Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 62334 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Henrik Petersen  
#177830 :lol: nä takk, tror nok vi fortsätter med vanliga flisbilar. Dom där hängande lämmarna verker ge problem

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Engelthon  
#177835
Henrik Petersen skrev::lol: nä takk, tror nok vi fortsätter med vanliga flisbilar. Dom där hängande lämmarna verker ge problem


Jag har kört med hängande sidor. Nu var dessa extremt nära backen men jag hade inga problem att tippa varken i ficka eller på plan.

Denna lösningen skulle inte fungera i alla transporter men i rätt körning skulle det vara ett alternativ. Ska man lossa med truck så måste båda sidorna och taket vara borta och det löser man inte med en vanlig flisbil.

Det fins en annan typ av timmerburar som man kan lasta direkt i en flis bil. Men då måste dom lossas och lastas fulla.

Bild


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EEnTNwyb4cA[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Vem ska köra allt virke ?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177839
Henrik Petersen skrev::lol: nä takk, tror nok vi fortsätter med vanliga flisbilar. Dom där hängande lämmarna verker ge problem


Tur att inte alla tänker så, för i så fall hade vi suttit kvar i en grotta och frusit, vi hade inte ens försökt att utnytja elden för det funkar säkert inte.

Näää, skall man komma framåt skall man väl alltid fundera på om man kan göra det bättre.
I fallet timmerbil är väl problemet att man kör långa sträckor tomt. Kan du komma på ett bra och smidigt sätt att köra annat gods på en timmerbil så är kanske din ekonomiska framtid säkrad.

Den kombinerade flis och timmerbilen innan kanske inte kommer att funka på den körning som du gör, men det finns kanske körningar som den funkar med, eller så kanske man kan ändra konstruktionen så att den funkar till den körningen du gör med.

En flisbil är väl något enklare, där kan man ju köra annat med, pallgods funkar utmärkt, vi får in såna bilar lite titt som tätt där jag jobbar.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Engelthon  
#178709 Här hittade jag kombi ekipaget i Finland.
5000euro för buren och 25000euro för vagnen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

foton  
#178740 Om lastningen med ramarna vad säger myndigheterna om lastsäkringen?

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Engelthon  
#178820 Det gäller samma regler som allt annat i lastsäkring. Så nått speciellt med dessa är det inte.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215850 Tips från E-skogen.
Ett av Västerbottens största åkerier för timmertransporter varslar alla sina 50 chaufförer och lägger ned verksamheten. Pressade priser från skogsbolagen gör att det inte längre är lönsamt att hålla på.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... etagsamhet

Användarvisningsbild

Re: Vem ska köra allt virke ?

JörgenO  
#215851
Bertilsson skrev:Tips från E-skogen.
Ett av Västerbottens största åkerier för timmertransporter varslar alla sina 50 chaufförer och lägger ned verksamheten. Pressade priser från skogsbolagen gör att det inte längre är lönsamt att hålla på.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... etagsamhet


Det är till och med så att det är två åkerier som lägger ner, tycker att priserna Holmen erbjuder är för låga.
http://www.folkbladet.nu/357166/akerier ... i-inlandet

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215857 En koncern med två åkerier verkar det vara

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215912 Skulle vara intressant att veta vad dom kör för nu och vad dom har blivit erbjuden, även under hur lång tid avtalet skulle gälla.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217872 Uppdrag Granskning visar på hur situationen utvecklar sig i åkeribranschen.


Hur behandlas människor?
Vilken laglighet är minimum?
Vart landar detta?

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Jag berörs som tittare och är förmodligen en bricka i spelet. Men jag tänker inte köpa byggvaror hos K-Rauta. Min uppfattning om vad som pågår har förstärkts i kväll.

När kör trötta och nästan livegna personer virke?

Användarvisningsbild

Re: Vem ska köra allt virke ?

T Landström  
#217881
Bertilsson skrev:Uppdrag Granskning visar på hur situationen utvecklar sig i åkeribranschen.


Hur behandlas människor?
Vilken laglighet är minimum?
Vart landar detta?

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Jag berörs som tittare och är förmodligen en bricka i spelet. Men jag tänker inte köpa byggvaror hos K-Rauta. Min uppfattning om vad som pågår har förstärkts i kväll.

När kör trötta och nästan livegna personer virke?


I 7 av 10 fall när vi får material till jobbet så är det utländska skyltar på bilen och svenska på släpet...och det materialet kommer inte från K-rauta...dock tror jag K-rauta säljer virke från den producenten...

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

FraktabAB  
#228892 Det måste sluta. Vi lider alla av utländska åkare som tar vår körningar och dumpar priser. Jag fattar inte ens hur det går runt för dem om de tankar här i landet. De får säkert inte samma rabatt på bränsle som vi får..

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228899 Bränslerabatt,behövs det för de utländska åkarna?
Man kan ju undra vad all diesel som stjäls går till,och särskilt när man hört rykten om att det har setts vita skåpbilar stå och tanka utländska lastbilar på rastplatser.

Användarvisningsbild

Re: Vem ska köra allt virke ?

vetinte  
#228950 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).