Logistik, Transport

Ställa kranen med timmerbil

40 inlägg 22295 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176842 Varför blir jag inte förvånad över "begåvningsreservens" fantastiska förslag för att få "många ton per år"

ovanstående läsning bevisar ju allt ! :ugeek:

INTE ETT ORD om att få upp priserna .... nej nej ! men hänga och trycka på en dörrjävel det går att diskutera på detta forum ?

Hur ska det gå ? se till att få betalt och få ut allt virke istället för att stå och fjanta med kran !
(hur många arbetstimmar blir det på ett år med kranavställning ) + olycksrisk :geek:


Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

Mäki  
#176853
"spindeln" skrev:
Hur ska det gå ? se till att få betalt och få ut allt virke istället för att stå och fjanta med kran !
(hur många arbetstimmar blir det på ett år med kranavställning ) + olycksrisk :geek:


Om du sköter det bra så tar du av kranen när du har den lagstagade pausen så förlorar du ingen tid och du kan köra med mera ton laglig.

Men som du resonerar så kör du säkert olaglig så du behöver ju inte bry dig.

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Blivande snickare  
#176863 När man blir van att ställa av kranen går det väldigt snabbt. När farsan körde sockerbetor och ställde av kranen flera gånger per dag så gick det på 2 och en halv minut!
Visst det är en risk men det är det ju med allt. Och sista slutligen så tar det ju inte så lång tid per dag om man har en längre sträcka till industrin. Är det en kort sträcka så kanske man kör med kran och istället lastar åt skiftesbytaren.

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

ösa399  
#176875
Skogshuggarninorr35 skrev:Alla tänker olika tydligen :grin: du tjänar ju minst 2 ton i lastvikt om du ställer av kranen och riskerar minst två tons överlast om du har lastat fullt med virke.

Jag känner en åkare som alltid ställer av kranen när han ska tillbaka på samma område, och som sitter kvar i bilen vid invägning och går ur bilen för att lyfta i förardörren vid utvägning.
Det blir många ton per år 8)


Äter man sig inte mätt så inte lär man väl slicka sig mätt heller

Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

Skogshuggarninorr35  
#176876 Det har du redan skrivit en gång ju :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176885
"spindeln" skrev:Varför blir jag inte förvånad över "begåvningsreservens" fantastiska förslag för att få "många ton per år"

ovanstående läsning bevisar ju allt ! :ugeek:

INTE ETT ORD om att få upp priserna .... nej nej ! men hänga och trycka på en dörrjävel det går att diskutera på detta forum ?

Hur ska det gå ? se till att få betalt och få ut allt virke istället för att stå och fjanta med kran !
(hur många arbetstimmar blir det på ett år med kranavställning ) + olycksrisk :geek:



Har man svårt att få lönsamhet på en timmerbil finns det ett par verktyg för att få in mer pengar.

Första sättet, mer betalt för det man transporterar

Andra, kapa sina kostnader, billigare bil, minska bränsleförbrukningen, mm.

Tredje, minimera tiden man kör tomt, dvs försöka få returlaster och planera sin körning så man slipper långa körningar med tom bil, snabbare lastningar och lossningar.

Fjärde, försöka att få med sig mer vikt för varje last man kör.


Nu vet jag inget om hur mycket man hinner köra på en dag, men anta att man kör två lass på en dag, man väger 100 kg och kör 220 dagar om året. Det blir 44 ton på ett år, om man alltid hoppar ut ur bilen vid vägning efter man lossat virket.
Jag vet inte vad man får betalt per ton men det är kanske värt det, anta att priset per ton är de 250 kr jag får fram här nere, det gör 11 000 på ett år för att man hoppar ut ur bilen 440 gånger på ett år, blir i alla fall en grundplåt till semesterresan.

Och att ställa kranen, enkel matematik där med, anta att det tar 30 minuter extra att ställa på och av kranen, har läst någonstans att man behöver 750kr / h för en bil vet inte om det stämmer, men om det stämmer så skall man få minst 376 kr för den extra vikten man får med sig till sågverket för att man skall tjäna på att plocka av kranen.
Om vi antar att kranen väger 1500 kg så skall man ha en betalning på 250 kr / ton eller mer för att man skall tjäna på det. Självklart är det ingen som gör detta för att tjäna en krona mer per lass man kör, men

Och angående olycksrisken, självklart skall man se till att man kan ställa av kranen på ett säkert sätt om man skall hålla på med det, men det borde väl inte vara så svårt att fixa det!?

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

Engelthon  
#176913
Zixten skrev: Om vi antar att kranen väger 1500 kg så skall man ha en betalning på 250 kr / ton eller mer för att man skall tjäna på det.


Då är det meningslöst att ställa kranen för några 250kr/ton får man aldrig.

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176973 Tycker rätt många tar av kran ibland, så frågan från en oinvigd blir ju då naturligtvis varför göra så, om det inte finns nån anledning? om inte lossningsersättning skulle utgå kan jag ju förstå det, men det händer ju trots lossningsersättning.

Avatar Fallback

Re: Ställa kranen med timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177652 Man ska ju hinna ett lass till , och vara lättare .... och vara på 5 avlägg samtidigt ! och då måste man ju ha 5 kranar !

Användarvisningsbild

Re: Ställa kranen med timmerbil

nickev8scania  
#178724 Självklart ska man ställa av kranen, finns ingen anledning att dra på extra ton i onödan. om man inte ska lasta retur. Har man rätt grejer så är det gjort på 2min o på ett säkert sätt utan att stressa. Kranen slits betydligt mindre om man ställer av den, Än om den ska åka med överallt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).