Logistik, Transport

Ett lass till på lastbilen (ETT)?

42 inlägg 31413 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ett lass till på lastbilen (ETT)?

nalle34  
#166538 För miljöns skulle och kanse för ökad lönsamhet i skogen. Vad säger ni om att lastbilarna får ta ett lass till på lastbilen? Se och läs artickel i ATL. http://www.atl.nu/skog/stor-vinst-med-tung-last



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167057 Det låter bra. Men undrar hur det går när bilarna ska köra på smala och lite för dåliga skogsbilvägar. Framförallt kunda vända.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167066 Den kör från ett stort upplag, så problemet uppstår ej.
Jag har passerat den med bil och märkte knappt
att den var längre så tydligen funkar det i verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167076 Här är i alla fall en film om projektet, och det ser ju ut som om dom tar sig fram även på mindre vägar.
Som vanligt när det gäller nya metoder att arbeta så finns det dom som bara ser problemen, och undrar hur dom ska kunna ta sig fram på små dåliga vägar osv.
Svaret är ju naturligtvis enkelt, man kör inte där, man får ju givetvis se till att vägen är farbar innan man åker dit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-rZPebAtttQ[/youtube]

Hittade denna film om "monsterlastbilarnas" intåg i tyskland, för
står inte tyska, men förstår att det är inte bra detta att man vill börja köra med 25,25 m långa bilar...
Undrar vad dom skulle säga om ETT bilarna :???:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=krKrT6nVlF4[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen?

MNskog  
#167081 Det är inte skogsbilvägarna som är problemet. Det allmänna vägnätet har tagit mycket stryk efter totalviktshöjningen från 52 till 60 ton. Hur ska det då bli med 90 ton?
Trafikverket gjorde dessutom alla vägar till BK 1(om det inte skyltas för nedsättning) utan att lägga en krona på vägförbättringar.
Man kan ju undra om det blir samma teoretiska manöver igen. Höjning av totalvikten till 90 ton för att det är ju "forskat" på att det inte ger större vägslitage. Sen blir väl hastigheten nedsatt till 80km/tim på alla inlandsvägar för att ingen ska få köra om.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen?

nalle34  
#167082 re MNskog det har du rätt i. För några år sen var asfalt vägarna urusla, sämre skick en våra priva skogsvägar (grusvägar) Men efter att skogs bilsransporterna m.m. kört sönder asfaltvägen så fick vi nya renoverade vägar =)) Anars gillar jag iden. Skulle spara många transporter om det kombinationeras med normal lastbilar. Skulle politikerna behöva renovera upp våra vägar, men miljömupparna blir men inte glada. När det gäller järnväg som miljömupparna är så förtjusta i. Tågen stanar ju inte på många orter så vad hjälper det mig som skogsägare. mvh nalle

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen?

Robertberg  
#167083 När projektet nu utökas är inte ETT-bilarna tänkta att stanna på många orter heller, bara förflytta gods mellan fasta terminaler. Ungefär som tågen.

Mina skogsvägar är dåligt anpassade för 90 ton..
Jag har för mig att bilarna inte behöver större vändplan än 25.25 ekipage.

Borde det inte finnas en tråd om detta redan?
Projektet är ju tre år gammalt..

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167086
roadtrainIdaho2011.jpg


Ja så är det, vägarna måste ju anpassas i detta U-land.
Här ovan en bild från Idaho som jag tog förra sommaren.
Där finns det vägar.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen?

Mäki  
#167154 Nu är jag inte påläst om ETT bilarna men dom har ju mera axlar och hjul än vad en vanlig bil har så axeltrycket ökar väl inget.

Värre var det förr i tiden när det inte var några begränsningar på hur mycket en bil fick ha med till fabriken då var det ju många vanliga bilar som kom in med totalvikt på 90ton :surp:

Sedan dom slutade betala för övervikten så kom vikten ner till laglig vikter :wink:

Och det är väl axeltrycket som kör sönder vägarna och inte totalvikten.

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen?

MNskog  
#167156 "Och det är väl axeltrycket som kör sönder vägarna och inte totalvikten."
Det borde ju vara så. Men något är det som ökar spårbildningen i asfaltvägarna och troligast är det virkestransporterna. Körfältet som går ned mot kusten har större spårbildning än det körfält som går västerut.

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen?

Mäki  
#167162 Mena du att det är ETT fordonen som orsakar spår bildningen eller virkestransporterna överlag?

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen?

Blivande snickare  
#167169 Det här med att den här bilen sliter mer på vägar och kör sönder era skogsbilsvägar etc.

ETT (En Trave Till) ekipaget har 11 axlar att fördela 90 ton på. En vanlig timmerbil har vanligtvis 7 axlar att fördela 60 ton på.
Tänk också på att bara för att ekipaget är längre tar det nödvändigtvis inte mer plats i kurvor. Det här ekipaget har fått beröm för att den ginar precis lika mycket som en 60 tonnare. Den sista vagnen "kastas ut" i svängarna och går därmed nästan i den föregående vagnens spår.
Bränsle förbrukningen har sjunkit med 20%! :shock: Mycket pengar i dagens läge. Och kom igen 6 meter till,de e ju int så förbannat mycket!

Användarvisningsbild

Re: Ett lass till på lastbilen?

Fredrik Reuter  
#229917 1 oktober 2013 verkar konkurrensfördelen väga över för Finlands del då det kommer bli tillåtet att köra upp till 76 ton i max bruttovikt. Har jag tolkat rätt är det alltså sk ST-fordon som kan köra på Finlands vägar i höst.

Skogsindustrierna för nu lobbyverksamhet för att även Sverige ska införa detta på sikt.

http://www.skogsindustrierna.org/nyhets ... -lastbilar

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen?

skogshasse  
#230032
Zixten skrev:Här är i alla fall en film om projektet, och det ser ju ut som om dom tar sig fram även på mindre vägar.
Som vanligt när det gäller nya metoder att arbeta så finns det dom som bara ser problemen, och undrar hur dom ska kunna ta sig fram på små dåliga vägar osv.
Svaret är ju naturligtvis enkelt, man kör inte där, man får ju givetvis se till att vägen är farbar innan man åker dit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-rZPebAtttQ[/youtube]

Hittade denna film om "monsterlastbilarnas" intåg i tyskland, för
står inte tyska, men förstår att det är inte bra detta att man vill börja köra med 25,25 m långa bilar...
Undrar vad dom skulle säga om ETT bilarna :???:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=krKrT6nVlF4[/youtube]

intresant interjuv med vd för sca skog jag tycker att det låter som att han säger att jag har kört 40 000 mil nu inte visste jag att vd körde timmerbil

Avatar Fallback

Re: Ett lass till på lastbilen (ETT)?

Blivande snickare  
#230050 Helt rätt Admin. Här ska det bli 76 ton :grin:
Bilen ska ha fyra axlar och vagnen fem och längden ska bli 25.25 meter , höden ska åxå bli 4.40 :???: .
Nu kommer jag inte ihåg hur axelavstånden eller vikterna skulle indelas men jag återkommer :geek: .

Jag tror att det var 4.9 meter mellan bilens första och andra axel, alternativt andra och tredje...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).