Logistik, Transport

Skogsbilvägar

8 inlägg 5719 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbilvägar

hala  
#184536 Finns det någon bra metod att hålla skogsbilvägar fria från gräs? Får nästan alltid grusa backarna när någon tyngre bil skall upp t.ex timmerbil för annars är det halare än på vintern. Jag grusar nästan varje år. Vägarna används inte flitigt.
Hazze



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184537 Det lättaste du kan göra om du har en traktor är att skrapa med vanligt blad om du inte har tillgång till vägskrapa.Ett par gånger om året håller gräset borta.
MVH M

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilvägar

Mäki  
#184538 Är det tät skog längs sidorna av vägen som skuggar eller är kanterna täckta av tätt sly?

Orsaken till att jag frågar är att om vägen ligger i skugga största delen av sommaren så trivs gräset jätte bra och då är en lösning att rensa sidorna så solen slipper att torka upp vägen.

Sladda vägen en eller två gånger i året hjälper samt är det riktigt jobbigt så bespruta det med Roundop.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar

hala  
#184542 Tack för Ditt svar. Det stämmer att vägen ligger mestadels i skugga. Jag har röjt kanterna ca 3m ut från vägkroppen men slyn kommer snabbt tillbaka i vägkanterna. Kanske skall jag vara flitigare med att skrapa vägen. Roundup känns som sista utvägen.
Hazze

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar

ÅsaNisse  
#184559 Se till att få bergkross när du grusar.
Det växer mycket bättre i sandigt åsgrus, eller ändå värre krossad morän.
Berg är dyrare, men man får vad man betalar för.
Sen gäller det att underhålla för har gräset en gång fått fatt så får du jobba mycket för att ta död på det. Ska du använda vägen i höst så jobba, annars vänta till våren för då plogar du inte av nytt grus.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilvägar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184567
ÅsaNisse skrev:Se till att få bergkross när du grusar.

Kan bara instämma i det. Har bergkross både i skogen och hemma på gårdsplan. Gräset verkar ha väldigt svårt att ta sig upp, i stort sett inget alls på flera år.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar

eeeemil  
#184619 Vet en som köpte en gammal spruta och byggde om den, så den var lika bred som vägen. Sen körde han med roundop en gång varje år. Kanske inte det mest miljövänliga, men han hade gräs fria vägar:)

Avatar Fallback

Re: Skogsbilvägar

Skogstinsen  
#184710 Jag kör på vägsalt och/eller hö salt 2 gånger per år. Däremellan sladdar jag 1 gång om året. Men lägg på 0-150 därefter bärlager typ 0-32. Annars 16-32 men det är lite dyrare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).