stihl91 skrev:Vi räknade lite på skolan ställa kranen mot köra kranen på. Vi räknade 10 min extra tid per vända för avställ påställ av kranen och att man då får med sig 2.8m3fub mer per vända.
Det ger ekvationerna y=28,9x+737,65 med kran och y=28,9x+823,28 när man ställer av den Y=kostnad per vända och x= transportavstånd i km
17,04+0,67x=17,86+0,63x ger 0,4x=0,82 ger x=2,05 Alltså går break eaven vid 2,05km transport avstånd!
Varför ställer inte fler av kranen efter lastning? Förstår att det bygger på att men ska till samma plats igen och det ska stämma vid skiftbyte mm,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qK0E-DDLqrA[/youtube]
Skogshuggarninorr35 skrev:Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år
Skogshuggarninorr35 skrev:Alla tänker olika tydligen du tjänar ju minst 2 ton i lastvikt om du ställer av kranen och riskerar minst två tons överlast om du har lastat fullt med virke.
Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år
ösa399 skrev:Skogshuggarninorr35 skrev:Alla tänker olika tydligen du tjänar ju minst 2 ton i lastvikt om du ställer av kranen och riskerar minst två tons överlast om du har lastat fullt med virke.
Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år
Ja äter man sig inte mätt , så inte slickar man sig mätt heller
Skogshuggarninorr35 skrev:Ja minst sagt men det blir en del pengar på ett år