Logistik, Transport

Skogsbilsväg

10 inlägg 5776 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbilsväg

skogsbaronen  
#180480 Hej!
Har tänkt att anlägga en ny väg in till vårat skogsskifte på ca 100m, då är frågan! måste man söka tillstånd för ca 100 väg?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilsväg

valmet862  
#180491 Så länge du hålls på egen mark kan det ju inte vara nåt problem

Avatar Fallback

Re: Skogsbilsväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180495 Det ska vara ett "samråd" med skogsstyrelsen. Inga konstigheter. Man talar bara om vad man tänker göra. Men 100 meter bryr de sig nog inte om.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilsväg

sidsjö  
#180507 så fort det gäller att styra vatten D.V.S man gör en väg med diken så krävs det samråd med skogsstyrelsen, men om det gäller traktorväg/ drivningsväg där det inte kommer att dikas krävs ingen anmälan till skogsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbilsväg

Mäki  
#180508
Skogsola skrev:Det ska vara ett "samråd" med skogsstyrelsen. Inga konstigheter. Man talar bara om vad man tänker göra. Men 100 meter bryr de sig nog inte om.


Det beror väl på var och hur man bygger 100m väg.
Är det genom ett blöt område med höga naturvärden så är dom knappast så glada eller om man genom dikena längs vägen dränerar ut vattnet ur ett kärr eller träsk.

Så det kanske är säkrast att göra det i samråd som "Skogsola" skriver.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilsväg

skogsbaronen  
#180580 Det är bara granskog där jag har tänkt att leda vägen igenom. Har en bit av gammla e-10an där jag skall svänga ner på och sen bryta vägen ner ca 100 meter till en vändplats. Det blir väl att dika lite iaf så att man får lite avrinning av regnvatten iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbilsväg

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180586 År vägens areal under 5000m2, kan ingen sätta åt dig för någon ting.
Under förutsättning du är på din egen mark.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilsväg

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180595 tänk på att det krävs tillstånd för påfarten sen om det inte redan finns någon eller du utgår från enskild väg.
Senast redigerad av Runtorparen lör 14 jul 2012, 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsbilsväg

skogsbaronen  
#180599 Det finns en gammal påfart som hade växt igen, den har vi nu röjt upp. vägen kommer att utgå från den påfarten..

blir väl att börja på vägen om ngn vecka, röjningan måste bli klar först 10ha kvar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbilsväg

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180638 Har under våren bättrat en gammal traktorväg till i första skedet vinterbilväg sen kan man kosta på nåt gruslass då & då (underhåll=direktavdrag)så har man snart bra väg.
Samråd med SVS inga problem :-bd var inom vatten oxå några papper från Länsstyrelsen + ett kort telefonsamtal :)] inga problem där heller!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).