Logistik, Transport

Ett lass till på lastbilen (ETT)?

42 inlägg 31352 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Baggböla  
#254341 http://www.skogforsk.se/sv/kunskap/db/2 ... earchIndex

Där har ni en 74 tons flisbil för terminalkörning mellan i Nykvarn och Igelstaverket.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330826 74 ton är på väg http://www.mynewsdesk.com/se/skogsindus ... eg-1165099
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

jannee  
#330832 Detta förslag missgynnar verkligen åkerinäringen i stället för tvärtom. Nu ska det tas fram nya modeller på bilar, tyngre ekipage som visserligen lastar mer men priset per fraktat ton minskar ännu mer. Det blir så att åkaren får stå för kostnaderna medan industrin plockar hem vinsten = m.a.o. som vanligt :mrgreen: t

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330839 Mm, det kallas effektivisering.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

ulfgustav  
#330841 Hur stämmer detta med motormännens undersökning?
Vägarna blir sämre och sämre men totalvikterna kommer att tillåtas att öka.
https://www.motormannen.se/vaggranskning/

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

ulfgustav  
#330842 Tyngre och tyngre ekipage och mindre och mindre pengar till vägunderhållet.
Under senaste 10-års perioden så har pengarna för vägunderhåll till det mindre vägnätet minskat väsentligt, standarden på det mindre vägnätet är på många håll under all kritik.
Vad jag kan förstå så har den totala potten pengar för vägunderhåll ökat men att det omfördelats så till den grad att många av landsbygdens vägar är ytterst dåliga och det gäller t.ex vägar där timmertransporterna rullar dygnet runt

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330871 Nu gäller ju tillägget "allmänna vägar med tillräcklig bärighet". Underförstått finns det alltså vägar med otillräcklig bärighet och här ska det alltså inte vara tillåtet med 74 tons transporter. Så har jag i alla fall tolkat det.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

aalg  
#330942 Vad jag kan förstå så är det höga axeltryck som förstör vägarna. ETT-bilarna har fler axlar än vanliga ekipage och därför påverkas inte vägarna i så stor omfattning av den högre totalvikten. Det är mest broarna, där det är totalvikten som styr mer än axeltrycken. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

jannee  
#330992 2 stora bovar till att banken (körbanan) knäcks är luftfjädring och super singlarna.
Luftfjädringen är ett mycket effektivt fjädringssystem - för fordonet och supersinglarna fördelar vikten på ett mer samlat ställe än t.ex ett dubbelmontage.
2 till 1 vägar och även på andra vägar går den tunga trafiken i princip i exakt samma spår vilket på sikt gör dessa spårbildningar, med vattenansamlingar som följd vilket i sin tur gör att bärlagret (banken) undan för undan vittras sönder.
Bredare körbanor borde eliminera mycket av spårbildningarna.
Exempel man lätt kan se är att om det uppstår ett mindre hål (svacka) på en skogsbilväg så behövs det inte många lass innan hålet (svackan) blivit ordentligt förstorat.(Luft) fjädringen på ekipaget gör att när hjulet väl är nere i svackan fördelas HELA axeltrycket (mer eller mindre) till just detta hjul.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

aalg  
#330993 Håller inte med om luftfjädringen men i övrigt så har jag samma uppfattning. 2+1 vägarna är ett feltänkt ur alla aspekter förutom säkerheten för bilister.
Är övertygad att det i längden varit billigare med 2+2 vägar där man har möjlighet att släppa all trafik på ena sidan vid beläggningsarbeten o dyl.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331968 Många fördelar med tyngre virkesbilar http://www.lantbruk.com/ledare/manga-fo ... irkesbilar
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

svampbob  
#332002
aalg skrev:Håller inte med om luftfjädringen men i övrigt så har jag samma uppfattning. 2+1 vägarna är ett feltänkt ur alla aspekter förutom säkerheten för bilister.
Är övertygad att det i längden varit billigare med 2+2 vägar där man har möjlighet att släppa all trafik på ena sidan vid beläggningsarbeten o dyl.


När jag byggde 2+2 väg så dimensionerade vi upp de högra körfälten. Det blev däremot inte så enkelt för väghyveln att hålla olika höjder på körfälten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).