Logistik, Transport

Hur spåra försvunnet virke från upplag?

34 inlägg 22139 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Gunnarsson  
#179108 Dom flesta virkesåkare har samma yrkesstolthet som ni i avverkningsmaskinerna, inte går ni över rågångar hur som helst för att få avverka mer kubik utan att flytta maskinen osv. Finns säkert rötägg bland åkarna men knappast i någon större utsträckning. Märks ganska fort om det felar på ett avlägg och det är inte svårt att fastslå vem som transporterat det.
Tycker ni kan sluta kasta skit på lastbilstransportörerna när ni inte har rent i erat eget hus....

Användarvisningsbild

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

towes  
#179111
Kuprick skrev:Hej!
Är ny här så upplys mig gärna hur det fungerar och hur timmret registreras i de olika stegen i logistiken :???:

Jag skulle vilja återföra spåret till ursprungsfrågan. Inte minst då jag själv är nyfiken på om det finns några steg som jag kan ha missat. Även om det finns något man ev kan behöva komplettera ett kontrakt med för att ha full kontroll. Bertilsson var på god väg i andra inlägget, men jag gör ett halvhjärtat försök nedan till omstart och ber övriga mer kunniga att fylla i luckorna.

1) Skördarlistor. Ger kontroll över avverkad volym. Men knappast per sortiment, eller?
2) Skotarkörning. Vad kan man få här och hur registreras detta? Volym och sortiment? Är det normalt att kunna begära detta?
3) Hämtning av timmerbil. Registreras något här och vad kallas det i så fall? Går det begära?
4) SDC, vad får de från åkaren och vad har jag för nytta av eller möjlighet att ta del av sådan information?
5) Mottagande industri, det är väl här VMF mäter in det som levereras och detta i sin tur ligger som underlag för en normal slutredovisning. (Men visst kan det väl även travmätas eller mätas på bil av andra parter med rätt att mäta om virket ska till annan part än industri med VMF-mätare?)

Som ni ser finns det en aning okunskap här från min sida. Jag är troligen inte ensam i min okunnighet, så var vänliga och rita färdigt kartan åt mig. Sedan blir det lättare att veta vilken information man bör se till att man har framöver. Allt för att slippa uppleva "Kupricks" problem.

Användarvisningsbild

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Mäki  
#179114
towes skrev:1) Skördarlistor. Ger kontroll över avverkad volym. Men knappast per sortiment, eller?


Du får exakta uppgifter per sortiment om du vill ha.

Men här kommer ett stort problem om det inte är en maskin som har mätningen i skick.

Om det inte är en maskin som blir kontrollerad av utomstående så kan man inte vara säker på vad den mäter och att ha ett kast på 7-8 procent är inte alls omöjligt om maskinen inte blivit kontrollmätt på länge.

På 1000m3 är det ett bil och släp som fattas. Okej det kan också vara så att det är inmätt ett bil och släp extra också men det jag hävdar är att maskinen måste vara övervakad
för att man skall kunna vara säker.

Användarvisningsbild

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

towes  
#179115
Mäki skrev:Men här kommer ett stort problem om det inte är en maskin som har mätningen i skick.

Om det inte är en maskin som blir kontrollerad av utomstående så kan man inte vara säker på vad den mäter och att ha ett kast på 7-8 procent är inte alls omöjligt om maskinen inte blivit kontrollmätt på länge.

Tack för bra info!

Slutsats nr 1 blir alltså att redan i kontrakt kräva skördarlistor direkt i samband med avverkning, samt att skördare ska vara kalibrerad.

Anledningen till att jag nämner "direkt" är för att man ska ha chans att jämföra vältor med skördarresultatet innan de forslas bort.

Kan man precisera kravet på "kalibrerad" eller är det givet enl någon branschstandard (Sverige)? T.ex. "kalibrerad dagligen" eller liknande?

Om man har en väl inarbetad entreprenör, kan man inte lita på dennes kalibrering?

Mera ang övriga punkter?

Användarvisningsbild

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Mäki  
#179133 Klart man skall kunna lita på en inarbetad entreprenör.

När jag skriver ut en produktionslista ur maskinen (Timberjack,Timbermatick) så står det när maskinen senast blivit kalibrerad och det datumet skall inte vara för gammalt.

Klart att man inte behöver kalibrera maskinen varje dag fast man kontrollmäter den men är det datumet flera dagar eller veckor gammalt så skall man börja dra öronen till sig om allt verkligen står rätt till.

Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Blivande snickare  
#179149
towes skrev:Slutsats nr 1 blir alltså att redan i kontrakt kräva skördarlistor direkt i samband med avverkning, samt att skördare ska vara kalibrerad.

Anledningen till att jag nämner "direkt" är för att man ska ha chans att jämföra vältor med skördarresultatet innan de forslas bort.


Det går ibland inte att jämföra skördarlistan med den utskotade högen. Vi har ofta kört bort timmer från avlägget medan skotningen på går. kan bl.a vara pga utrymmesbrist eller bara vinter/sommar väg.
Jämför man då kan det hastigt saknas flera lass! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

towes  
#179184
Mäki skrev:Klart att man inte behöver kalibrera maskinen varje dag fast man kontrollmäter den...

Tack för det förtydligandet. Här får en amatör nu lära sig skillnaden mellan kontrollmätning och kalibrering - något jag trodde alltid gjordes samtidigt. :oops: Men om en kontrollmätning ger korrekt resultat ska man ju naturligtvis inte behöva kalibrera. Så kontentan är alltså att man ska kräva regelbunden (daglig?) kontrollmätning och kalibrering vid behov...?

Blivande snickare skrev:Vi har ofta kört bort timmer från avlägget medan skotningen på går.

Du har naturligvis så rätt, bra synpunkt, man kan ju inte fånga alla fall. Men för en mindre avverkning som är vanlig hos oss så är det inte ovanligt att virket ligger i veckor innan det hämtas. Man får ju naturligtvis vara flexibel och inte tro man kan kontrollera ALLT. Bara ge sig själv bästa förutsättningarna.

Vilket osökt får mig att dra slutsats nr 2: Skriva in i kontrakt att man ska bli underrättad i förväg när maskinerna påbörjar arbetet i skogen. (Utan det är det ju svårt att följa arbetet alls.)

Någon som har mer info, inte minst om punkerna 2 och framåt i min tidigare lista?

Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179255
Gunnarsson skrev:Tycker ni kan sluta kasta skit på lastbilstransportörerna när ni inte har rent i erat eget hus....

Försök att undvika att kränka andra. Men att berätta om händelser som verkligen hänt ser jag som värdefullt för alla och som upplysning för att fel skall elimineras.

Tyvärr är det svårt att hitta den oskyldige personen som annars kan kasta första stenen. (Syftar på skrivning i Bibeln.)

De som tillämpar "tricks" enbart i egen vinning i sin framfart ändrar synsättet hos sig själv och i vår värld till det sämre.
Försök bidra till förbättringar!

Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179258
towes skrev:Någon som har mer info, inte minst om punkerna 2 och framåt i min tidigare lista?
Jag nämner några ytterligare möjligheter omkring punkt 1. (Blandade konsekvenser finns även på Virkesakuten kategori avverkningsproblem) http://virkesakuten.blogg.se/category/a ... ifter.html

1) Skördarlistor. Ger kontroll över avverkad volym. Men knappast per sortiment, eller?

Skördarens produktionsuppgifter är ganska fylliga. Där finns
A. KALIBRERING-tillfälle angivna.
Dock inte hur ofta kontroll gjorts på virke. Vid bra maskin och stabila temperatur och virkesförhållanden kan det vara upp till flera veckor mellan kalibreringar.
För kontroll av daglig mätningen kan KTR-fil eller mätuppgifter begäras via VMF-rutinen.
För att läsa/studera KTR-fil behöv programmet Ktranalys från Skogforsk. Kan hämtas gratis på "mjukvarulagret".

Erhålles utskrift kan slutsats studeras men oftast levereras inte uppgift där spridning på mätningen etc. erhålles.
Denna fil kan begäras vid kontraktsskrivning och erhållas på ex. lämnat USB-minne eller sänt per mejl tillsammans med övriga avverkningsfiler. (Om det sänds vid icke maskintid är det servicekostnad på ca 100 kr. Att få dessa kvitto är en nödvändighet för att skogsägaren skall få insikt i arbetets omfattning.)
Entreprenör, bolagskontor och SDC lagrar dessa uppgifter. SDC lämnar sällan några uppgifter direkt till skogsägare.
Viljan att lämna dessa uppgifter är mycket varierande.
Varför det är så bör ni fundera på.

Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Hema  
#179295 Mycket intressant tråd. Läser med stort intresse.

Användarvisningsbild

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

towes  
#179428
Bertilsson skrev:För kontroll av daglig mätningen kan KTR-fil eller mätuppgifter begäras via VMF-rutinen.
För att läsa/studera KTR-fil behöv programmet Ktranalys från Skogforsk. Kan hämtas gratis på "mjukvarulagret".

Således kan slutsats 1 kompletteras med ovanstående, för de fall där man inte kan följa avverkningen eller anar att det inte är så noga med kontrollmätning.

Tack för bra svar!

Nu undrar jag, och troligen ytterligare några med mig, vad om detta med skotarkörning? Hur mäter ni skotarförare ert arbete och vad finns det för elektroniska eller andra underlag på ert arbete? Det har ju antytts tidigare att något finns och nu är jag nyfiken. För ni måste väl på något sätt redovisa både sträcka och last? Vad angående lasten (volymen, sortimentet) är vanligvis "tillgängligt" och från vilken part?

Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179501
towes skrev:2) Skotarkörning. Vad kan man få här och hur registreras detta? Volym och sortiment? Är det normalt att kunna begära detta?
Towes bönar och ber. Några synpunkter förmedlas. Jag har inte brukat uppgifterna konkret, utan endast fått enskilt resultat från bolag.
Ovilja att lämna dessa uppgifter har märkts eftersom de förväntas ha varierande noggrannhet. Det är ju oftast ögonmåttsbedömning per sortiment vid ex. icke sortimentsrena lass.
Totalvolym bör dock överlag vara av värde.
Jag ber att ni som använder skotarrapportering klär era synpunkter här i ord.

Vikt används av vissa maskiner med kranvåg. De som följt upp detta inser dock problem med densitet beroende på ålder, årstid, bonitet, grundyta etc.
Följande resultat från Skogforsk kan hämtas (gratis när de är gamla).
http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... 006-09.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Skogshuggarninorr35  
#179531 Jag kan väl bara tala för oss, och vi kör åt sca.

När det gäller skördaren ska Minst 5 KTR filer göras per vecka, ibland tar vi också måttbandet och klaven och tar längd och toppdiameter utöver KTR filerna.

Sedan får man kolla fler gånger dom dagar när temperaturen pendlar t ex om det är -10-15 grader tidigt på morgonen och plusgrader på förmiddagen.
Diametern vid dom tillfällena rör sig inget men på längden gör det flera cm vid - 15 och på nollan.

KTR filer går med automatik direkt till Sca:s kontor så dom ser hur aggregatet mäter.
Vad gäller kalibreringen görs den helt enkelt när man fått en avvikelse på dia eller längd.
I skördardatorn finns volym, medellängd och vilka sortiment trädslagsvis.

Skotaren kör efter vikten och uppskattad volym per lass lite beroende på förutsättningarna, den rapporteringen går också till sca.
Och det redovisas trädslagsvis och sortiment.

Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179718
towes skrev:3) Hämtning av timmerbil. Registreras något här och vad kallas det i så fall? Går det begära?
I brist på tillräcklig kunskap lämnas ett något tunt svar här.
Minimum är dagboksanteckningar från chauffören som jag sett.
Dag, leverantör, sortiment, mängd och om släp använts. Det kan vara mer uppgifter.
Dessa behövs för åkeriets kontroll mot inmätning och ersättning från köpare.
- Datorer i bilarna bör kunna användas för dessa uppgifter och senare kontroll av åkeriföretag. Jag har inte sett denna typ av rapporter.
Se bifogat exempel, som visar hur intetsägande material det kan skickas vid tingsförhandling. (Klicka för större bild) I detta fallet visade det sig att uppgifterna korresponderade dåligt mot andra lämnade uppgifter. Det var någon efterhandskonstruktion. Detta tror jag bidrog till att det blev förlikning eftersom köpare inte kunde bevisa vilka mängder som hanterats.
- Jag vet å andra sidan åkare som räknar bitar för att ha koll att allt mäts in och kunna svara skogsägare när dessa saknar bitar. Antal är ju det tydligaste för en skogsägare att kontrollera.
Uppgifter kan begäras men finns eller lämnas inte alltid.
towes skrev:Som ni ser finns det en aning okunskap här från min sida. Jag är troligen inte ensam i min okunnighet, så var vänliga och rita färdigt kartan åt mig. Sedan blir det lättare att veta vilken information man bör se till att man har framöver. Allt för att slippa uppleva "Kupricks" problem.
Det vore önskvärt att andra som har bättre insikt i problemen och uppgifterna delade med sig i denna "utbildning".
För egen del känns det som att det jag förmedlar ibland uppfattas som sådant som stör vissa personer, som kanske känner sig lite avslöjade med att inte ha den ens minimala kontroll som behövs, för att nästa part i kedjan skall erhålla förtroende. Personer som känner sig trampade på tårna riktar sin besvikelse mot mig.
Därför önskar jag objektiv inlevelse från fler för att lyfta upp viktig kunskap i branschen som jag tror Towes har ambitioner omkring.

Avatar Fallback

Re: Hur spåra försvunnet virke från upplag?

Tuss  
#380565 Vad kan man utläsa från en skördarlista, antalet fällda träd - m3sk/m3fub - datum - olika trädslag - timmer/massa? Har aldrig sett en skördarlista så därför frågar jag:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar