Logistik, Transport

uthyrning av vändplan

23 inlägg 11918 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: uthyrning av vändplan

loppan  
#166003 Eftersom det är en samfälld väg där den andre skogsägaren tydligen inte är delägare i så är nog
de andra delägarna i vägen intresserade av kakan med.
Då brukar betalningen vara just grus för att då är alla glada och nöjda.

Jag hade sagt till honom att det ska läggas två lass grus på vägen (26 ton) och två på vändplan förutsatt att inte större körskador uppkomit.
Totalt 52 ton `a 90 kr =2340 kr till dig och 2340 kr till vägen.

Större körskador kan kräva mer grus och maskininsatser,då ingår inte ovan nämnda grus.

I övrigt så skall allt vara återställt och städat i det skick det var innan avverkning.

Sådant bör regleras i kontrakt om man inte litar på personen i fråga samt att man tar några kort
på väg och vändplan innan avverkning.

Jag var med om en liknande händelse för några år sedan då vida mosade en vägsamfällighet jag var med i,det var dock inte jag som avverkade utan en granne.
Efter en del tjafs så blev det ganska omfattande rep av vägen för ca 30000+m som
virkesköparen fick stå för.
I dag är vägen starkare än någonsin p.g.a att den kördes sönder och alla är glada och nöjda.
Det var bara ett uttag på 300 fub så det lönar sig att inte köra sönder.

Användarvisningsbild

Re: uthyrning av vändplan

Skogstomte  
#166013 Mycket bra inlägg "loppan" Vill bara flagga för att gruset kan göra mest nytta om det läggs på innan, sen ska man upp till samma nivå igen såklart. Bra även för den som lånar om det inte går sönder för mycket.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166031 Det förändrar saken! Med vändplanen.
Då är ok att han betalar uppläggningsplats.
För då är hela vändplatsområden utanför samfälligheten.
Och ev, körskador på vägen respektive vändplan.
Har han del i vägen så har han fult tillträde på den, utan kr ton/km.
OM det skiftet han köpte var med i samfälligheten.

Båtnaden i samfälligheten är fastighetsbundet och inte personbundet.
Var nya skiftet han köpte med i er samfällighet, har han rätt på vägen.
Var skiftet inte det, har han inget där att göra med virke från den fastigheten.
Då bör han betala kr ton/km
Även om han har andra skiften/fastigheter som ingår i er samfällighet !
Ni har heller inte skyldighet att låta honom komma med med DEN NYA fastigheten.

Grus eller pengar är en styrelsefråga, vad som är bäst för samfälligheten.
Lycka till med förhandlingarna.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#166063 Vägen fortsätter igenom hans skifte (häst och vagn standard) ca 2km ut till allmän väg, vet ej hur det är med samfälligheter där eller om det till och med är samma, marken där är en annan socken.
Samfälligheten i vår by består endast av anteckningar på kartor o dyl sen laga skiftet, finns även lertäkt, grustäkt mm.

De pengar jag ev får för hyran ska läggas på grus till vändplan och väg.

Tack för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166248 Finns inte en by kista med samlade dokument från den tiden och till nutid ?
Brukar vara fastställt det där med uttagna vägar och samfälligheter av det du beskriver.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#166416 Finns gamla kartor och anteckningar sen laga skiftet runt 1850 och tidigare, väldigt svårlästa och svårt att veta om det är dem som gäller nu.

Jag funderar på följande upplägg:
8kr/m3 för vändplanen samt att kanske ta en deposition på kanske 20 tusen som ska gå till att återställa vändplan och väg samt eventuellt förstörda plantor vid avlägg.
Det som blir kvar efter återställning får han sedan tillbaka.
Väg och vändplan besiktigas av mig och honom före och efter.

Känner på mig att detta inte blir poppis men det blir ju inte dyrare än om han hade tänkt göra rätt för sig från början.
Det känns som att det skulle kunna bli svårt att driva igenom en återställning även om man har det på papper, eller hur gör man det, kronofogden?

   TS
Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

haggloader  
#166423 Ska grannen avverka själv eller som uppdrag?

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#166426 uppdrag

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).