Logistik, Transport

uthyrning av vändplan

23 inlägg 11927 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

uthyrning av vändplan

wannabe  
#165797 Hej, jag har fått en förfrågan från ägaren till en angränsande skogsfastighet om att hyra min vändplan när han (ev) ska avverka i sommar. Vändplanen kommer bli avlägg för ca 500 m3.
Jag vet att det blir ganska långt och dyrt för honom att skota åt "rätt håll" (ca 2 km) men bara cirka 2-300 m till min vändplan. Av olika anledningar blir det omöjligt för honom utan min vändplan.

Nu till frågorna: Vad är rimligt pris att ta ut för detta, finns det några allmänna prislistor/ eller standarder för sånt här?
Vad brukar ni ta? (det är inte aktuellt med "kompispris" den här gången av flera olika anledningar)
Hur brukar kontrakten skrivas?

Tacksam för svar och synpunkter.



   TS
Användarvisningsbild

Re: uthyrning av vändplan

Skogstomte  
#165802 Priset kan t. ex baseras på vad han sparar. Hälften tycker jag är rimligt. Man har ju inte vägar och vändplaner för att andra ska snylta. Alt. kommer man överens om att han lägger på en specificerad mängd grus som tack. Bil + släp känns rimligt tycker jag.

Det viktigaste tycker jag är att man får med att avlägget ska vara väl städat och att vändplanen och vägen dit ska ha samma eller bättre bärighet och skick än före avverkningen och att ev. skador på stående skog ersätts fullt ut. Tag gärna ett gäng bilder innan han får sätta igång.

Skriv ner allt på papper i två exemplar som båda signerar och ta varsitt. Ha gärna bilderna som bilagor till kontraktet.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165805 Ingår utnyttjande av vägen? Skall han ställa upp kojor/personbilar?

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#165810 Jag tippar att det kostar över 25000 för honom att ta ut skogen åt andra hållet.
Han nämde 5-8 kr/m3 vilket jag tycker blir en struntsamma i sammanhanget.

Bergkross kan jag få utkört för 90 kr/ton.

Det här med vägen är en annan historia. Samfälld.

Brukar det bli annat pris om det ska gälla kojor och personbilar också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: uthyrning av vändplan

Skogstomte  
#165827 Kanske man kan pruta på hälften när det handlar om bara en vändplan. Jag hade varit nöjd med gruset (eller motsv. summa) + väl utförd städning + återställning av ev skador. Jag vet inte vad det är för läge för dig, men tänk på att är du för dyr och retar upp honom med det så kan det ligga dig i fatet längre fram.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#165837
Skogstomte skrev:Kanske man kan pruta på hälften när det handlar om bara en vändplan. Jag hade varit nöjd med gruset (eller motsv. summa) + väl utförd städning + återställning av ev skador. Jag vet inte vad det är för läge för dig, men tänk på att är du för dyr och retar upp honom med det så kan det ligga dig i fatet längre fram.


Hur menar du, "pruta på hälften"?
Nej, jag vill verkligen inte reta upp någon, kloka ord där, Skogstomte.
Jag tycker det verkar svårt det här med skador på vägen och städning,hur skriver man i kontraktet, vägen är ju inte felfri nu heller, kan ju bli ord mot ord efteråt. :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165844 Skulle du ha med vägen i kontraktet eller inte. Jag fattar ingenting.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#165847
Mangan skrev:Skulle du ha med vägen i kontraktet eller inte. Jag fattar ingenting.


Förlåt, jag menar vändplanen. Vägen ska inte vara med i kontraktet!

   TS
Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

Obon85  
#165856 5-8 kr/m3 fub har jag hört härikring, plus att det skall vara städat å i ordning efter....

Mvh

Användarvisningsbild

Re: uthyrning av vändplan

Cruiser_no1  
#165863
Obon85 skrev:5-8 kr/m3 fub har jag hört härikring, plus att det skall vara städat å i ordning efter....

Mvh

Det verkar vara en rimlig ersättning tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: uthyrning av vändplan

Skogstomte  
#165865
wannabe skrev:
Skogstomte skrev:Kanske man kan pruta på hälften när det handlar om bara en vändplan. Jag hade varit nöjd med gruset (eller motsv. summa) + väl utförd städning + återställning av ev skador. Jag vet inte vad det är för läge för dig, men tänk på att är du för dyr och retar upp honom med det så kan det ligga dig i fatet längre fram.


Hur menar du, "pruta på hälften"?
Nej, jag vill verkligen inte reta upp någon, kloka ord där, Skogstomte.
Jag tycker det verkar svårt det här med skador på vägen och städning,hur skriver man i kontraktet, vägen är ju inte felfri nu heller, kan ju bli ord mot ord efteråt. :-?


Ursäkta, jag pratade tidigare om att ta halva besparingen för honom, det blir ju 12500:- och det var det jag menade man kunde pruta på. Det är ju ändå begränsat till en vändplan. I skaplig terräng kan man nästan bygga vändplanen för 12500:-

Ja, skador på vägar och liknande är ett svårt kapitel. Om det bara rör sig om ytliga ojämnheter är det inte så farligt, men blir det djupare skador så kan man i värsta fall få gräva upp för att fixa det. Varför inte låta han fixa till planen innan, då håller den bättre och så är det ju i hans intresse att behålla den i gott skick. Städning är ju enklare, ingen bark eller annat kvar på vägen eller i dikena.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

Boarpan  
#165871 Var inte för grinig mot dina grannar om det går plus minus noll så är det väl värt för en bra granne du kan behöva grannen sen om du skall göra ngt.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#165883
Boarpan skrev:Var inte för grinig mot dina grannar om det går plus minus noll så är det väl värt för en bra granne du kan behöva grannen sen om du skall göra ngt.


Ja, jag är medveten om detta, detta är lite komplicerat och alldeles för långt att redogöra för här, jag har mycket bra relation med övriga grannar som får låna vändplanen gratis men just den här personen vill jag ta ut ett "marknadsmässigt" pris och ha ett skrivet tidsbegränsat avtal med. (Den här gången iallafall) ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165887 Du skriver vägen är samfälld.

Förmodligen är nog de andra delägarna i vägen lite intresserade av ersättning till samfälligheten vad gäller vägen och vändplan. Kr/ton/km + ev, återställning av skador.
Är vägen samfälld är det väl bara marken runt vändplanen, där virket ska ligga som du kan göra privat anspråk på ersättning.

Här i Södra Gästrikland har jag aldrig hört talas om att någon betalat för kortvarigt virkesupplag.
Om inte det orsakat något för markägaren.
Där i mot är det självklart att det betalas ersättning för användande av enskild väg.
Oavsett om det är bolag eller enskilda skogsägare, som nyttjar vägen.

Avatar Fallback

Re: uthyrning av vändplan

wannabe  
#165923 Det verkar som om 5-8 kr/m3fub plus "återställning" är normalt.

Famaq: Han som vill hyra vändplanen har också del i den samfällda vägen, men har inte engagerat sig i den ( något vi andra gjorde i somras), eftersom han inte har haft någon användning för den fram tills nu när han köpte till ett annat skifte.
Jag kan ju nämna att han var ganska stöddig innan han blev upplyst om att vändplanen inte ingick i den samfällda vägen.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).