sön 03 jun 2012, 09:42#176885
"spindeln" skrev:Varför blir jag inte förvånad över "begåvningsreservens" fantastiska förslag för att få "många ton per år"
ovanstående läsning bevisar ju allt !
INTE ETT ORD om att få upp priserna .... nej nej ! men hänga och trycka på en dörrjävel det går att diskutera på detta forum ?
Hur ska det gå ? se till att få betalt och få ut allt virke istället för att stå och fjanta med kran !
(hur många arbetstimmar blir det på ett år med kranavställning ) + olycksrisk
Har man svårt att få lönsamhet på en timmerbil finns det ett par verktyg för att få in mer pengar.
Första sättet, mer betalt för det man transporterar
Andra, kapa sina kostnader, billigare bil, minska bränsleförbrukningen, mm.
Tredje, minimera tiden man kör tomt, dvs försöka få returlaster och planera sin körning så man slipper långa körningar med tom bil, snabbare lastningar och lossningar.
Fjärde, försöka att få med sig mer vikt för varje last man kör.
Nu vet jag inget om hur mycket man hinner köra på en dag, men anta att man kör två lass på en dag, man väger 100 kg och kör 220 dagar om året. Det blir 44 ton på ett år, om man alltid hoppar ut ur bilen vid vägning efter man lossat virket.
Jag vet inte vad man får betalt per ton men det är kanske värt det, anta att priset per ton är de 250 kr jag får fram här nere, det gör 11 000 på ett år för att man hoppar ut ur bilen 440 gånger på ett år, blir i alla fall en grundplåt till semesterresan.
Och att ställa kranen, enkel matematik där med, anta att det tar 30 minuter extra att ställa på och av kranen, har läst någonstans att man behöver 750kr / h för en bil vet inte om det stämmer, men om det stämmer så skall man få minst 376 kr för den extra vikten man får med sig till sågverket för att man skall tjäna på att plocka av kranen.
Om vi antar att kranen väger 1500 kg så skall man ha en betalning på 250 kr / ton eller mer för att man skall tjäna på det. Självklart är det ingen som gör detta för att tjäna en krona mer per lass man kör, men
Och angående olycksrisken, självklart skall man se till att man kan ställa av kranen på ett säkert sätt om man skall hålla på med det, men det borde väl inte vara så svårt att fixa det!?
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten