Logistik, Transport

Ersättning skotarväg?

10 inlägg 8492 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättning skotarväg?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177395 Hej,

Ett skogsbolag vill skota virke över min mark. Ca 130m genom en 20-årig tallplantering. Runt 3-4 ha slutavverkning som skall ut den vägen.

Vilken ersättning är rimlig att begära?

/Nisse



   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning skotarväg?

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177397 antar de inte blir så mycket virke på din mark att ta ut. annars brukar man väll få avverkningskostnaden på virket+ 5-10kr/m3 som körs ut. åtminstone har vi haft så när vi kört över annans mark.

Avatar Fallback

Re: Ersättning skotarväg?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177795 Nä det är inget virke i en 20-årig plantering. Ändå kostar det mig något med en 4,5 meter skotarväg genom beståndet. 5-10kr/m3 som körs ut tror knappast de vill betala även om det vore högst rimligt.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättning skotarväg?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177799 Säg att du vill ha avverkat 50 m3f på din mark och att de får bjuda på avverkningskostnaden.

Avatar Fallback

Re: Ersättning skotarväg?

charger  
#184052 Hej .Det stora skogsbolaget tog för ett par år sedan en genväg med timmerbilarna på vägen
genom mitt och två andra ägares skogsskiften, det var regnperiod och vägen som förut inte
va i bästa skick,blev nu sönderkörd på några hundra meter och ett par vägtrummor trycktes
ihop, det är en gammal järnvägsbank och inga andelar finns i vägen,ngn lantmäteriförrättning
har inte gjorts.
Har nu tjatat ett flertal gånger att de ska laga eftersig men utan resultat, vad skulle ni göra ?

Avatar Fallback

Re: Ersättning skotarväg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184060 Begär kostnadsförslag på återställande av vägen från närmsta gräv- och grus entreprenör. Sedan skickar du faktura till bolaget där du bifogar kopia på offerten som stöd för ditt krav.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning skotarväg?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184063
Skogsola skrev:Begär kostnadsförslag på återställande av vägen från närmsta gräv- och grus entreprenör. Sedan skickar du faktura till bolaget där du bifogar kopia på offerten som stöd för ditt krav.


Man kan ju börja med att aldrig försitta ett tillfälle att påminna inköpare m.fl. om att ni har visst glömt att laga efter er ,brukar vara känsligt att få dåligt rykte sedan trappa upp modell Skogsola

Avatar Fallback

Re: Ersättning skotarväg?

Boarpan  
#184098 Vi brukar göra avtal med grusning eller dylikt.

Avatar Fallback

Re: Ersättning skotarväg?

charger  
#184137 Hej förvaltarn på bolaget ringde idag och vi ska träffas i nästa vecka för att för att ordna upp
det hela, är det så att de är fler än vi som läser de här sidorna.

Avatar Fallback

Re: Ersättning skotarväg?

frfr01  
#184213 Jag gav en granne tillåtelse att låta hans entrepenör skota ut drygt 700m3 över vår mark.
Det är c:a 200 m genom en 80 årig tallskog
Kravet var att de skull iordningställa marken efter sig.
Ersättning bestämde vi till 5 kr/ m3 plus att de ska betala fullpris 500kr för varje träd som hade fått någon körskada.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).