Logistik, Transport

Ett lass till på lastbilen (ETT)?

42 inlägg 31437 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

ÅsaNisse  
#230223 Beträffande vägslitage så tror jag inte det blir ett dugg mera med dessa fordonskombinationer, jämfört med de fordonståg som går på vägarna idag. Dragbil+trailer i koppel om 5-10 st och bara 5m lucka.
Annars är pumpeffekten en svår bov i spårbildningen. Vägen hinner aldrig stanna mellan varje tryckbelastning.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Blivande snickare  
#230224 Nåja, nu har jag kollat upp lite angående vikterna :smile: .
Bilens maxvikt kommer att vara 35 ton och då blir vagnens totalmassa 41 ton.
Men det är inte vagnens högsta tillåtna totalmassa så man kan ju ta bort vikt från bilen å lägga till på vagnen tills dennes viktgräns kommer emot (beror på vagn). Bara den totala ekipage vikten hålls innom 76 ton.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Blivande snickare  
#233391
Blivande snickare skrev:Jag tror att det var 4.9 meter mellan bilens första och andra axel, alternativt andra och tredje...

Visade sig att jag haft lite fel här :oops:
Det ska vara 4,9 meter mellan framaxeln och första drivande axel. Alltså kan det där emellan vara en axel som inte har drift.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

dexter  
#233408 Läste i början på tråden där folk påpeka detta med vägnätet inte skulle klara en bruttovikt på 90ton.
kom ihåg att ETT bilen har fler axlar än en vanlig timmerbil, så trycker per axel är MINDRE. Om ja inte minns helt fel så är skillanden ett par ton per axel. Så den bilen skulle lugnt kunna åka på era skogsvägar utan att göra mer skada än en vanlig timmerbil, förmodligen göra mindre spårbildningen.
Om vädergudarna är på "rätt sida"..

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

rikard_e  
#233423 Jo precis som du säger dexter så blir axeltrycket mindre trots att totalvikten är högre.

Dock så har du samma vikt på lastbilen oavsett om har ETT-ekipage eller om du har standard-ekipage, så får hoppas att det inte blir allt för backigt eller lerigt som du pratar om.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Blivande snickare  
#233438 Är det nån som har eller kan ETT-bilens axeltryck. Bara bilens alltså. Skulle vara intressant å se! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Baggböla  
#243401 Klart för den första ETT-bilen för flis

"Nu är tillståndet klart för den första ETTdemo-lastbilen som kommer att köra flis. Det är Söderenergi som kommer att köra den mellan bränsleterminalen i Nykvarn och Igelstaverket.

Tidigare finns nio olika ETTdemo-lastbilar i drift, vilka alla kör timmer. Försöksbilen kan lasta cirka 50 ton skogsflis i stället för 37 ton, alltså en tredjedel mer vilket också kommer att leda till en motsvarande minskning i antalet flistransporter för Söderenergi.
"

Två flisbilar kommer alltså köras på terminalkörning och inte ut på skogsbilvägar som det rör sig om, varav en skall köras på 100 % FAME, (rapsdiesel).

Någon som vet någon om hur konstruktionen kommer att se ut? Det rör sig alltså om ST-bilar (74 ton, 24 m) och inte ETT-bilen (90 ton, 30 m). Jag antar att ekpipagen är som på ST-dragbilar med Dragbil + Link + Semitrailer.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

jannee  
#243403 ETTbilar blir inte så vanliga, för att inte säga ovanliga i södra Sveriges skogar.
Behövs en bil med kran som lastar ekipagen
Skogsbilvägarna hos privata små skogsägare är inte AVSEDDA för dessa monsterekipage.
Framkomligheten är mindre, stackars chaufför med våra backar och skarpa kurvor.
För stora skogsbolag i norra Sverige kan det vara något.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Baggböla  
#243408
jannee skrev:ETTbilar blir inte så vanliga, för att inte säga ovanliga i södra Sveriges skogar.
Behövs en bil med kran som lastar ekipagen
Skogsbilvägarna hos privata små skogsägare är inte AVSEDDA för dessa monsterekipage.
Framkomligheten är mindre, stackars chaufför med våra backar och skarpa kurvor.
För stora skogsbolag i norra Sverige kan det vara något.



Eftersom det är på försöksnivå och kräver dispens från Trafikverket så är det inte så konstigt att de inte är så vanliga.

Jag håller absolut inte med dig om att ETT-eller ST-bilar inte skulle vara något för södra Sverige. Nu är det ju så att finns det bilar med kran, ST-bilar med Lastbil med kran + Dolly + Semitrailer. Axeltrycken är ju inte större för för ST eller ETT-bilar fän för konventionella virkesbilar, så där fallerar ditt argument att det inte skulle var något för privata vägar. Bär inte en väg för ett visst axeltryck så bär det inte för en högre axelbelastning, det är inte vikten som är intressant utan trycket, vilket man minskar med fler axlar. Men du kanske uppfattar det som att även vanliga 60-tonnare är MONSTEREKIPAGE för privata skogsbilvägar i södra Sverige?

Därtill så så har ST-bilar kört i det kuperade Dalsland och Bohuslän med rätt dåliga vägar med goda resultat. En ST-kranbil har samma geometri som en konventionell virkesbil, skillnaden är bara en extra axel på lastbilen och semitrailern, sådär fallerar dit framkomlighetsargument.


Nu är det ju inte så att svackor och krön magiskt får snävare horisontalkurvor bara för att man introducerat en högre bruttovikt. Det körs idag väldigt många semitrailar och dollys och linkar på alla våra vägar och inte sitter de och fastnar på buken bara för det?

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

jannee  
#243415 Du, jag kör själv ett 25.25 meters ekipage, vet hur svårt det kan vara att ta mig fram på vintern när väglaget är mindre bra. Trots att jag kan trycka upp drivaxel till 25 -27 ton kan det hända att man ändå kör stopp (har inga sandspridare).
Det är absolut inte axeltrycken jag är rädd för utan bilens dragförmåga, framförallt när fästet blir mindre bra.
Dessa 60 tonnare som idags datum används har även de ibland problem, dessutom är de inte några 24 meter utan i stället 22 och flera kan dra in in boggiaxeln på släpet, vilket innebär att sista traven t.o.m. hänger bakom boggieaxeln.
Dagens skogsbilar (60 tonnarna) är byggda med förhållandevis kort axelavstånd, jämfört med en styckegodsbil, vilket gör att bilen lyfter ut framaxeln på släpet ganska bra.
Göranssons chaufförer som kom ned efter Gudruns härjningar menade på att Småland och deras skogsbilvägar var ett hån.
T.o.m. våra kära bygator var i sämre skick (framkomlighetsmässigt) än skogsbilvägarna i norra Sverige.
Hur lastar man sista traven på släpet, dit räcker inte kranen, måste troligtvis koppla ifrån och stå parallellt, sådan upplagsplatser har inte den privata skogsägaren
Lite off är att ett 25.25 meters ekipage (jämnlastbil + dolly med trailer) tar MINDRE plats i kurvor (rondeller) än ett vanligt 24 meters ekipage (axlarna sitter långt in på trailern, dollyn långt bak och trippeln långt fram). När man snurrar går t.o.m. släpet (trailern) baklänges.
.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Baggböla  
#243423
jannee skrev:Du, jag kör själv ett 25.25 meters ekipage, vet hur svårt det kan vara att ta mig fram på vintern när väglaget är mindre bra. Trots att jag kan trycka upp drivaxel till 25 -27 ton kan det hända att man ändå kör stopp (har inga sandspridare).
Det är absolut inte axeltrycken jag är rädd för utan bilens dragförmåga, framförallt när fästet blir mindre bra.
Dessa 60 tonnare som idags datum används har även de ibland problem, dessutom är de inte några 24 meter utan i stället 22 och flera kan dra in in boggiaxeln på släpet, vilket innebär att sista traven t.o.m. hänger bakom boggieaxeln.
Dagens skogsbilar (60 tonnarna) är byggda med förhållandevis kort axelavstånd, jämfört med en styckegodsbil, vilket gör att bilen lyfter ut framaxeln på släpet ganska bra.
Göranssons chaufförer som kom ned efter Gudruns härjningar menade på att Småland och deras skogsbilvägar var ett hån.
T.o.m. våra kära bygator var i sämre skick (framkomlighetsmässigt) än skogsbilvägarna i norra Sverige.
Hur lastar man sista traven på släpet, dit räcker inte kranen, måste troligtvis koppla ifrån och stå parallellt, sådan upplagsplatser har inte den privata skogsägaren
Lite off är att ett 25.25 meters ekipage (jämnlastbil + dolly med trailer) tar MINDRE plats i kurvor (rondeller) än ett vanligt 24 meters ekipage (axlarna sitter långt in på trailern, dollyn långt bak och trippeln långt fram). När man snurrar går t.o.m. släpet (trailern) baklänges.
.


Nu är inte jag ultrahaj på virkesbilar men vad jag har förstått så är ST-bilarna 8x4 och 6x4 + hydralisk framhjulsdrift ger väl hyffsat med drag? ST-kran bilarna lastar man väl som vanligt har jag förstått, och skjuter bak rundvirkesrede, ST-dragbilen lastas med separatlastare och ETT med timmergrip (terminal endast). ETT-bilen har väl aldrig varit aktuell att förse med kran, och ut på skogsbilvägar?



"Dagens skogsbilar (60 tonnarna) är byggda med förhållandevis kort axelavstånd, jämfört med en styckegodsbil, vilket gör att bilen lyfter ut framaxeln på släpet ganska bra."

Förstår inte vad du menar riktigt, förklara gärna så en lekman förstår. :)

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Blivande snickare  
#243424 ETT ekipaget är inte gjort för skogskörning utan mera terminal till terminal/ järnvägs köror.
Det är inte heller tänkt att lasta den med egen kran. ST ekipaget däremot går att lasta med egen kran. Bara att köra fram bakersta knippen, lasta å köra tillbax bak igen. Fungerar med en hydraulisk cylinder å det har funnits länge på vanliga "stel ramade" kärror så det är ett väl provat koncept.

I finland har vi tagit i bruk en ännu större version av ST ekipaget med en totalvikt på 78 ton å 4.40 höjd. Längden får vara max 25.25 m. Höjden under många broar är just 4.40 eller lite på så där är ett bekymmer. Vikten har åxå kommit emot på många broar som nu ska få viktbegränsningar...

I övrigt ser jag inga större bekymmer med ST ekipaget förutom att den kan behöva lite mer utrymme i tajta svängar å kanske lite mera användning av kedjor vintertid. Hydraulisk framhjulsfrift är nog att rekomendera.

Det är nog mycket liknande situation som när vi gick från 42 tons totalvikter till 60! :surp:
Var nog lite gnäll å skepsism då åxå men det är nog ingen som vill gå tillbaka till det gamla tror jag! ;)


Janne: Sandare är guldvärda när det blir lite "slipat" före så nu har du nåt att sätta på önskelistan till jul! :grin: :wink:

Kör hårt! :)

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Blivande snickare  
#243427 Den finska ST bilen har istället för bil+dolly+semitrailer bil+fem axlat släp. Vet inte varför riktigt men det är ju en registerbok mindre å hålla reda på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

jannee  
#243449 När du svänger med en lastbil svänger alltid bakänden åt motsatt håll. Desto längre överhäng, eller desto längre bak draget till släpvagnen sitter desto mer svänger då denna del ut. Detta i sin tur håller ut framaxel på släpet, det är denna egenskap som gör att släpet följer bilen så bra.
En link kombination är inte lika följsam som ett vanligt bil och släp ekipage. överhäng i kombination med korta axelavstånd på släp gör att vissa fordonskombinationer mer eller mindre kan slingra sig fram.
För övrigt är väl de s.k. ETT kombinationer framtagna för långa transportavstånd.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Blivande snickare  
#243454
jannee skrev:När du svänger med en lastbil svänger alltid bakänden åt motsatt håll. Desto längre överhäng, eller desto längre bak draget till släpvagnen sitter desto mer svänger då denna del ut. Detta i sin tur håller ut framaxel på släpet, det är denna egenskap som gör att släpet följer bilen så bra.
En link kombination är inte lika följsam som ett vanligt bil och släp ekipage. överhäng i kombination med korta axelavstånd på släp gör att vissa fordonskombinationer mer eller mindre kan slingra sig fram.

Jo precis. Var på måndagen å tittade på två nya bilar till 78 tons ekipage. Fyra axlar å skapligt överhäng för å få en följsam vagn. Riktigt intressant med hydraulisk framhjulsdrift! Vet inte vilka axlar som gick att lyfta på trippeln.
Den andra var utan framhjulsdrift , lite kortare överhäng å med möjlighet å lyfta främre å bakre axeln på trippeln. Lär nog få vikt på draghjulen åtminståne! :wink:
Skulle eventuellt "bara" bli ett 68 tons ekipage, dvs vanlig 4 axlad 38 tons kärra.

jannee skrev:För övrigt är väl de s.k. ETT kombinationer framtagna för långa transportavstånd.

Jo så var det nog tänkt. Rullar dom än eller är testet slut?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).