Logistik, Transport

Fylla skotarspår med klenvirke?

18 inlägg 14380 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192989 http://en.wikipedia.org/wiki/Corduroy_road

Det finns ju en del träsk även utomlands. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192991
Mangan skrev:Jo, jag minns din kavelbro. Brukar söka på kavelbro ibland och då dyker ditt bygge upp. Trä som ligger i vatten(mosse) håller hur långe som helst och granriset funkar ung. som en fiberduk. Hur mycket 0-90 la du på, och skyfflade du det för hand? Verkar svårhanterligt med spade. Minns inte om jag såg några bilder på hur det till slut blev?


Jag lastade med gripskopan som jag har till min kranvagn (atv-vagnen), sen skyfflade jag av med spaden. Bra träning för en kontorsråtta som jag :smile: Totalt så blev det 32 ton på en sträcka av ca 150 meter, men det mesta ligger som på fotot (se länken nedan) du ser. Där är kavelbron under, kanske en 30 meter. På en del ställen la jag betongtegel i stället för ris. Har köpt till ett lass till med 0-63. Det kan jag lassa med skyffel också och få i lilla kärran. Hoppas komma upp i backen med det, kommer inte upp med den andra vagnen, blir för tungt.
Den första länken är när det är klart, den andra hur det såg ut halvvägs (det går till min blogg, men bilderna ligger i den, på slutet)

blog/Uvskogen/index_sid-7e77011e519fcc6be5250ba16c4194d0.html

blog/Uvskogen/index_sid-7e77011e519fcc6be5250ba16c4194d0_start-30.html

Avatar Fallback

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193004 Svårt att se hur tjockt gruset ligger. Ett lager med 10cm dia virke 3 m brett, så räcker 1 m3 ca 5m. Blir runt 50 kr/m.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).