Logistik, Transport

Ställa kranen med timmerbil

40 inlägg 22376 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Torgny  
#165925 på senare tid har det blivit mer o mer returkörningar o rutter att köra då kan man inte ställa kranen så jag har den fast monterad o då slipper man att fundera på var man kan ställa av kran o slipper underhåll av elkontakt o packningar i snabbkopplingar
använder man kran att lasta av med så lönar det sej att alltid ha den med , måste ju inte ha den starkaste o tyngsta kran som finns på marknade heller

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

ösa399  
#174083
stihl91 skrev:Vi räknade lite på skolan ställa kranen mot köra kranen på. Vi räknade 10 min extra tid per vända för avställ påställ av kranen och att man då får med sig 2.8m3fub mer per vända.
Det ger ekvationerna y=28,9x+737,65 med kran och y=28,9x+823,28 när man ställer av den Y=kostnad per vända och x= transportavstånd i km
17,04+0,67x=17,86+0,63x ger 0,4x=0,82 ger x=2,05 Alltså går break eaven vid 2,05km transport avstånd!
Varför ställer inte fler av kranen efter lastning? Förstår att det bygger på att men ska till samma plats igen och det ska stämma vid skiftbyte mm,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qK0E-DDLqrA[/youtube]



Kör grupp så behövs ingen kran

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

ösa399  
#174174 Kör grupp då behöver man inte krångla med någon kran av och på.

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176104 Nej ! för satan inte grupp . modern forskning har sagt att alla ska lämna kran ! , punkt slut !

Och vad ska man säga då ? Nu snackar vi raketforskning :))

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Engelthon  
#176130 Allt är ju relativt. Men här i område finns ju dom som har förstört detta med att ställa av kranen. Att köra med 64ton fram till industrin och sedan ställa av kranen blev inte lyckat. Så alla som körde med kran skulle också mäta in med kranen på!

Men jag var på ett annat ställe och några km före industrin så såg det ut som en kranpark så man bara funderar varför man tänker så kortsiktigt.

Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

Skogshuggarninorr35  
#176132 Alla tänker olika tydligen :grin: du tjänar ju minst 2 ton i lastvikt om du ställer av kranen och riskerar minst två tons överlast om du har lastat fullt med virke.

Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år 8)

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Engelthon  
#176136
Skogshuggarninorr35 skrev:Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år 8)


I bland har snikigheten inga gränser :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

Skogshuggarninorr35  
#176138 Ja minst sagt men det blir en del pengar på ett år

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

ösa399  
#176152
Skogshuggarninorr35 skrev:Alla tänker olika tydligen :grin: du tjänar ju minst 2 ton i lastvikt om du ställer av kranen och riskerar minst två tons överlast om du har lastat fullt med virke.

Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år 8)


Ja äter man sig inte mätt , så inte slickar man sig mätt heller

Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

Skogshuggarninorr35  
#176155
ösa399 skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Alla tänker olika tydligen :grin: du tjänar ju minst 2 ton i lastvikt om du ställer av kranen och riskerar minst två tons överlast om du har lastat fullt med virke.

Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år 8)


Ja äter man sig inte mätt , så inte slickar man sig mätt heller



Nä och äter man fel kan det bli riktigt dåligt

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Engelthon  
#176156
Skogshuggarninorr35 skrev:Ja minst sagt men det blir en del pengar på ett år


Men jag har idag gort samma sak som dåren med dörrlyft. Jag fick då inte ett kg mindre på vågsedeln! Så han får nog lyfta dörrar gratis :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

Skogshuggarninorr35  
#176157 Jamen du ska ju stå bredvid vågen :grin:

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Engelthon  
#176162 Så klar jag gjorde!!

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Engelthon  
#176166 Min teori och nu i praktisk övning är att jag bara förflyttar vikten från ena sidan till den andra. Massan är den samma med resultatet är att jag gör lastbilen inte lättare om inte vågen på just den inmätningen blir lurad på nått sätt. Men här blev den inte lurad.

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Blivande snickare  
#176167 Kör du en volvo så är dörren inte lös i gångjärnen och då går det inte att lyfta den :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).