med snabblås.
Men jag gissar att det finns en hel del fina maskiner med bra pris därute, gäller bara att hitta dem.

Avatar Fallback

Re: timmerbils funderingar

vedförsäljan  
#205264
Slurfi skrev:Jo exakt så är det, har man möjlighet att stå stilla och vänta på delar och gärna skruvar
då ska man såklart köpa en billigare mer sliten maskin, har man dubier kring skruvning och
är tvungen att ha maskinen i full drift jämt så kan man bara köpa fräscha grejer.
En variant vore ju att köpa två billiga maskiner och skifta aggregat/flak med snabblås.
Men jag gissar att det finns en hel del fina maskiner med bra pris därute, gäller bara att hitta dem.

Precis
Tycker blocket annonser har förstört prisbilderna, de mesta sälj aldedes för dyrt enligt mitt tycke,iallafall inom skog/lantbruk och entrepenad
Ne, jag föredrar auktioner då man ibland kan göra riktiga fynd, har även tittat på danmark och tyskland och man har bra betalt för att åka över sundet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).