Logistik, Transport

Virkesavlägg

26 inlägg 13059 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179709 Man kunde ju spela dum och säga: " Jag tog ju för givet att det var mina entreprenörer som lagt det där när det var på mitt skifte" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Torparn79  
#179717
elis skrev:
Klargplutte skrev:Ja polisanmälan tycks ju vara standardlösningen för alla bekymmer här på skogsforum :grin:


Ja det vet jag inget om, men en anmälan borde kunna väcka motpartens intresse att lösa problemet snabbt och tillmötesgående. Att ta för sig av andras egendom utan att fråga är precis vad brottslingar sysslar med, vanliga människor gör inte så.


sen kan det ju vara så att det under resans gång har blivit en kommunikationsmiss om var och hur avlägget ska planeras, det kan ju faktiskt vara så att entreprenören inte fått tillräcklig info angående ägandet av marken där man tänker lägga virket..
eller som flera häromkring har råkat ut för, att markägaren som ska få avverkat tar på sig att kolla med grannen om det är ok att ha avlägg på grannens mark men att det sedan har "glömts bort"/"inte hunnits med"..

och nej, jag är varken entreprenör eller naiv, jag ser bara saker ur olika vinklar..

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Nolltax AB  
#179762 En dialog med skogsbolaget kan räta ut frågetecken.
Skogsbolaget har ombesörjt maskintransport till området.
Skogsbolaget vill inte trampa nån granne på tån, de vill hellre diskutera möjligt merarbete.
Enär dom ju redan är där med maskin....

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

ulfgustav  
#179841
Nolltax AB skrev:En dialog med skogsbolaget kan räta ut frågetecken.
Skogsbolaget har ombesörjt maskintransport till området.
Skogsbolaget vill inte trampa nån granne på tån, de vill hellre diskutera möjligt merarbete.
Enär dom ju redan är där med maskin....


Oftast så är det som du Nolltax säger de vill gärna ha mer arbete/köpa fler poster, i mitt fall så var virkesköparen sannolikt väl medveten om hur han gjorde bort sig för 5 år sedan så han skämdes sannolikt för att ens försöka med det.
Nu är det mesta av virket borta, körskador finns det samt att de kört ner ett antal mindre granar och björkar, sådant som jag brukar "ställa ut".
Nu återstår att se om de vill ge en skälig ersättning för intrånget.
Fortsättning följer...........

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Månskensbonnen  
#180654 Som ersättning för ev skador å omak kunde du ju begära dygnshyra, 1kr per m2 å dygn borde va rimligt 😈

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

ulfgustav  
#180670 Resultat av kontakter med ansvarig samt förhandling blev kompensation i form av en biltrave med björkmassa= ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Mäki  
#180674
ulfgustav skrev:Resultat av kontakter med ansvarig samt förhandling blev kompensation i form av en biltrave med björkmassa= ved.


Jaså, :shock: kanske uppköparen själ den av din granne då
så kostar det ju inte bolaget något. :???:

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Skogshuggarn  
#180679
Skogsola skrev:Man kan ju glatt och vänligt ringa upp bolaget och tacka för att de skänkt så mycket prima virke. Sedan gå dit och sätta på sina egna vältlappar.


:ymdevil:

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180686
Skogsola skrev:Man kan ju glatt och vänligt ringa upp bolaget och tacka för att de skänkt så mycket prima virke. Sedan gå dit och sätta på sina egna vältlappar.


Funkar ju tyvärr inte så, att saker som hamnar på din mark övergår i din ägo.

Avatar Fallback

Re: Virkesavlägg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180692
ulfgustav skrev:Resultat av kontakter med ansvarig samt förhandling blev kompensation i form av en biltrave med björkmassa= ved.
Det som hänt är något som blir allt vanligare. I detta fall har du fått några tusenlappar.
Min uppfattning är att bolagen kompenserar inte för det som hänt. Allt från vreden att ha blivit utnyttjad fram till förhandlingsproblem med en felande inköpare.
Berätta:
1 Hur lång väg tog man och blev det markskador på den?
2 Vilken skogstyp blev sönderkörd?
3 Hur mycket virke handlar det om som körts till din väg?
4 Hur stort utnyttjande blev det på din bilväg i körsträcka?
5 Varför kördes virket till din väg när en del kördes till annan plats? Var det ett misstag?
6 Hur medgörlig upplevdes inköparen vara vid uppgörelsen?
7 Blir det bolaget eller skogsägaren som står för din ersättning?
8 Vilket bolag var det som gjort detta?

Användarvisningsbild

Re: Virkesavlägg

Skogshuggarn  
#180701
Mangan skrev:
Skogsola skrev:Man kan ju glatt och vänligt ringa upp bolaget och tacka för att de skänkt så mycket prima virke. Sedan gå dit och sätta på sina egna vältlappar.


Funkar ju tyvärr inte så, att saker som hamnar på din mark övergår i din ägo.


Man kan väl få vara lite "ironisk" och samtidigt blanda in en god portion allvar i det hela oxå :wink: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).