Logistik, Transport

Fylla skotarspår med klenvirke?

18 inlägg 14372 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fylla skotarspår med klenvirke?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192435 Funkar det att lägga klent gallrings/röjningsvirke (< 10cm) i längsled i skotarspåren, så att man kan köra där med jordbrukarn sedan? Eller trängs det undan och man fastnar? Lite extra blött just där också.

Förhoppningsvis skall jag vänta tills det fryser på innan jag kör denna gången, men man vet ju aldrig med vintrarna här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Konult  
#192436 Det funkar säkert , men jag brukar lägga klen virke tvärs över eller kapa upp i lämpliga längder.
Bäst är att lägga typ små granar eller grantoppar med kvistar och allt i spåret och dom kan du lägga med fördel längsefter i spåret då får man bra bärighet, och d.....


🧠 🧠

Avatar Fallback

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192448 Det är sånt man ska ha grot till. Att lägga i kvistat virke är lite bakfram för det ligger kvar bättre om kvistarna är med.

Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

finskpinne  
#192454 Det går nog att fylla med rundvirke. Men inte enbart med virke. Utan man måste nog lägga lite ris ovanpå för att dom ska hållas stilla. Om spåren inte är så djupa så brukar det räcka med bara ris...

Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

machonisti  
#192501 Brukar fälla björken först sedan gran, då får man en riktigt hållbar matta.

Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192519 Min erfarenhet av att lägga virke i blöta spår och sen köra är att de trängs ganska snabbt undan och du är ganska snart tillbaka på ruta noll. Bättre lägga tvärs över, som en matta och sen ris ovanpå. Grus sen, men det är överkurs för fanatiker :wink:

För mig fungerade inte med stockar i spåren och sen ris ovanpå, trängdes undan ändå. Men jag har konstant blöt mark där jag har skotarspåren så stockarna har inget motstånd åt sidorna.

Avatar Fallback

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

JD 2006  
#192523 Det är väl som Uvskogen säger med kanterna. Där är det ju stor skillnad om kanterna är lite steniga eller bara matgjord......med stadiga kanter går ju allt MYCKE lättare.

Avatar Fallback

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

rikard_e  
#192534 Jag brukar risa så mycket som går.
Är det blött så lite rötstock i botten sen ris på det

Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

machonisti  
#192537 Är det sönderkörd basväg som gallrats hårt redan måste ju väg byggas av material från annan plats. Då är situation besvärlig ifall vintern är så svag att det inte fryser till. Korta sträckor kan fixas till men knappast hundratals meter.

Avatar Fallback

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192974 Det är en del sktoarspår, antaglgien när de hämtat några träd här och dör från Gudrun.

Om man kapar halvmeters längder och lägger på tvärsen då? Lägger man tremeter på tvären undrar jag om de inte går av snarare än trycks ner.

Har både där det är sumpigt och där det är bitvis fast men med några gropar. Kan ju fylla igen med leran som tryckts upp, men det håller nog dåligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192979 Tja, kanske. Men utan att veta riktigt hur det ser ut hos dig, men den vägen som jag skrivit om flera gånger där la jag först längs med. Det sjönk undan åt sidorna. Sen la jag ris, det trycktes ner ganska fort. Obs endast fyrhjuling med lastad vagn, traktorn den gick ner och blev fast. Nu har jag lagt längs med i spåren så det ligger jäms med mittsträngen. Sen la jag 3 meter tvärs. Sen la jag ris och på det 0-90 bergkross. Körde runt på det med traktorn (min Nuffield, den väger i varje fall en 2,5 ton).
Inte ens en antydan till sjunkning eller nåt annat jä-skap. Fryser det på nu så kommer det här hålla för vad som helst.
I sammanhanget ska sägas att det är alldeles blött runt i kring (nästan myrmark)

Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

machonisti  
#192981 Då har du ju byggt en kavelbro, Uvskogen!

Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192984
machonisti skrev:Då har du ju byggt en kavelbro, Uvskogen!


Ja det har du alldeles rätt i ! Kommer ihåg att jag frågade om det på forumet för flera år sen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

machonisti  
#192985 Då var inte jag med i forumsvängen. Visste inget om nåt forum förrän kompisen tipsade!

Här finns skogsfolk att brottas lite med, fastän jag förstått att en del anser att forumet inte är vad det varit anser jag det vara en utomordetligt fin källa till kunskap.

Avatar Fallback

Re: Fylla skotarspår med klenvirke?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192988 Jo, jag minns din kavelbro. Brukar söka på kavelbro ibland och då dyker ditt bygge upp. Trä som ligger i vatten(mosse) håller hur långe som helst och granriset funkar ung. som en fiberduk. Hur mycket 0-90 la du på, och skyfflade du det för hand? Verkar svårhanterligt med spade. Minns inte om jag såg några bilder på hur det till slut blev?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).